عملیات گازرسانی به زیلایی بویراحمد از میان دره ها و رودخانه ها+ فیلم

یاسوج- ایرنا- قصه گاز رسانی به دهستان زیلایی به عنوان یکی از سخت گذرترین و دورافتاده ترین مناطق با روستاها وآبادی های پراکنده و در عین حال محروم از امکانات و زیرساخت های مختلف است؛یکی از آرزوهای چندین ساله مردم این منطقه بهره مندی از گاز طبیعی بود که در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفته است.

به گزارش ایرنا، سارا دختر ۱۴ ساله از اهالی روستای چاهن زیلایی می گوید که سرمای روستای ما استخوان سوز است و مجبورم به همراه مادر و خواهرانم حداقل هر ۲ روزی یکبار برای جمع کردن هیزم به کوه برویم و این موضوع کار طاقت فرسایی است.

این دختر نوجوان می گوید از یک سو دلم برای درختان تنومند بلوط بلوط می سوزد که باید شکسته شوند و از بین بروند تا ما را گرم کنند و از سوی دیگر دلم به حال مادر رنجورم می سوزد که کمرش به خاطر کار زیاد کمی خمیده شده اما چاره ای جز جمع کردن چوب های درختان بلوط نداریم و باید حجم زیادی چوب را با طناب دور کمرمان بپیچانیم و تا خانه پیچ و خم های زیادی را بپیماییم.

سارا می گوید: برایم یک آرزوست که در خانه خودمان دستانم را با آب گرم بشویم و کنار بخاری گازی بنشینم و دیگر مجبور نباشم برای جمع کردن هیزم به کوه بروم.

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما آرزوی مردان و زنان سخت‌کوش منطقه زیلایی تحقق پیدا کرده است.
سال ها بود که مردم منطقه با جواب نه مسئولان برای اجرای این ابرپروژه کنار آمده بودند و گاز رسانی به این منطقه را به خوابی تعبیر می کردند.
اینک صدای ماشین آلات سنگین که برای شکافتن دل کوه و رودخانه بسیج شده اند خیلی نزدیک شنیده می شود.

زنان و دختران این منطقه سال هاست که مجبورند هیزم جمع کنند و تبر به ریشه های درختان بلوط کهنسال بزنند.

دولت سیزدهم با رویکرد مردمی و عدالت محور تلاش دارد از درد و رنج مردم مناطق محروم بکاهد تا آن ها هم بتوانند در رفاه و آسایش زندگی کنند.

یک گام بیشتر به رفاه و آسایش زنان این منطقه محروم نمانده است و در آینده نزدیک روستاهای دهستان زیلایی از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

دولت سیزدهم به قصه هیزم به دوشی زنان زیلایی پایان داد+ فیلم

طرح گازرسانی زیلایی رویایی که در دولت سیزدهم رنگ واقعیت گرفت

انباشت خیره کننده هیزم در روستاهای مختلف کهگیلویه وبویراحمد از جمله دهستان زیلایی بویراحمد همواره دردی بوده است که فراتر از زخم‌های کهنه فقر و محرومیت که مردان و زنان برخی روستاهای این استان سالهاست تحمل می‌کنند.

زیلایی در قلب استانی زرخیز اما محروم است، منطقه ای که کار، زحمت، گرما و سرما و هیزم به دوشی صورت زنان ۳۰ ساله اش را همچون پیرزنان ۶۰ ساله نمایان کرده است. این دهستان پوشیده از جنگل و مرتع بوده و به دلیل محرومیت از نعمت گاز، هیزم بلوط های منطقه گرمابخش خانه های این مردمان پرتلاش است.

به یمن دولت سیزدهم عملیات گازرسانی به ابرپروژه مجموعه روستاهای زیلایی با ۱۸۵ کیلومتر شبکه گذاری فلزی و پلی اتیلن با جمعیتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمدگفت: گازرسانی به منطقه زیلایی در ۲ بخش انجام می‌شود؛ یک بخش مربوط به روستاهای موشمی، برد پهن و سادات چاهن و حوزه دیگر نیز در مور زرد زیلایی است.

ریحان بهادر افزود: در طرح گازرسانی به زیلایی ۲۸ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۴۱ روستا از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: هم اینک انجام پروژه در ۲ فاز در استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه زیلایی و یک فاز هم در منطقه چهارمحال و بختیاری با جدیت در حال فعالیت است.

وی بیان کرد: عملیات گازرسانی به طول ۳۰ کیلومتر از مسیر چهارمحال و بختیاری به سمت منطقه زیلایی بویراحمد در حال انجام است.

دهستان زیلایی از توابع شهرستان بویراحمد با هشت روستا و جمعیتی افزون بر ۱۲ هزار نفر در ۱۲۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

گازرسانی به منطقه زیلایی خدمت ماندگار دولت سیزدهم

فرماندار مارگون تاکید کرد که طرح بزرگ گازرسانی به منطقه زیلایی به عنوان یکی از اثربخش ترین اقدام های دولت برای رفاه اهالی ۵۵ روستای این شهرستان است. این طرح بیش از۵۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مختار اندرخور افزود:مرحله نخست طرح گازرسانی به منطقه زیلایی امسال بهره برداری می شود و پروژه مذکور قرار است به طور کامل نیمه اول سال آینده بهره برداری شود.

وی با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به منطقه سردسیری زیلایی یکی از خدمات ماندگار دولت سیزدهم در این شهرستان است تصریح کرد:با بهره برداری از طرح گازرسانی به منطقه زیلایی ۵۵ روستای سخت گذر و محروم این شهرستان با جمعیت بیش از چهارهزار و ۵۰۰ نفر به شبکه گاز کشور متصل می شوند.

اندرخور خاطرنشان کرد:طرح گازرسانی به زیلایی به طول ۲۲۴ کیلومتر هم اکنون با سرعت مطلوبی در حال اجراست.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی طرح گاز رسانی به هفت روستای منطقه دلی رج از توابع بخش مرکزی مارگون خبر داد و ابراز کرد: با تکمیل این طرح یکهزار نفر از جمعیت مناطق روستایی مذکور از نعمت گاز خانگی بهره مند خواهند شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیمی از جمعیت شهرستان مارگون از نعمت گاز بهره مند هستند.

گازرسانی به مناطق روستایی با توجه به پیشگیری از استفاده اهالی روستاها از چوب درختان برای گرم کردن خانه های خود گامی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد و بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد و بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

عملیات گازرسانی دراستان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۶۱ آغاز و در سال ۱۳۶۳ بهره برداری از شبکه مذکور تحت مدیریت استانهای همجوار در بخش کوچکی از جغرافیای استان شروع شد.

در سال ۱۳۷۷ با توجه به نیاز روزافزون جامعه به گازطبیعی ، شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد تاسیس و از سال ۱۳۷۹ فعالیت مستقل خود را در جهت ارائه خدمات مطلوب گازرسانی آغاز نمود .

هم اینک در ۹ شهرستان خدمات گازرسانی ادامه دارد و پنج هزار و ۶۰۸ کیلومتر طول شبکه توزیع شرکت گاز است و از جمعیت ۸۰۰ هزار نفری استان ۲۲۷ هزار خانوار از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

۲۲۴ هزار مشترک در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، که ۹۶ درصد از این مشترکین خانگی است.

عملیات گازرسانی در این استان با توجه به صعب العبوری و پراکنده بودن روستاها در مناطق سردسیر و گرمسیر استان سخت و هزینه بر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha