۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۲
کد خبر: 85238334
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش بهای نفت/ زنگ خطر در غرب و خبری خوش برای روسیه

تهران- ایرنا- بیزنس اینسایدر در مطلبی با اشاره به رشد دوباره بهای نفت، آن را زنگ خطری برای افزایش تورم دوباره در اروپا و آمریکا و خبری خوش برای روسیه درگیر جنگ با اوکراین ارزیابی کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این تارنمای خبری آمریکایی نوشت: نزدیک شدن بهای نفت به بشکه ای ۱۰۰ دلار، می تواند تلاش غرب و به ویژه آمریکا را برای مقابله با تورم خنثی سازد، اما برای روسیه خبر خوشی محسوب می شود.

بیزنس اینسایدر افزود: بهای نفت به تازگی به دلیل کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگی مانند عربستان و روسیه افزایش یافته است.

روزنامه فایننشال تایمز نیز به تازگی در گزارشی تشریح کرده بود که کاهش تولید باعث شده قیمت نفت در سال جاری تا به امروز بیش از ۱۰ درصد افزایش یابد و این می تواند به نفع روسیه باشد.

براساس تجزیه و تحلیل این روزنامه انگلیسی، نزدیک به سه چهارم کل صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در ماه اوت (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) بدون بیمه کشورهای غربی منتقل می شود. در حالیکه این رقم در بهار جاری ۵۰ درصد بود.

تحریم بیمه کشتی های حامل نفت روسیه از سوی غرب یکی از ابزارهای کلیدی برای اعمال سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت روسیه به رهبری گروه هفت است. از همین رو فایننشال تایمز نتیجه گیری کرده است که روسیه با افزایش صادرات نفت از طریق دریا بدون بیمه کشورهای غربی ثابت کرده است که می تواند نفت خود را به بهایی بیش از آنچه اروپا و آمریکا سعی دارند اعمال کنند، بفروشد. موضوعی که سبب شده درآمدهای نفتی مسکو افزایش یافته و به آن در تامین جنگ مقابل اوکراین کمک کند.

داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی نیز نشان می‌دهد که مسکو در ماه اوت (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) ۱۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از محل صادرات نفت درآمد داشته که در مقایسه با ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ماه ژوئیه (۱۰ تیر تا ۹ مرداد) رشد یافته است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در ماه ژوئیه گزارش داد که با وجود تحریم های گسترده اروپا و آمریکا، اقتصاد روسیه در زمان جنگ تقویت شده است.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و نفت برنت دیروز یکشنبه حاکی از آن است که قیمت هر بشکه از این دو نفت شاخص به ترتیب ۹۰.۱۳ و ۹۳.۳۸ دلار اعلام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha