اینجا مدرسه است؛ ترافیک خودرو ممنوع

شهرکرد– ایرنا- کمبود مینی‌بوس سرویس مدرسه، هزینه بالای سرویس‌ها و همچنین ترافیک ایجاد شده در سطح شهر در ساعات آغازین کاری صبح و نیمه‌های ظهر در زمان تعطیل شدن مدارس، در چند سال اخیر به عنوان یک معضل در فصل درس و مدرسه قلمداد می‌شود.

به گزارش ایرنا، برخی والدین سعی دارند تا خودشان اقدام به آوردن دانش‌آموزان به مدرسه کنند، چرا که برای آنان سرویس مدارس هزینه‌بَر است و برخی از خانواده‌ها این اقدام را صرفه‌جویی برای اقتصاد خانواده می‌دانند و همین اقدام آنان ممکن است روبروی مدرسه باعث ایجاد ترافیک شود.

از سوی دیگر برخی از خانواده‌ها نیز نبود سرویس مدرسه به ویژه ون و مینی‌بوس را یکی از علل استفاده از خودرو شخصی خود برای آوردن و بردن دانش آموزان به مدرسه می‌دانند.

یکی از مادران دانش‌آموزان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: بالابودن هزینه سرویس مدرسه باعث شده که خودش رفت و آمد فرزندانش به مدرسه را انجام دهد.

سیمین که مادر ۲ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی دخترانه و پسرانه است، گفت: با توجه به اینکه هزینه سرویس مدرسه برای فرزندانش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار و پنج میلیون ریال اعلام شده، خودش اقدام به همراهی فرزندانش کرده است.

وی از بالا بودن هزینه سرویس مدرسه انتقاد کرد و افزود: امسال به دلیل اینکه بیشتر خودروهای سرویس مدارس شخصی است و ون یا مینی‌بوس کم است، قیمت سرویس مدرسه بالاست و بسیاری از خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های که چند فرزند دانش‌آموز دارند، قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیستند و خودشان مجبورند فرزندانشان را به مدرسه بیاورند، که این مساله باعث افزایش ترافیک در سطح شهر می‌شود.

یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان نیز به نبود سرویس مدرسه و کم بودن تعداد خودروها برای ارائه خدمت به دانش‌‎آموزان به عنوان یک مشکل برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان به مدرسه اشاره کرد و گفت: از ماه گذشته و زمان ثبت‌نام فرزندم در مدرسه پیگیر سرویس مدرسه بودم و تاکنون موفق نشدم سرویس مدرسه برای فرزندم داشته باشم و به ناچار باید خودم فرزندم را به مدرسه بیاورم.

ابوذر با اشاره به اینکه هم خودش و همسرش شاعل هستند، افزود: فرزندم را خودمان قبل از رفتن به محل کار به مدرسه می‌آوریم که به دلیل ترافیک در همان ساعت اول صبح به اجبار با تاخیر در محل کار خودمان حاضر می‌شویم.

وی افزود: ظهرها نیز باید خودم یا همسرم مرخصی بگیریم و فرزندان را از مدرسه بازگردانیم که این رویکرد برای خانواده‌های که هر۲ شاغل هستند، بسیار سخت است.

مهرداد شریفی یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان از اینکه در مدارس سرویس بندی مناسب انجام نشده است انتقاد کرد و گفت: این مساله باعث شده خانواده‌ها خودشان فرزندان را به مدرسه بیاوردند که باعث ایجاد ترافیک شده و هزینه‌ زیادی برای خانواده خواهد داشت.

پدر یکی از دانش‌آموزان، از اینکه سرویس مدارس در هفته اول بازگشایی مدارس و یا تا نیمه‌های مهرماه به صورت منظم برقرار نشده ابراز گلایه داشت و گفت: قبل از بازگشایی مدارس برای سرویس مدرسه ثبت‌نام کردیم اما هنوز سرویس مدارس برقرار نشده و مسوولان شرکت اعلام کرده‌اند از هفته آینده به شرط تکمیل شدن تعداد ظرفیت خودرو، سرویس‌دهی انجام خواهد شد و برخی از مسیرهای منتهی به مدرسه نیز اصلا سرویس مدرسه ندارد.

اینجا مدرسه است؛ ترافیک خودرو ممنوع

افزایش ترافیک با بازگشایی مدارس

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی ترافیک در معابر شهری مرکز استان در روزهای ابتدای سال تحصیلی جدید افزود: همزمان با بازگشایی مدارس در برخی مسیرهای و معابر شهری به خصوص در مسیرهای که چندین مدرسه در مقاطع مختلف وجود دارد، گره ترافیکی به وجود آمده است که از روزهای نخست با استفاده از ظرفیت نیروهای راهور با همکاری سایر ارگان‌ها از جمله شهرداری رفع این مشکل در دستورکار قرار گرفته است.

سرهنگ ایرج حسین‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به همکاری و همراهی خانواده‌ها برای روان‌سازی ترافیک اشاره کرد و افزود: اولیای دانش‌آموزان که خود فرزندانشان را به مدرسه می‌برند و همچنین سرویس‌های مدارس و سایر رانندگان باید در ساعات اوج ترافیک صعه صدر و حوصله داشته باشند تا از بروز حوادث و افزایش ترافیک جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: در برخی تقاطع‌ها و معابر عمومی اصلی شهر به خصوص فارابی و بلوار حافظ به دلیل تعدد مدارس و همچنین مسیر رفت و آمد کارمندان در ساعت اولیه صبح ترافیک بالاست و در برخی ساعات ترافیک قفل می‌شود که ماموران راهنمایی و رانندگی با استقرار در تمام مسیرها به خصوص در مسیرهای پرتردد با استفاده از کنترل دستی، ترافیک را روان کردند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان با اشاره به اینکه ترافیک اول تا اواسط مهرماه که وضعیت سرویس‌های مدارس مشخص شود ادامه‌دار خواهد بود، افزود: برای رفع مشکل سرویس‌های مدارس و جلوگیری از ترافیک در ساعات بازگشایی و تعطیلی مدارس جلساتی با آموزش و پرورش، فرمانداری، شهرداری و سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی درقالب کارگروه ماده ۱۸ از تیرماه برگزار شده است.

حسین‌پور گفت: بحث احراز شرایط فعالیت و سلامت خودرو از لحاظ فنی و ایمنی و همچنین سلامت اخلاقی رانندگان با نیروی انتظامی است که این امر قبل از بازگشایی مدارس انجام شده است.

وی بر هوشمندسازی تقاطع‌ها به‌ خصوص در مناطق پرتردد تاکید کرد و افزود: در برخی مسیرها تراکم ترافیک بالاست که افزایش این تراکم ترافیک، معضلات و مشکلاتی را برای مردم همراه خواهد داشت.

به گفته حسین‌پور، ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی ستادی و صف با تمام امکانات برای تسهیل در عبور و مرور و نظم بخشی به معابر شهری در ساعات بازگشایی و تعطیل شدند، مدارس حضور دارند تا به روان‌سازی ترافیک کمک کنند.

وی از خانواده‌های که با وسایل نقلیه شخصی فرزندان دانش‌آموز خود را جابه جا می‌کنند، خواست تا در اطراف مدارس ترافیک ایجاد نکنند.

اینجا مدرسه است؛ ترافیک خودرو ممنوع

ضرورت افزایش زیرساخت‌های حمل و نقل شهری

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کمبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از مهمترین مشکلات در حوزه ساماندهی سرویس مدارس استان است، گفت: هم‌اکنون در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به دلیل فعال نبودن سامانه "سپند" در استان با مشکل مواجه هستیم

ذوالفقار علیخانی افزود: سامانه سپند برای ثبت‌نام دانش‌آموزان برای تامین سرویس مدرسه است که این سامانه در اختیار وزارت کشور قرار دارد و باید با همکاری شهرداری‌ها و حمل و نقل عمومی این سامانه در استان فعال شود تا ولی دانش‌آموز درخواست سرویس مدرسه را در این سامانه ثبت و کروکی محل زندگی و مدرسه را ارائه دهد و پول به حساب شرکت‌ها واریز کند تا شرکت‌ها سرویس‌های مدرسه رافعال کنند.

به گفته وی، در بخش سخت‌افزاری نیز ماشین‌های ترابری عمومی مانند ون و مینی‌بوس برای حمل و نقل دانش‌آموزان در استان خیلی کم است و به اندازه نیاز دانش‌آموزان نیست و شرکت‌های طرف قرارداد با آموزش و پرورش از خودروی سواری برای سرویس‌دهی به دانش‌آموزان استفاده می‌کنند.

علیخانی اظهار داشت: هم‌اکنون اداره کل آموزش و پرورش استان با ۲۲ شرکت حمل و نقل برای سال تحصیلی جدید قرار داد منعقد کرده است که این شرکت‌ها ۵۰۰ سواری برای جابه جا کردن دانش‌آموزان در اختیار دارند.

وی گفته علیخانی، هم‌اکنون بیش از ۱۱ هزار دانش‌آموز در شهرکرد و حومه متقاضی استفاده از سرویس مدرسه هستند که این تعداد خودروی سواری جوابگوی نیاز این تعداد نیست و نیاز است که همه ارگان‌های عضو کارگروه ماده۱۸ برای تامین خودرو و رفع مشکل سرویس مدرسه دانش‌آموزان تلاش کنند.

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری به پایین بودن رقابت بین شرکت‌های سرویس مدرسه در استان اشاره کرد و گفت: بیشتر فعالیت حمل ونقل دانش‌آموزان به صورت انحصاری است و باید رقابت بین شرکت‌های حمل و نقل افزایش پیدا کند.

به گفته وی، سال تحصیلی گذشته ۲۱ هزار دانش‌آموز در استان از سرویس مدرسه استفاده کردند که بیشترین دانش‌آموزان متقاضی سرویس مدرسه در مدارس شهری بودند .

علیخانی افزود: نرخ حمل و نقل دانش‌آموزان در کمیسیون ماده ۱۸ با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، اولیا و مربیان، شهرداری شهرکرد، پلیس راهور بر اساس شرایط اقتصادی و مسافت طی شده تعیین و تصویب و به مدارس ابلاغ شده است و این نرخ‌نامه باید در اختیار اولیاء قرارداده شود.

علیخانی با تاکید بر اینکه انعقاد قرارداد مستقیم شرکت‌های حمل و نقل با مدیران مدارس انجام می‌شود و قرارداد با اولیای دانش‌آموز ممنوع است، گفت: مسئولیت رعایت تعداد سرنشین‌های سرویسهای مدارس با رانندگان است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف برخورد قانونی با متخلف صورت خواهد گرفت.

اینجا مدرسه است؛ ترافیک خودرو ممنوع

استفاده از تاکسی‌های خط ویژه و تاکسی‌های شهر برای سرویس مدارس در شهرکرد ممنوع است

معاون فنی و اجرایی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد نیز با اعلام اینکه استفاده‌ از تاکسی‌های خطوط ویژه برای سرویس مدارس ممنوع است، گفت: همه ساله با آغاز سال تحصیلی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش پیدا می‌کند و حضور تاکسی و اتوبوس در خطوط عمومی ضروری است و نباید از این ظرفیت برای حمل و نقل و یاسرویس مدرسه استفاده کرد.

سیروس خادمی افزود: امسال برای تامین نیاز شرکت‌ها برای خدمات‌دهی مطلوبتر و بهتر به دانش‌آموزان ۱۰۰ دستگاه تاکسی گردشی به عنوان سرویس مدارس پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی ۶۰۰ خودروی سواری و ۴۴ مینی‌بوس برای سرویس مدرسه در شهرکرد

اینجا مدرسه است؛ ترافیک خودرو ممنوع

رییس سازمان حمل و نقل و مسافر شهرداری شهرکرد نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون با ۲۲ شرکت حمل و نقل با بیش از ۶۰۰ خودروی سواری و ۴۴ دستگاه مینی‌بوس برای ارائه خدمات حمل و نقل دانش‌آموزان با آموزش و پرورش و مدارس شهرکرد قرارداد منعقد شده است، گفت: برای ارائه خدمات به برخی مدارس خاص از جمله مدارس تیزهوشان در شهرکرد از اتوبوس‌های خط واحد استفاده شده است.

مهرداد میرزاییان افزود: نیاز مدارس و دانش‌آموزان به سرویس مدرسه در ماه آخر تابستان از طرف مدرسه به شرکت‌ها اعلام شده و شرکت‌های حمل و نقل نیز خودروهای مورد نیاز را آماده و براساس مسیر دانش‌آموزان چینش و فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال کمبود خودور در شرکت‌های حمل و نقل وجود ندارد، افزود: اولیای دانش‌آموزان و مدیران مدارس باید قبل از بازگشایی مدرسه با شرکت‌ها برای حمل و نقل دانش‌آموزان قرار داد منعقد می‌کردند تا ساماندهی سرویس‌های مدرسه انجام شود.

به گفته وی، در حال حاضر برخی از دانش‌آموزان بعد از بازگشایی مدارس متقاضی استفاده از سرویس مدرسه شدند، که باید درخواست خود را به مدیر مدرسه اعلام و مدیر مدرسه نیز نیاز را به شرکت‌های طرف قرارداد اعلام کند تا در صورت به حد نصاب رسیدن و تکمیل شدن ظرفیت خودرو، سرویس مدررسه برای این دانش‌آموزان تامین شود.

میرزاییان افزود: تعرفه سرویس‌های مدرسه در کارگروه ماده ۱۸ مصوب و به تمام شرکت‌ها و مدارس ابلاغ شده است.

وی با اشاره به ممنوعیت استفاده از تاکسی‌ها و خط ویژه‌های شهری برای سرویس مدرسه، گفت: هم‌اکنون با یک شرکت تعاونی تاکسی‌داران برای کمک به حمل ونقل و سرویس مدرسه قرارداد منعقد شده است.

به گزارش ایرنا، امسال ۱۹۴ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموزچهارمحال و بختیاری شامل ۱۱۲ هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، ۴۵ هزار دانش‌آموز متوسطه اول و ۳۷ هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم در ۲ هزار و ۸۰۰ مدرسه سال تحصیلی خود را آغاز کردند.

براساس آمارها امسال ۲۰ هزار دانش آموزکلاس اولی و ۱۶ هزار نوآموز در مقطع پیش دبستانی به جمعیت دانش آموزی استان اضافه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha