۵ مهر ۱۴۰۲، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85239058
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چرا جشنواره شیره‌پزی سنتی ملایر در "مانیزان" نماند؟

همدان- ایرنا- جشنواره شیره‌پزی سنتی انگور در روستای "مانیزان" یکی از رخدادهای مهم برای معرفی ظرفیت های کشاورزی و گردشگری ملایر در ۱۲ سال گذشته بوده است،با این حال چند روز پیش از برگزاری این جشنواره مکان آن به یک روستای دیگر منتقل شد.

به گزارش ایرنا؛ سنت شیره‌پزی حدود هفت قرن است که در روستاهای ملایر به ویژه درّه جوزان قدمت دارد و هر سال از نیمه‌های شهریور همزمان با برداشت محصول انگور، آئین شیره‌پزی نیز در روستاهای این شهرستان به ویژه درّه جوزان برگزار می‌شود.

شیره‌پزی سنتی انگور در شهرستان ملایر یکّه‌تاز است و رقیب ندارد، در این میان روستای هدف گردشگری «مانیزان» که بر بام کهن این آئین تکیه زده، دوازده سال است که میزبان جشنواره‌ای ملی است و در حوزه گردشگری اتفاقات بسیار خوبی را در فصل پاییز رقم زده است.

رویداد کهن شیره‌پزی سنتی ملایر سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از میراث‌های ناملموس ایران ثبت شد و به واسطه این اتفاق خوب، مسیر گردشگری کشاورزی ملایر در درّه جوزان هموار شد و به واسطه اینکه مانیزان روستای هدف گردشگری است، هر سال در آستانه مهر، مردمان خونگرم و میهمان‌نواز مانیزان و روستاهای درّه جهانی جوزان میزبان هموطنان خود از اقصی نقاط کشور هستند.

در توضیح ویژگی‌های مانیزان باید گفت این روستا یکی از روستاهای پلکانی زیبایی است که با معماری سنگی، زیبایی دوچندانی به خود گرفته و قدمت سکونت در آن به دوره حکومت مادها می‌‏رسد، رودخانه مانیزان که از جنوب روستا می‏‌گذرد، عامل اصلی شکل‏‌گیری روستاست و روستای فعلی مانیزان با حکومت فتحعلی شاه قاجار مقارن است.

هر سال با برگزاری جشنواره شیره‌پزی سنتی، غرفه‌های متعددی با همکاری دهیاری و شورای اسلامی روستای مانیزان برپا و فرآورده‌های انگور همچون شیره قهوه‌ای و عسلی و سفید، انواع کشمش، مویز، باسلوق، حلوا، غوره و آبغوره، ترشی و سرکه برای فروش عرضه می‌شود.

امسال اما در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره شیره‌پزی سنتی ملایر خبر از جابجایی این جشنواره ملی به روستای توریستی "ازناوله" که در ورودی درّه جهانی جوزان قرار گرفته، آمد و این سوال که چرا بعد از ۱۲ سال چنین جشنواره ملی مهمی از روستای هدف گردشگری "مانیزان" به روستای دیگری در همان مسیر جابجا شد!

علت را از معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر جویا شدیم، وی اظهار کرد: در جلسه‌ای که به مناسبت هماهنگی برگزاری جشنواره‌های پاییزی ملایر از جمله جشنواره شیره‌پزی سنتی برگزار شد، دهیار و شورای اسلامی روستای مانیزان تمایلی به برگزاری این جشنواره در روستا نداشتند.

"داریوش صفاری" در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: دهیار و شورای اسلامی روستا در حلقه هماهنگی این عدم تمایل و توانایی خود را اعلام کردند، اما باز هم ۲۴ ساعت به آنها وقت دادیم که دوباره هماهنگی‌های لازم را انجام دهند و نظر مثبت خود برای میزبانی جشنواره اعلام کنند.

چرا جشنواره شیره‌پزی سنتی ملایر در "مانیزان" نماند؟

وی ادامه داد: با گذشت ۴۸ ساعت از زمان وقت تعیین شده، پاسخ مثبتی از آنها دریافت نکردیم و به همین دلیل تصمیم بر این شد که سیزدهمین دوره جشنواره شیره‌پزی روز ششم و هفتم مهرماه در روستای توریستی "ازناوله" در ورودی درّه جوزان برگزار شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر با بیان اینکه جشنواره شیره‌پزی ملایر مختص یک روستا نیست، گفت: امسال این جشنواره با هدف معرفی روستاهای درّه جهانی جوزان، ایجاد تنوع و بازار رقابتی فروش محصولات فرآورده‌های انگور در ازناوله برگزار و همه روستاهای این درّه جهانی می‌توانند از این جشنواره منتفع شوند.

صفاری با بیان اینکه دولت در برگزاری اینگونه جشنواره‌ها، تسهیل‌گر است، افزود: برگزاری چنین جشنواره سنتی باید با مشارکت مردم، دهیار و اعضای شورای اسلامی روستاها و با هدف توسعه روستایی، معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های روستا و رونق بازار فروش محصولات تولیدی برگزار شود.

وی با بیان اینکه انگور ملایر جهانی است و جشنواره شیره‌پزی سنتی به اسم این شهرستان رقم خورده، بر ضرورت ثبت یک برند و بسته‌بندی مناسب برای شیره انگور ناکید کرد و گفت: پخت شیره انگور در تمام روستاهای دره جهانی جوزان انجام می‌شود و در حاشیه جشنواره نیز تمامی روستاهای اطراف می‌توانند محصولات خود از جمله شیره را به مدت ۲ روز عرضه کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار ملایر با اشاره به آمادگی کامل دهیار و اهالی روستای ازناوله برای برگزاری جشنواره بیان کرد: یک شرکت تعاونی نیز برای کمک به برگزاری جشنواره در ازناوله اعلام آمادگی کرده است.

چرا جشنواره شیره‌پزی سنتی ملایر در "مانیزان" نماند؟

صفاری اضافه کرد: در جریان برگزاری جشنواره، کارگاه‌های شیره‌پزی برای بازدید شرکت‌کنندگان و گردشگران دایر است و همه چیز مهیای برگزاری جشنواره‌ای در سطح ملی است.

وی خاطرنشان کرد: برگزار نشدن جشنواره در روستای مانیزان مغایرتی با فروش شیره ندارد و همه روستاهای در مسیر درّه جوزان بین ۱۰ و ۱۲ روستا، می‌توانند بازارچه فروش محصولات و فرآورده‌های انگور در طول برگزاری جشنواره برپا کنند.

براساس اعلام میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز در این باره اظهار داشت: به دلیل عدم آمادگی و استقبال دهیار و شورای اسلامی روستای مانیزان از میزبانی، جشنواره شیره‌پزی سنتی در روستای توریستی "ازناوله" برگزار می‌شود.

طبق اعلام اداره میراث فرهنگی ملایر، طی ۱۲ سال گدشته غرفه‌ها و بازارچه فروش محصولات در جشنواره شیره‌پزی توسط دهیاری و شورای اسلامی روستا برپا می‌شد و میراث فرهنگی مسئول برگزاری برنامه‌های فرهنگی جشنواره بود که امسال اعلام کردند توان برپایی غرفه‌های فروش را ندارند و با ورود بخش خصوصی برای برپایی غرفه‌ها نیز مخالفت کردند.

به گزارش ایرنا؛ سیزدهمین دوره جشنواره سنتی شیره‌پزی ششم و هفتم مهرماه در درّه جوزان در روستای توریستی "ازناوله" برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha