۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85239498
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازگشایی معابر مرزی، دستور رئیس جمهور و مطالبه مرزنشینان

سنندج-ایرنا- بازگشایی معابر مرزی در کردستان دستور رئیس جمهور و از مطالبات به حق مردم استان است که مسئولان به طور جدی پیگیر آن بوده و برای اجرای این مهم چشم انتظار ابلاغ دستورالعمل آن هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کردستان قبل از سال ۱۳۹۶ دارای پنج معبر مرزی بود که از طریق آنها مرزنشینان اقدام به واردات کالا می کردند ولی از این سال به بعد تعدادی از این معابر به دلایلی تعطیل شدند.

در این سال آیین نامه ساماندهی بازارچه های موقت غیررسمی ابلاغ شد و براساس آن یک بازارچه تکمیلی و ۲ بازارچه ایجادی در کردستان تعریف شد که سیرانبند بانه به عنوان بازارچه تکمیلی و مله خورد سروآباد و خانم شیخان مریوان که مدتی است به برده‌ره‌شه منتقل شده است، به عنوان بازارچه ایجادی در استان فعال شدند.

در این بین فعالیت معابر مرزی هنگه ژال و گله سوره در شهرستان بانه و پیران در شهرستان مریوان متوقف شد ولی بعد از روی کارآمدن دولت سیزدهم و بررسی خواسته های مرزنشینان و رصد وضعیت معیشتی آنها، بازگشایی مجدد این معابر در دستور کار استاندار کردستان قرار گرفت.

بعد از رایزنی ها و پیگیری ها و دستور و تایید مسئولان کشوری، ۲۲ شهریور سال جاری مراسم بازگشایی معبر هنگه‌ژال بانه برگزار شد که با استقبال بی نظیر مردم منطقه مواجه شد.

دومین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی کردستان در سال جاری امروز سه‌شنبه در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان با دستور کار ارائه پیشنهادات حوزه سیاسی، امنیتی، مرزبانی و دستگاه های نظارتی استان و اخذ تصمیمات لازم در این راستا تشکیل شد.

بازگشایی معابر مرزی، دستور رئیس جمهور؛ مطالبه مرزنشینان کردستانی

ضرورت همکاری دستگاه های اجرایی و نظارتی در توسعه مرز

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه منع قانونی معابر مرزی حل شده است، اظهار کرد: بازگشایی معابر مرزی مصوبه شاک (شورای امنیت کشور)، مطالبه به حق مردم مرزنشین استان و دستور رئیس جمهور است که به وزیر کشور آن را تفویض کردند.

علی نوری همکاری و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و نظارتی را منجر به تسهیل و تسریع امور مرزهای استان خواند و بیان کرد: اگرچه سابقه بازگشایی و فعالیت مرزی در کردستان بیشتر از استان‌های مرزی همجوار است ولی در حال حاضر میزان مبادلات تجاری آنها بیشتر از استان ماست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان ادامه داد: فعالان و تجار استان دلیل رغبت خود به فعالیت تجاری در مرزهای دیگر استان ها چون آذربایجان غربی را تسهیل امور در آنجا مطرح کرد در حالی که هیچ تفاوتی بین قوانین در مرزهای کشور وجود ندارد ولی سختگیری در مرزهای کردستان در زمینه مبادلات تجاری بیشتر از سایر مرزهاست.

نوری یادآور شد: بازگشایی معابر مرزی استان با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور شکل گرفته و بدون هماهنگی و غیرقانونی نبوده است.

نوری اظهارکرد: دستگاه های عضو شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان پیشنهادات لازم در ارتباط با مدیریت معابر، ارزش گذاری و میزان درآمدهای حاصل از عوارض ورود کالا را از این معابر به دبیرخانه شورا اعلام کنند.

سکونت ۸۷ هزار نفر در شعاع ۲۰ کیلومتری مرزهای کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه اظهار کرد: قبل از سال ۱۳۹۶ در استان پنج معبر کولبری در شهرستان های بانه، مریوان و سروآباد فعال بود ولی از این سال به بعد تعطیل شدند.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه در آن سال ها ۱۵ هزار و ۳۰۰ کارت بازرگانی برای سرپرست خانوارهای مرزنشین در استان صادر شده بود، افزود: ۶ سال پیش آیین نامه ساماندهی بازارچه های موقت غیررسمی ابلاغ شد که براساس آن یک بازارچه تکمیلی در بازارچه ایجادی استان تعریف شد.

وی با اشاره به اینکه مرزنشینان شعاع ۲۰ کیلومتری نقطه صفر مرزی شامل دستورالعمل مذکور شدند، ادامه داد: جمعیت مرزنشنیان استان در این شعاع مرزی ۸۷ هزار نفر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: براساس آخرین تغییرات اعمال شده تخفیف سود بازرگانی برای هر خانوار مرزنشین هفت میلیون ریال است.

رفع معضل کولبران غیربومی

معاون نظارت و بازرسی سازمان بازرسی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: تاکنون جلسات متعددی در ارتباط با بازارچه ها و معابر مرزی در استان تشکیل و دلایل متعدد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای بازگشایی این معابر مطرح شده است.

محمد امین حیدری ادامه داد: از جمله پیشنهاد دستگاه های نظارتی استان انجام سامانه ای و الکترونیکی فعالیت در معابر مرزی، استقرار دستگاه ایکس ری و تعیین درآمد و سود تخفیفات گمرکی براساس بعد خانوارهای مرزنشین است.

وی با اشاره به اینکه در دستورالعمل ساماندهی مبادلات مرزی در معابر مرزی استان حوزه نظارت و بازرسی هم مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: جلوگیری از ورود کالاهای مونتاژی و اجازه ورود به تجهیزات و منابع اولیه مورد نیاز تولید از دیگر مواردی است که می طلبد در این معابر مرزی مد نظر قرار گیرد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان بازرسی کردستان ادامه داد: معضل کولبران غیر بومی را در معابر مرزی استان داریم باید مشخص شود با چه ساز و کاری در این خصوص برخورد خواهد شد.

وجود قابلیت مدیریت معابر مرزی در استان

فرماندار شهرستان مریوان هم که از طریق وبینار در این جلسه حضور داشت، اظهار کرد: در بازارچه های مرزی، مرزنشینان فعالیت نمی کنند و این افراد برای تامین معیشت خانواده هایشان اقدام به کولبری می کنند که این کار هم حواشی و حوادث زیادی را به دنبال داشته است.

اسماعیل احمدی ادامه داد: وقتی معابر مرزی بازگشایی شود مرزنشینان درگیر فعالیت و کار در آن خواهند شد و اینگونه کولبری و حوادث و حواشی آن هم کمرنگ و حتی از بین می رود.

وی اضافه کرد: با بازگشایی معابر مرزی و رونق بازارچه های مرزی دیگر بازاریان شهرهای مرزی کردستان مجبور نیستند کالای مورد نیاز را از استان های جنوبی و بنادر تامین کنند.

فرماندار شهرستان مریوان ادامه داد: بارها بازاریان این شهرستان مطرح کردند که فرق این شهرستان مرزی با دیگر مرزهای کشور چیست و چرا حمل و نقل کالا در آنجا راحت تر است ولی در اینجا از این کار ممانعت می شود.

احمدی اظهار کرد: آنچه موجب تعطیلی معابر مرزی در طول سالیان گذشته شد عدم هماهنگی بین متولیان بود و بی شک اگر آیین نامه آن بخوبی تدوین شود و مدیر معابر مرزی اختیار و مسئولیت لازم را داشته باشد قابلیت مدیریت آن وجود دارد.

وی بیان کرد: میزان ورودی کالا از معابر مرزی بحدی نیست که مشکلی برای اقتصاد کشور و تولیدکنندگان ایجاد کند ولی در اشتغال و معیشت مردم منطقه اثرگذار است.

درخواست ایجاد معبر مرزی در سقز

فرماندار ویژه شهرستان سقز هم در این جلسه با اشاره به اینکه بازگشایی مرز سیف سقز مصوبه سفر رئیس جمهور به استان است، اظهار کرد: افزون بر بازگشایی مرز سیف سقز درخواست ایجاد معبری در شعاع ۲۰ کیلومتری آن را داریم.

جعفر توان ادامه داد: در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز سقز ۳۲ روستا با جمعیت بیش از هشت هزار نفر وجود دارد که ایجاد معبر مرزی در آن می تواند اشتغال پایداری را برای این جمعیت مرزنشین ایجاد کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در ارتباط با مرز سیف سقز و درخواست ایجاد معبر مرزی در این شهرستان هم گفت: به موضوع مربوط به مرز سیف سقز در سفر دوم هیات دولت به استان می پردازیم و کمیته ای هم برای بررسی پیشنهادات فرمانداران شهرستان های مرزی استان در ارتباط با معابر مرزی تشکیل شده است و این پیشنهادات به طور تخصصی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

در ارتباط با بازارچه های مرزی بیشتر بخوانید:

بازگشایی بازارچه‌های مرزی موجب رونق معیشت مرزنشینان می شود

بازگشایی بازارچه‌های مرزی مانع مهاجرت مرزنشینان است

بازگشایی بازارچه‌های مرزی کردستان رونق گردشگری را به دنبال دارد

بازارچه مرزی «هه‌نگه‌ژال» بانه بازگشایی شد

بازگشایی بازارچه‌های مرزی از مطالبات مردم مرزنشین است

تامین امنیت و توسعه اقتصادی، ۲ روی سکه بازارچه های مرزی

فرماندار بانه: بازگشایی بازارچه‌های مرزی تحرک و پویایی را به بازار بانه بر می‌گرداند

بازگشایی بازارچه مرزی هه‌نگه‌ژال بانه توسط دولت کار ارزشمندی است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha