رانش زمین در اطراف «رودخانه گردکل» نوشهر؛ ماجرا چیست؟

نوشهر - ایرنا - یکشنبه شب هفته جاری مطلبی در شبکه های اجتماعی با عنوان "خیابان شورا در نوشهر شبانه فرو ریخت" منتشر شد که این پیام خبری با محتوای رانش زمین در اطراف رودخانه گردکل با نگرانی و پرسش بسیاری از مخاطبان و شهروندان این شهر گردشگرپذیر غرب مازندران همراه شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رانش زمین (Landslide) یا زمین لغزش به حرکت لایه‌های رسوبی غیر متراکم و متراکمی بر روی سطح شیبدار که ناپایدار شدند گفته می شود و علت های متفاوتی چون زمین لرزه یا راه سازی سبب پیدایش این رخداد می شود.

به اعتقاد کارشناسان، عامل حرکت توده رسوبی، تغییرات آب های زیرزمینی، به هم خوردن یا تغییرات شیب زمین، نیروی جاذبه، زلزله، جاده سازی، باران یا فشار منفذی سیالات، سبک سازی پایین دست توده و سایر موارد سبب رانش یا لغزش زمین می شود و حرکت نزولی در رانش زمین امکان دارد بسیار کند رخ دهد تنها در چند میلی متری در سال یا با سرعت رخ دهد و متاسفانه این پدیده آثار مصیبت باری برجای می گذارد.

براساس گزارش های مستند، رانش یا لغزش زمین در سه دهه اخیر در بسیاری از مناطق غربی مازندران بوقوع پیوست و متاسفانه این بلای طبیعی افزون بر آسیب رسانی به زیرساخت ها از جمله راه های ارتباطی و دردسرهای فراوان در حوزه تردد وسائط نقلیه، ارایه خدمات زیرساختی به مردم در نقاط روستایی و شهری را هم دچار چالش کرده است.

در این پیوند روزهای اخیر پشت دیواره حفاظتی رودخانه "گردکل" نوشهر به طول ۶۰ متر و عمق حدود ۲ متر دچار رانش زمین شد که خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات در باره سقم و صحت این حادثه در پی تماس تلفنی با مسوول واحد عمران شهرداری، وی ضمن تایید بروز این حادثه گفت که در این نقطه شهری پیمانکاران در حال ساخت دیواره حفاظتی رودخانه گردکل هستند که به ناگاه در پیرامون فونداسیون این دیواره حفاظتی دچار فرونشست زمین و رانش به طول حدود ۵۰ متر مربع شده است.

رانش زمین در اطراف «رودخانه گردکل» نوشهر؛ ماجرا چیست؟

همچنین فرماندار نوشهر در این ارتباط گفت : جابه جا شدن پایه های دیواره حفاظتی رودخانه گردکل نوشهر پس از گذشت حدود ۵۰ سال از عمر مفید آن سبب فرونشست زمین و رانش در این منطقه شد.
رستم زرودی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این حادثه درست در ایستگاه فردوسی جنوبی این شهر حوالی رودخانه گردکل رخ داد و افزون بر قدمت بالای دیواره حفاظتی و سست شدن پایه های آن بلکه به خاطر انسداد مجاری و آبراه های هدایت آب در پشت این دیواره که در نهایت منجر به فروریختن دیوار و رانش زمین شد.
این مسوول اظهارکرد : اگرچه فعالیت های جداره سازی پیمانکار هم در فرونشست و شکستگی این دیواره به طول حدود ۵۰ متری بی تاثیر نبوده و به همین خاطر نشست فوری در قالب مدیریت بحران در فرمانداری برگزار و تصمیم بر آن گرفته شد تا مسوولان مرتبط به ویژه منابع امور آب هم پای کار بیایند تا بتواند یک طرح جدید همسو و به موازات این دیواره اجرا کند که این اقدام افزون بر حفظ جداره قبلی بلکه به تعریض و ترمیم و ساخت جداره جدید هم کمک کند.
فرماندار نوشهر با اشاره به قرار گرفتن در آستانه بارندگی و احتمال طغیانی شدن این رودخانه از مسوولان شهرداری خواست تا با شتاب بیشتری نسبت به ساخت دیواره به منظور پیشگیری از وقوع احتمالی سیل ناشی از بالاآمدن این رودخانه تاکید کرد.

رانش زمین پدیده‌ای طبیعی که سال‌هاست خسارت های فراوانی به زیرساخت های غرب مازندران وارد می کند و رفع این معضل جدی نیازمند تهیه و تدوین علمی مناطق رانشی، برنامه ریزی اصولی و حمایت نهادهای اجرایی است.

شهر گردشگری نوشهر با برخورداری از ۱۵ منطقه شهری و جمعیتی دستکم ۵۰ هزار در غرب مازندران قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha