۵ مهر ۱۴۰۲، ۷:۳۳
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85239573
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پانتومیم در مسیر احیا و شکوفایی

۵ مهر ۱۴۰۲، ۷:۳۳
کد خبر: 85239573
پانتومیم در مسیر احیا و شکوفایی

زنجان - ایرنا - هنر نمایشی پانتومیم به گفته کارشناسان، طی سالیان گذشته مغفول مانده و اخیرا با همت شماری از علاقه مندان این رشته و مسوولان ذیربط با برنامه ریزی برای برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی در مسیر احیا، رشد و شکوفایی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پانتومیم یا ادا بازی و نمایش بی کلام که از آن به عنوان یکی از قدیمیترین نمایشها در تاریخ جهان یاد می شود، علاقه مندان زیادی را به خصوص در سالهای اخیر به خود جذب کرده است.

این هنر مانند سایر هنرهای نمایشی در طول زمان دستخوش فراز و فرود و رشد و پیشرفتهای بسیاری در اقصی نقاط جهان شده است.

هنر پانتومیم هنوز به جایگاه واقعی خود در کشور نرسیده است.در ایران نیز طی سالهای گذشته فعالیت های زیادی در این بخش انجام شده است و هنرمندانی مجدانه پای در این عرصه گذاشته و با تلاش و ممارست سعی در رشد و پویایی این هنر نمایشی داشته اند اما به گفته کارشناسان فرهنگی هنوز این نمایش اصیل به جایگاه واقعی خود نرسیده است و برای این امر باید از امکانات موجود استفاده بهینه داشت و زیرساختهای لازم را فراهم کرد.

به همین منظور با تلاش مسوولان ذی ربط در استان زنجان تیرماه امسال تفاهمنامه برگزاری جشنواره بین المللی پانتومیم به عنوان رویدادی پایه ای و تخصصی در عرصه هنرهای نمایشی بین اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان منعقد شد.

بر اساس این تفاهمنامه جشنواره بین المللی پانتومیم با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور، خانه پانتومیم، انجمن هنرهای نمایشی ایران و همراهی نهادهای استان، مهرماه جاری در زنجان برگزار خواهد شد.

پانتومیم در مسیر احیا و شکوفایی

عقب ماندگی ها در رشد هنر پانتومیم باید جبران شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اهمیت هنرهای نمایشی، گفت: پانتومیم به عنوان مادر هنرهای نمایشی باید پاس داشته شود و عقب ماندگی های گذشته در آن جبران گردد.

امرالله حسنی هدف از برگزاری جشنواره بین المللی پانتومیم را گامی در جهت رشد و شکوفایی این هنر و جلب توجه هرچه بیشتر به آن بیان کرد و افزود: این هنر مغفول مانده و احیای آن نیازمند تلاش و اقدامات مضاعفی است که برگزاری جشنواره های مختلف استانی، ملی و بین المللی از راهکارهای احیا و توجه هرچه بیشتر به آن خواهد بود.

تاثیرگذاری جشنواره پانتومیم در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی

دبیر جشنواره بین المللی پانتومیم نیز این هنر را بین المللی‌ترین زبان نمایشی دانست و گفت: با استفاده از این هنر می توان بدون تبادل کلمه ای، همه منظور و محتوا را منتقل کرد اما متاسفانه این هنر آن گونه که باید و شاید جدی گرفته نشده است.

ساسان قجر به اهمیت زبان بدن در انتقال مفاهیم اشاره کرد و افزود: این هنر برای تمامی زبانها قابل فهم است و می توان با استفاده از آن به هر زبانی با انسان ها گفت و گو و ارتباط برقرار کرد.

رشد و توسعه پانتومیم همچون بسیاری از حوزه ها نیازمند برگزاری رویدادهای بزرگ ملی و بین المللی است.وی در خصوص برگزاری جشنواره بین المللی پانتومیم در زنجان، اظهار داشت: تا زمانیکه چنین رویدادهایی برگزار نشود رشد و توسعه هنر یا دیگر بخش ها را نباید انتظار داشت.

قجر خاطرنشان کرد: زنجان دارای پتانسیل هایی هست که این رویدادها در آن رقم بخورد و یکدستی، هماهنگی و همدلی مسوولان استان می تواند برگزاری این چنین رویدادهایی را به خوبی رقم بزند.

وی به مزایای برگزاری این جشنواره در زنجان اشاره کرد و یادآور شد: چنین جشنواره هایی علاوه بر تاثیر مثبت در بخش فرهنگ و هنر، در بعد اجتماعی و اقتصادی نیز برای استان مفید است و ثمرات آن در بخش های مختلف اجتماعی و رونق اقتصادی نیز به استان باز می گردد.

قجر بر لزوم بررسی روانشناسانه و جامعه شناسانه برگزاری برنامه های نشاط آور تاکید کرد و گفت: حضور گروه‌های خارج از استان به خصوص از خارج از کشور در این رویداد می تواند تاثیرات مثبتی بر فرهنگ، آداب و رسوم استان داشته باشد و مهمتر از آن اینکه مهمانان خارجی که در این رویداد شرکت می کنند می توانند مزیت های نسبی استان زنجان را به خصوص در حوزه گردشگری و صنایع دستی به جهان معرفی کنند.

وی ارایه و ترسیم تصویر مثبت از زنجان میان کشورهای خارجی را که در این جشنواره شرکت کننده دارند حائز اهیمت دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت های فرهنگی و هنری نیاز هر جامعه ای است.

پانتومیم در مسیر احیا و شکوفایی

انتخاب و معرفی ۱۸ اثر برای حضور در سه بخش اصلی این رویداد

دبیر دومین جشنواره بین المللی پانتومیم با بیان اینکه آخرین اطلاعات مربوط به جشنواره بین المللی پانتومیم طی روزهای آینده با برگزاری نشست مطبوعاتی در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت، گفت: هیأت انتخاب آثار این جشنواره از بین ۴۶ اثر رسیده به دبیرخانه ۱۸ اثر را برای حضور در سه بخش اصلی این رویداد انتخاب و معرفی کرد.

قجر آثار پذیرفته شده در بخش‌های مختلف این جشنواره را در بخش رقابتی (صحنه‌ای) شامل «شاه لیر» به کارگردانی اکبر صادقی از استان اردبیل، «در جستجوی خوشبختی» به کارگردانی جاوید اسماعیلی از استان آذربایجان شرقی، «مکبث» به کارگردانی آزاده سرابی از استان تهران، «عروس قنات» به کارگردانی امین دلپذیر از استان یزد، «سوگ فریدون در سرزمین لیر شاه» به کارگردانی علی عباسی از زنجان، «اشک‌ها و لبخندها» به کارگردانی مسلم کیهان از استان البرز، «ما دلقک نیستیم» به کارگردانی پوریا رضایی از استان مرکزی، «آدم، فاستوس، حوا» به کارگردانی مبینا فرهمند آریا از استان تهران بیان کرد.

وی تصریح کرد: بخش کارگاه‌های آموزشی خانه پانتومیم ایران نیز شامل آثار «رهده دوبال» کاری از کارگاه خانه پانتومیم ایران به سرپرستی حمیدرضا قزلباش از استان زنجان، «شمشیر» کاری از کارگاه خانه پانتومیم ایران به سرپرستی کیوان آذرخش از استان کردستان و «ریشه» کاری از کارگاه خانه پانتومیم ایران به سرپرستی حمیدرضا قزلباش از استان زنجان است.

قجر گفت: بخش تجربه‌های پویا در بخش صحنه‌ای شامل آثار «کاغذ کثیف» به کارگردانی سلمان شفیعی از استان اردبیل، «دختر تنها» به کارگردانی الیسا کاظمی از استان آذربایجان غربی، «چرا زندگی اینجوریه» به کارگردانی مشترک محمد بهادری و سارا جوانبخت از استان آذربایجان غربی و «پرواز آرزوی من است» به کارگردانی محسن مسعودی‌فر از استان خراسان رضوی است.

وی افزود: بخش خیابانی این جشنواره نیز شامل آثار «امپراتور» به کارگردانی مرجان خورسندی از استان تهران، «در انتظار زباله» به کارگردانی زری کرمی از استان زنجان و «ماندالا» به کارگردانی مشترک فرشته جعفری و مهدی روزبهانی از استان زنجان است.

زنجان آماده برگزاری جشنواره بین المللی پانتومیم است

استاندار زنجان نیز بر آمادگی و لزوم تقویت زیرساخت‌ها برای میزبانی رویدادهای بین المللی در استان تاکید کرد و گفت: برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری موجب نشاط افراد جامعه و به دنبال آن کاهش آسیب اجتماعی خواهد شد.

محسن افشارچی با بیان اینکه زنجان دارای ظرفیت های بالایی برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری است، افزود: این برنامه تاثیر و دستاوردهای مثبتی در بخش های مختلف برای استان خواهد داشت و باید همکاری لازم برای برگزاری مطلوب آن در استان صورت گیرد.

برآیند:

هنر نمایشی پانتومیم که طی سالهای گذشته مغفول مانده بود اخیرا با برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی در مسیر احیا، رشد و شکوفایی قرار گرفته است.

استان زنجان با برنامه ریزی شماری از علاقه مندان این رشته و مسوولان ذیربط به زودی از جشنواره بین المللی پانتومیم با حضور مهمانانی از کشورهای خارجی میزبانی خواهد کرد که قطعا این رویداد در جنبه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تاثیرات مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha