۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۷
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85239617
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکنش وزیر کشور سابق رژیم صهیونیستی درباره عادی‌سازی روابط با عربستان

تهران - ایرنا - یک وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت که اگر جریان سیاسی مقابل نتانیاهو دنبال این‌گونه عادی سازی روابط و جلب سازش سعودی با این رژیم می‌رفت او در مخالفت با آن قیامت به پا می‌کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فلسطینی سما روز سه شنبه نوشت که "آیلت شاکد" به عنوان "وزیر کشور" سابق این رژیم گفت که اگر نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین، چنین توافقی را با عربستان سعودی مطرح می کرد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر کنونی حتما یک جنگ جهانی علیه این توافق به راه می انداخت.

وی درگفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی افزود: هر شخص عاقلی این را به خوبی می داند که اگر بنت چنین کاری می کرد، نتانیاهو علیه او قیامت به پا می کرد.

آیلت گفت: کابینه کنونی وقتی در دوره حکمرانی ما در اپوزیسیون قرار داشت، از پیشبرد بسیاری از مسائل سیاسی و امنیتی جلوگیری می کرد که یک نمونه آن به شکست کشاندن لغو روادید ورود به آمریکا بود.

به گزارش ایرنا، یک ژنرال سابق صهیونیست نیز پیشتر با اشاره به تلاش نتانیاهو برای اعمال تغییرات قضایی برای از کارانداختن نظارت قضایی بر عملکرد خود از یکسو و جلب سازش عربستان سعودی از سوی دیگر گفته بود که تلاش‌های بنیامین نتانیاهو برای تغییرات قضایی، صرفا گامی برای تقویت دیکتاتوری فردی خودش است.

عمیرام لیوین ژنرال سابق ارتش روز دوشنبه در جمع تظاهرکنندگان علیه لایحه تغییرات قضایی مدنظر نتانیاهو در شهر حیفا اظهار داشت: کسی که برای تخریب دادگاه عالی تلاش می کند، دنبال صلح نیست بلکه دنبال تقویت قدرت دیکتاتوری خود است.

وی با اشاره به تقلای مداوم نتانیاهو برای برقراری روابط و سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی از جمله عادی سازی روابط با عربستان گفت: کسی که سُکان (رژیم) اسرائیل را به دست چند وزیر ناشایست بدهد، دنبال صلح نیست.

در هفته های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بودند.

این تظاهرات‌ها در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

در همین حال، نتانیاهو اخیرا در اظهارات خود در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که در آستانه یک توافق صلح تاریخی با عربستان هستیم.

وی که به دلیل اقدامات جنجالی‌ کابینه اش مغضوب جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا است در تلاش برای کمرنگ جلوه دادن اختلافات تل‌آویو و واشنگتن گفت: می‌توانیم تحت رهبری بایدن با عربستان به توافق برسیم.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی چهارشنبه گذشته در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا شرط عادی‌سازی روابط با تل آویو را تحقق اهداف فلسطینیان دانست و گفت: مساله فلسطین برای عادی سازی روابط با (رژیم) اسرائیل مهم است.

رسانه های رژیم صهیونیستی روز شنبه از مخالفت وزیران حزب لیکود و احزاب دینی کابینه این رژیم با امتیاز دهی به تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری در چارچوب بسترسازی جهت دستیابی به یک توافق به منظور برقراری روابط تل آویو با ریاض خبر دادند.

کارشناسان پیش بینی می کنند که موضوع برقراری روابط تل آویو با ریاض که نتانیاهو دنبال می کند، باعث گسترده تر شدن تنش و اختلاف در درون کابینه او شود. این درحالی است که همزمان تنش ها بین ائتلاف حاکم در کابینه با جناح اپوزیسیون بر سر لایحه جنجال برانگیز تغییرات قضایی بالا گرفته است./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha