۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85239704
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش اقتصاد آمریکا؛ «فرود نرم» در هاله ای از تردید

تهران-ایرنا- اقتصاد آمریکا در سه ماه چهارم پایانی سال جاری میلادی درحالی با چالش های فراوانی دست و پنجه نرم می کند که پیش بینی می‌شود راهبرد «فرود نرم» که از سناریوی رکود اقتصادی جلوگیری می کند، منوط به قدرت خرید مصرف کننده باشد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای یواس نیوز، نوشت: ابرهای طوفانی با پایان سه ماهه سوم سال در این هفته، در فضای اقتصادی آمریکا افزایش می یابد.

به گزارش این رسانه، اعتصاب اعضای اتحادیه کارگران خودرو علیه خودروسازان اصلی ادامه دارد و در حالی که کنگره به ضرب الاجل روز جمعه درباره تصویب دو حزبی بودجه برای جلوگیری از تعطیلی دولت نزدیک می شود، قیمت نفت خام برنت افزایش یافته و اکنون بالای ۹۳ دلار در هر بشکه معامله می شود. به این موضوعات باید از سرگیری وام دانشجویی را که از ماه آینده آغاز می شود به عنوان عامل دیگری برای تحت فشار قرار دادن بیشتر اقتصاد آمریکا اضافه کرد.

این گزارش می افزاید: تردیدی نیست که اقتصاد آمریکا امسال با مشکلات دشواری مواجه است هر چند که در برابر پیش بینی ها برای رکود در ۹ ماه گذشته مقاومت کرده است. آنچه که به جلوگیری از رکود اقتصادی آمریکا کمک کرده مجموعه ای از شرایط غیرعادی از جمله کاهش تورم، افزایش دستمزدها و برخی محرک های اقتصادی بجا مانده از دوران همه گیری کرونا بوده است.

باب دال (Bob Doll) سرمایه گذار شرکت مشاوران کراسمارک روز جمعه در مطلبی نوشت: مصرف کننده آمریکایی است که می تواند تعیین کند اقتصاد آمریکا دچار «فرود نرم» می شود یا خیر.

وی گفت: در این زمینه ما خوشبین نیستیم. ما در حال حاضر شاهد کم رنگ شدن «تاثیر ثروت» هستیم و افزایش قیمت سهام و جوانب مثبت شگفتی های اقتصادی رو به پایان است.

تاثیر ثروت یک تئوری اقتصادی و رفتاری است که نشان می دهد هر چه ارزش دارایی فرد بیشتر باشد تمایل بیشتری به خرج کردن دارد.

اصطلاح فرود نرم در اقتصاد، کاهش ملایم در رشد اقتصادی به وسیله افزایش نرخ بهره و کاهش محرک‌های اقتصادی است به طوری که از رکود جلوگیری کند.

درحالی که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) تصدیق کرده که اقتصاد رو به رشد است، هفته گذشته کارزار خود را برای افزایش نرخ بهره بانکی برای مهار تورم متوقف کرد. این بانک رکود را برای اقتصاد آمریکا پیش بینی نکرده است اما به کندی روند رشد اقتصادی در آینده اشاره دارد.

این تارنمای آمریکایی افزود: تعطیلی دولت آمریکا به خودی خود تاثیر ملایمی بر روند کلی اقتصاد کشور دارد اما این موضوع باز هم بستگی به این دارد که تعطیلی دولت چه مدت طول بکشد. تعطیلی دولت آمریکا این بار در شرایط بلاتکلیفی بروز می کند و اقتصاد دانان به اتفاق پیش بینی کرده اند سطحی از کُندی رشد اقتصادی فارغ از شوک های بیشتر رخ دهد.

گریگوری داکو (Gregory Daco) اقتصاددان ارشد شرکت مشاوره‌ی پارتنون (Parthenon) پیش بینی کرده که تعطیلی دولت می تواند تاثیر مشهودی بر اقتصاد داشته باشد.

وی گفت شرکت وی تخمین زده که هر هفته تعطیلی دولت حدود ۶ میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا هزینه دارد و رشد تولید ناخالص داخلی را ۰.۱ درصد در سه ماهه چهارم سال نسبت به کل سال کاهش دهد.

این اقتصاد دان گفت: علاوه بر پیامدهای مستقیم تعطیلی دولت بر اقتصاد کلان، بازارهای مالی و اعتماد بخش خصوصی نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. این امر همچنین منجر به تأخیر در انتشار داده‌های اقتصادی در زمان حیاتی خود برای اقتصاد می‌شود و چالش بالقوه‌ای را برای اقتصاددانان و تصمیم گیرندگان سیاسی ایجاد می کند که سعی در ارزیابی سلامت اقتصاد دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha