۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۵
کد خبر: 85239799
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نسخه خطی یک کتاب ۳۴۵ ساله پیرامون سیره پیامبر(ص) در مشهد رونمایی شد

مشهد-ایرنا- نسخه خطی ۳۴۵ ساله کتاب «انسان العیون فی سیرة الامین المأمون» با موضوع سیره و افعال پیامبر اسلام (ص) روز سه‌شنبه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارشناس اداره مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی در حاشیه این مراسم درباره این کتاب به خبرنگار ایرنا گفت: کتاب «انسان العیون فی سیرة الامین المأمون» یا «السیرة الحلبیة»به زبان عربی تألیف علی بن ابراهیم حلبی از مورخین و ادیبان قرن دهم و یازدهم هجری قمری یکی از نفیس‌ترین نسخه‌های خطی کتابخانه آستان قدس به شمار می‌رود. در این کتاب موضوعاتی از جمله ولادت، بعثت، غزوات، فتح مکه و حجة الوداع صحبت شده است.

سید رضا صداقت حسینی افزود: یکی از باب‌های این کتاب اختصاص به مبحث ازدواج پیامبر گرامی اسلام (ص) با حضرت خدیجه و توصیف صفات همسر حضرت رسول دارد که در ۸۰ تا ۸۲ برگ، کتابت شده است.

وی ادامه داد: نسخه مذکور به خط نسخ ۳۱ سطری است که توسط اسماعیل قصری مالکی در تاریخ دوشنبه یازدهم جمادی الاول سال ۱۰۹۹ قمری در کاغذ نخودی کتابت شده است.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با ۵۸ کتابخانه در مشهد و شهرستان‌ها، دارا بودن چندین هزار اثر موزه‌ای، ۲میلیون نشریۀ ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha