دمای هوای پاییزی چهارمحال و بختیاری گرمتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی می‌شود

شهرکرد- ایرنا- معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: طبق نقشه‌های پیش‌یابی میانگین دمای مهر و آبان حدود یک تا یک و نیم درجه بیشتر از میانگین بلندمدت و دما در آذرماه در حد عادی(نرمال) با گرایش به نیم درجه افزایش پیش‌بینی می‌شود.

معصومه نوروزی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به تغییرات دمایی استان در فصل پاییز و زمستان امسال نیز اشاره کرد و افزود: دما در دی‌ماه تغییر خاصی نمی‌کند اما در بهمن و اسفند یک تا ۱.۵ (یک و نیم) درجه افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: این پیش‌بینی به این معنا نیست که در فصل پاییز و زمستان امسال هوا سرد نمی‌شود بلکه میانگین دمای استان در این ۲ فصل افزایش پیدا می‌کند.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری همچنین با اشاره به اینکه مردم استان تابستان گرمی را پشت سر گذاشتند، اظهار داشت: از یکم تیر تا ۳۱ شهریورماه امسال میانگین دمای استان نسبت به میانگین بلندمدت حدود یک درجه سانتی‌گراد افزایش داشت اما شدت گرمای هوا برای شهریورماه بیشتر بود به‌طوری‌که در همین‌ماه میانگین دمای استان حدود ۲ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شد.

نوروزی در خصوص علت افزایش دما در استان توضیح داد: گرمایش جهانی از یک سو و آثار دورپیوند النینو از سوی دیگر سبب افزایش گرمای هوای جهان، کشور و به تبع آن استان ما شده است.

به گزارش ایرنا، با پایان یافتن سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ چهارمحال و بختیاری شانزدهمین سال متوالی خشکسالی خود را پشت سر گذاشت.

اگر چه در سال آبی که گذشت بارش برف در استان تا حدی بهبود یافت و موجب جاری شدن برخی چشمه‌ها شد اما این بارش‌ها در مقایسه با میانگین بلندمدت ۳۲ میلی‌متر کاهش دارد.

افزایش دمای هوا و تبخیر آب نیز در وقوع این خشکسالی‌ها تاثیرگذار بوده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha