۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۴
کد خبرنگار: 817
کد خبر: 85239838
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سهم ویژه جهاد دانشگاهی در دفاع دانش‌بنیان

تهران- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی سهم زیادی در حوزه دفاع مقدس و دفاع دانش بنیان در زمان جنگ داشت و در همان ابتدای جنگ کارهای متفاوتی اعم از اعزام نیرو تا آموزش افراد و کارهای مهم در حوزه پزشکی و صنایع نظامی انجام داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از جهاد دانشگاهی، مراسم تکریم از نیروهای امریه جهاد دانشگاهی با عنوان «جشن جناب سرباز» همزمان با هفته دفاع مقدس و با حضور حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی و تعدادی از اعضای هیات رئیسه و مسئولان لشکری روز سه شنبه به همت معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع این نهاد برگزار شد.

رییس جهاد دانشگاهی در این مراسم با تبریک آغاز امامت حضرت حجت(عج)، آغاز سال تحصیلی جدید و هفته دفاع مقدس اظهار داشت: هفته دفاع مقدس از مقاطع حساس و برجسته‌ای بود که نقش‌آفرینان اصلی آن سربازان بودند، جوانانی که سر باختند تا تمامیت ارضی کشور حفظ شود و امروز بتوانیم در چنین فضایی با هم صحبت و گفتگو داشته باشیم.

وی افزود: دفاع مقدس مقطع برجسته و مهمی بود که می توان از آن بسیار درس گرفت و وظیفه ما این است آن را احیا کنیم و نگذاریم رشادت‌ها و فداکاری‌ها فراموش شود.

مسلمی نائینی با اشاره سن رزمندگان جنگ، اظهار داشت: طبق آماری که اعلام شده است، سن بسیاری از رزمندگان دفاع مقدس بین ۱۶ تا ۲۶ سال بود که سن جوانی محسوب می شود. این عزیزان با این سن کم توانستند این حماسه بزرگ را بیافرینند و کار بزرگی در دفاع مقدس انجام دهند و به منصه ظهور برسانند. امید است با کمک هم بتوانیم این حماسه را نگه داریم و حفظ کنیم.

وی با تاکید بر این که جهاد دانشگاهی سهم زیادی در حوزه دفاع مقدس و دفاع دانش بنیان در زمان جنگ داشت، گفت: کمتر از دو ماه از تشکیل جهاد دانشگاهی گذشته بود که جنگ شروع شد و این نهاد در همان ابتدا کارهای متفاوتی اعم از اعزام نیرو تا آموزش افراد و کارهای مهم در حوزه پزشکی و صنایع نظامی انجام داد. در حمله ناجوانمردانه به کارگاه تولید قطعات نظامی این نهاد در دانشگاه تبریز ۲۲ نفر از جهادگران جهاد دانشگاهی به شهادت رسیدند.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر این که این نهاد حدود ۱۰۰ شهید را تقدیم انقلاب و نظام کرده است، افزود: جشن سرباز نیز کار خوبی است که در این نهاد آغاز شده است و به مناسبت چهارمین روز از هفته دفاع مقدس که روز سرباز نام دارد میزبان بیش از ۶۰۰ امریه سربازی جهاد دانشگاهی در این مراسم هستیم.

مسلمی نائینی با بیان این که سرباز و علم در جامعه کلمات مقدسی هستند، ادامه داد: در جهاد دانشگاهی این دو کلمه متصل به هم شده و قرینه به هم کار می‌کنند. سربازان جهاد دانشگاهی در کنار امر مقدس سربازی می توانند کار علمی نیز انجام دهند. جامعه امروز نیاز به مدیران توانمند دارد و این فرصت بسیار خوبی است تا سربازان توانمندتر شوند.

وی بیان کرد: در مدت امریه یک سرباز، هم جهاد دانشگاهی در خدمت این سربازان است و هم خودشان می‌توانند با تلاش خود توانمندتر شده و کارهای مفیدی انجام دهند.

رییس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: بسیاری از مدیران جهاد دانشگاهی که منشاء کارهای بزرگی شدند امریه سال‌های قبل این نهاد بودند؛ یعنی این یک موقعیت بسیار مناسبی است که سربازان هم می‌توانند در این نهاد مشغول به کار شوند و در سایر دستگاه‌ها توانمندی خود را به منصه ظهور برسانند.

مسلمی نائینی گفت: با حماسه‌ای که پیشینیان ما آفرینند دیگر کسی جرات انجام جنگ نظامی با کشور را ندارد. اکنون جنگ در حوزه علمی است و خط مقدم این جنگ علم و فناوری است که باید خود را در این زمینه تقویت کنیم تا بتوانیم خط مقدم را نگه داشته و پیش برویم.

وی افزود: جهاد دانشگاهی تمام امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و ... خود را در خدمت عزیزان امریه قرار می‌دهد تا بتوانند در حوزه علمی حماسه دیگری بیافرینند و ایده‌های خود را به محصولات مورد نیاز کشور تبدیل و کشور را با یک علم نافع مجهز کنند.

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه بیان کرد: یکی از توصیه‌های بزرگان این است که خاطرات رزمندگان و وصایای شهدا را بخوانیم که خود دانشگاه بزرگ و منشا علم فراوان است که می‌توانیم از این طریق چیرهای زیادی فرا بگیریم.

نظام سازی برای تداوم خدمت سربازان امریه در جهاد دانشگاهی

در ادامه سیدرضی آقاسیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی بیان کرد: این مراسم اولین مراسم رسمی تکریم سربازان امریه جهاد دانشگاهی است که امید است شروعی برای تکریم این عزیزان باشد.

وی افزود: در این معاونت در حال نظام سازی برای تداوم خدمت سربازان امریه در جهاد دانشگاهی و سپری کردن مسیر دکتر بهاروندها و دکتر کاظمی آشتیانی ها و دانشمندان دیگری هستیم که امید است این گروه یک مسیر درخشان و روشن را داشته باشند.

جهاددانشگاهی جزو منظم ترین دستگاه های برتر امریه است

سرهنگ معتمدی معاون مشمولین وظیفه دفتر سیاستگذاری و نظارت راهبردی حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح نیز در این مراسم اظهار داشت: در بین ۶ میلیون رزمنده دوران دفاع مقدس حدود نیمی از رزمنده ها سرباز بودند و ماحصل آن ۶۰ هزار شهید سرباز و ۱۴۰ هزار جانباز سرباز بود که تقدیم نظام جمهوری اسلامی شد.

وی با اشاره به این که جهاد دانشگاهی از دستگاه های درجه یک در حوزه امریه است، افزود: جهاد دانشگاهی جزو منظم ترین دستگاه های برتر امریه است و سهمیه این نهاد به دلیل توجه ویژه رهبر معظم و تلاش های خود این نهاد نه تنها کاهش نیافته بله افزایش هم داشته است.

در ادامه این مراسم از ۱۷ امریه سرباز این نهاد تقدیر شد. از دیگر برنامه های این مراسم برگزاری مسابقه، قرعه کشی، نمایشنامه خوانی و گروه موسیقی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha