مسکو، سوئد و آلمان را به حمایت از آمریکا در حمله به نورد استریم متهم کرد

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، سوئد و آلمان را به حمایت از آمریکا در حمله به خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم متهم کرد.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک، نبنزیا در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل با متهم کردن سوئد و آلمان به حمایت از آمریکا در حمله به خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم، خاطرنشان کرد: مسکو اصرار خواهد داشت که مسئولان این اقدام خرابکارانه را به دست عدالت بسپارند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل افزود: روسیه بر محاکمه آمران و عاملان حمله به خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم پافشاری خواهد کرد.

به نوشته اسپوتنیک، خطوط لوله گاز نورد استرم که مسئول انتقال گاز طبیعی از روسیه به اروپا بود، در سپتامبر سال گذشته هدف خرابکاری قرار گرفت و برای کرملین تردیدی وجود ندارد که این حملات از سوی یک دولت حمایت شده است اما مقامات آمریکایی استدلال می‌کنند که یک گروه غیر دولتی طرفدار اوکراین باعث این انفجارها شده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیشتر در خصوص خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم، گفت: این اقدام خرابکارانه، عملیاتی بسیار دشوار بود که احتمالاً فقط یک سرویس ویژه دولتی آموزش دیده قادر به انجام آن بود و تعداد زیادی از این سرویس‌های ویژه که قادر به انجام چنین عملیاتی باشند، در جهان ما وجود ندارد.

خطوط لوله نورد استریم، خطوط صادرات گاز روسیه است که از دریای بالتیک می‌گذرد. مسیر آن از مناطق انحصاری اقتصادی روسیه، فنلاند، سوئد، دانمارک و آلمان و همچنین از آبهای سرزمینی روسیه، دانمارک و آلمان می‌گذرد. این حادثه در منطقه انحصاری اقتصادی دانمارک در جنوب شرقی جزیره بورنهولم رخ داد.

به گزارش ایرنا، خطوط لوله زیر آبی نورد استریم ۱ و ۲ که برای انتقال سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه به اروپا ساخته شده بودند، در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ در حادثه‌ای مشکوک دچار انفجار شدند که روسیه آن را عملیاتی تروریستی از سوی غرب اعلام کرد.

سوئد در ماه اکتبر به دلایل امنیت ملی اعلام کرد تمایلی به انجام تحقیقات مشترک با آلمان و دانمارک در مورد حمله به نورد استریم ندارد.

آلمان به‌عنوان دریافت‌کننده اصلی عرضه مقرون‌به‌صرفه گاز روسیه توسط نورد استریم، ذینفع اصلی این خطوط لوله بود. مسکو نیز در نتیجه این اقدام خرابکارانه صنعتی متحمل آسیب‌های اقتصادی جدی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha