۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۹
کد خبرنگار: 2750
کد خبر: 85240144
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازار عراق ظرفیتی برای عرضه کالاهای ایرانی

۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۹
کد خبر: 85240144
بازار عراق ظرفیتی برای عرضه کالاهای ایرانی

بغداد - ایرنا - عراق به دلیل ویژگی های خاص نظیر داشتن مرزهای طولانی با ایران و اشتراکات دینی و فرهنگی همواره یکی از مهم‌ترین کشورهای همسایه برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، حمل و نقل زمینی با هزینه کم و در دسترس بودن و همچنین شرایط مناسب کشور عراق، این امکان را برای بازرگانان ایرانی فراهم کرده تا سود قابل توجهی از ارسال کالاهای این کشور به عراق کسب کنند.

کارشناسان اقتصادی می گویند که اقتصاد عراق به شدت به نفت متکی است و در سال های اخیر به دلیل رشد قیمت نفت، این کشور مازاد بودجه دارد و بیشتر در حال بازسازی زیرساخت ها و واردات است که می توان با شناخت بازار عراق، بخش زیادی از بازار این کشور را تصاحب کرد.

کارشناسان همچنین معتقدند که تولیدات صنعتی و بسته بندی در این کشور دچار عقب ماندگی است و بجز بخش کوچکی از کالاهای کشاورزی، عراق تقریبا در تمام بخش ها آماده واردادت تولیدات صنعتی است.

این کشور با در اختیار داشتن منابع نفتی، موقعیت فوق العاده مهم ترانزیتی، ظرفیت بالای کشاورزی و جذب خیل عظیمی از زوار اهل بیت (ع)، کشور ثروتمندی محسوب می شود.

در سال های اخیر مسئولان عراقی با غلبه بر مشکلات داخلی و امنیتی، همت زیادی برای بازسازی کشورشان داشته اند، به همین دلیل رقابت شدیدی بین کشورهای مختلف برای حضور در بازار عراق شکل گرفته است.

بازار عراق ظرفیتی برای عرضه کالاهای ایرانی

آنچه که تجار باید بدانند

صادرات و فروش کالا در بازارهای خارجی از ظرایف و حساسیتهای خاصی برخوردار است که بی توجهی به آنها ممکن است سرمایه گذاری های انسانی و مالی را در این خصوص هدر دهد.

صادرات مانند هر کار تجاری دیگر نیازمند آینده نگری ،برنامه ریزی، آشنایی با روشهای علمی ،تحرک لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است.

اولین و مهمترین قدم در انجام صادرات، بازاریابی و شناخت بازارهای خارجی و راههای نفوذ به آن است که دستیابی به این شناخت، از طریق مذاکره با خریداران، استفاده از اطلاعات و آمارهای رسمی ،شرکت در نمایشگاههای بین المللی ،تماس با رایزنان بازرگانی در سفارتخانه ها و اتاق های بازرگانی و همچنین استعلام از موسسات بین المللی و مراکزی که در این مورد خدمات ارائه می دهند، امکانپذیر است.

همچنین شناسایی کالاهای رقیب و کیفیت و قیمت آنها در بازار مورد نظر و استفاده از روشهای تبلیغاتی برای معرفی کالا، نقش مهمی در موفقیت یک صادرکننده دارند.

بازار عراق ظرفیتی برای عرضه کالاهای ایرانی

مراحل صادرات کالا به عراق

گرچه صادرات به عراق در سالهای گذشته به راحتی و با کم ترین نظارت بر کالاهای وارداتی انجام می شد، اما اکنون طبق اعلام سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفی عراق، دستورالعمل تجاری واردات به این کشور تدوین و اجرایی شده و بازرگانان و صادرکنندگان کالا آن را بایستی اجرا کنند.

داشتن تائیدیه بازرسی و اخذ مجوز صادراتی COC از ۲ شرکت بازرسی SGS برای کردستان عراق و بیرو وریتاس BV برای مناطق جنوبی و مرکزی عراق از جمله شروط سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفی عراق است که باید رعایت شود.

ضمن اینکه تمام اسناد مانند فاکتور فروش و گواهی مبدا، باید به زبان انگلیسی و عربی باشد و گواهی بهداشت از سازمان نظارت بر سلامت برای محصولات غذایی کشور عراق نیز اخذ شود.

بازار عراق ظرفیتی برای عرضه کالاهای ایرانی

بهترین کالا برای صادرات به عراق

با وجود روابط مناسب تجاری و اقتصادی بین ایران و عراق در سال‌های اخیر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که تجارت با عراق نیازمند شناخت و انتخاب بازار هدف مناسب برای صادرات کالا است و فراهم‌کردن مشتریان جدید و اعتماد به واسطه‌گرها و مشتریان خارجی در عراق، اخذ مجوز صادرات و گواهی مختلف مخصوصا گواهی گمرکی، فراهم‌ کردن مسیر و ابزار حمل مناسب کالاها به عراق، دریافت پیش‌پرداخت و تامین مالی مناسب صادرات از طرف خریدارهای عراقی و توجه به وجود قوانین تجاری مختلف و متفاوت در اقلیم کردستان عراق بسته به نوع حکومت این کشور ضروری است.

در عین حال کارشناسان اقتصادی می گویند بهترین و پرسودترین کالا برای صادرات به عراق پوشاک ایرانی است که در میان عراقی ها طرف‌داران بسیاری دارد، زیرا کیفیت بالایی داشته و از قیمت مناسبی برخوردار است.

مصالح ساختمانی

ایران دارای معادن سنگ بسیاری است که همین امر سنگ را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین کالاها برای صادرات به کشور عراق کرده است.

فرش و قالیچه

یکی از باارزش‌ترین کالاهای ایران، فرش است که به عراق نیز صادر می‌شود، صادرات فرش به این کشور می‌تواند سود بسیار خوبی را برای بازرگانان این کالا به همراه داشته باشد.

محصولات لبنی

یکی از باکیفیت‌ترین محصولات ایران، لبنیات است که در کشورهای همسایه طرف‌داران بسیاری دارد، اکنون شرکت کاله، بزرگ‌ترین صادر کننده محصولات لبنی به عراق در سال‌های اخیر بوده است.

تجهیزات سرمایشی

همان طور که گفته شد، عراق یک کشور گرمسیری است و معمولاً در بیشتر زمان‌های سال آب و هوایی گرم و خشک دارد از این رو کولرها و تجهیزات سرمایشی ایرانی، به دلیل کیفیت و قیمت رقابتی که دارند، جزو محبوب‌ترین کالاها در بازار عراق به شمار می‌روند.

ادویه

ایران یکی از صادرکنندگان بزرگ ادویه، به ویژه زعفران، به کشورهای همسایه است. زعفران ایران، ادویه پرطرفداری است که صادرات آن به عراق رونق فراوانی دارد و بازرگانان سود قابل توجهی را از صادرات آن به این کشور کسب می‌کنند.

مشکلات صادرات به عراق

اخیرا نمایشگاهی از تجهیزات پزشکی در محل نمایشگاههای بین المللی عراق برگزار شد که ۱۷ شرکت ایرانی که اغلب تولیدات دانش بنیان داشتند در این نمایشگاه شرکت کرده بودند.

شرکت کنندگان در این نمایشگاه اغلب از نحوه ترخیص کالا در گمرک ناراضی بودند و برخی نیز می گفتند که بناچار از طریق واسطه، با بازار داخلی عراق در ارتباط هستند که بخشی از سود حاصله از صادرات این چنین از بین می رود.

برخی نیز از مشکلات ناشی از حواله و ارسال ارز ناشی از صادرات به داخل کشور سخن گفتند.

یکی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه تبلیغات ضعیف در عراق برای حضور سرمایه گذاران و افراد مرتبط با موضوعات نمایشگاهی را دلیل عدم استقبال از کالاها و تجهیزات ارایه شده در نمایشگاه عنوان کرد.

بازار عراق ظرفیتی برای عرضه کالاهای ایرانی

سفیر ایران در بغداد می گوید اکنون سالانه بیش از ۱۲ میلیارد دلار کالا از کشورمان به عراق صادر می شود و برنامه ریزی شده تا این رقم به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

محمدکاظم آل صادق در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: به دلایل شرایط تحریمی، بازرگان ایرانی باید از بازار ارز تهیه کنند که رقابت با سایر کشورها را اندکی کاهش می دهد.

وی به بازرگانان و تجار ایرانی توصیه کرد که قبل از ورود به بازار عراق، با رایزن بازرگانی سفارتخانه ایران در عراق صحبت کرده و با شرایط بازار عراق آشنا شوند.

سفیر ایران در بغداد در خصوص مشکلات گمرکی نیز گفت: باید با مسوولان گمرک صحبت کرد تا مشکلات گمرکی بازرگانان ایرانی حل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha