۵ مهر ۱۴۰۲، ۹:۵۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85240261
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وخامت اوضاع اقتصادی و نگرانی از آینده مالی‌، دغدغه اصلی آمریکایی‌ها

تهران- ایرنا- نظرسنجی جدید نشان می دهد که با کاهش انتظارات از بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا، شهروندان این کشور نگران درآمد خود در ۶ ماه آینده هستند و مصرف کنندگان بر این باورند که اقتصاد کشور در سال آینده میلادی دچار رکود خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، هفته نامه نیوزویک نوشت: افزایش قیمت کالاها، تورم بالا، افزایش نرخ بهره در کنار فضای سیاسی دو قطبی، تردیدهای بیشتری را درباره آینده اقتصاد برای شهروندان آمریکایی ایجاد کرده است.

نظرسنجی جدید درمورد شاخص اعتماد مصرف کننده که روز سه شنبه منتشر شد، نشان داد تعداد آمریکایی هایی که فکر می کنند مشاغل بیشتری در ماه های آینده نسبت به ماه قبل در اختیار آنها خواهد بود، کاهش یافته است.

دانا پترسون اقتصاددان ارشد شرکت تحقیقاتی «کنفرانس بُرد» (Conference Board)که این نظرسنجی را انجام داده است، در بیانیه‌ای گفت: شاخص اعتماد مصرف‌کننده در سپتامبر (شهریور) ۲۰۲۳ برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است. پاسخ‌ شرکت کنندگان در این نظرسنجی نشان می دهد که مصرف‌کنندگان همچنان نگران افزایش قیمت‌ همه محصولات به طور کلی و خواربار و بنزین به طور ویژه هستند. آنها همچنین گفته اند که نگران اوضاع سیاسی و نرخ بهره در آینده هستند.

بدبینی آمریکایی ها نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور همزمان با تصمیم فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برای افزایش نرخ بهره که در دو دهه گذشته بی سابقه بوده بروز کرده است. بانک مرکزی آمریکا امیدوار است با افزایش نرخ بهره بانکی هزینه مصرف کننده را برای مهار تورم بالا کاهش دهد. این اقدامات باعث کاهش فروش مسکن و هزینه بالای اعتبار شده و گسترش کسب و کارها را گران تر کرده است.

وخامت اوضاع اقتصادی و نگرانی از آینده مالی‌، دغدغه اصلی آمریکایی ها

فدرال رزرو نرخ فعلی تورم را بین ۵.۲۵ تا ۴.۵ درصد نگه داشته به این امید که اقتصاد در سال آینده به اصطلاح به «فرود نرم» دست یابد. به این معنا که نرخ بهره ای که ایجاد کرده با کاهش ملایم در رشد اقتصادی و تعدیل تورم آسیب جدی به مشاغل وارد نکند.

پیش بینی سیاستگذاران نشان می دهد که اقتصاد آمریکا امسال ۲.۱ درصد رشد خواهد داشت اما در سال آینده میلادی (۲۰۲۴) این رقم به ۱.۵ درصد کاهش می یابد و از ابتدای سال ۲۰۲۵ میلادی ۱.۸ درصد رشد پیش بینی می شود.

-این در حالیست که اقتصاددانان از جمله اعضای شرکت «کنفرانس بُرد» پیش بینی رکود اقتصادی -البته «بسیار کوتاه و سطحی»- را برای نیمه نخست سال ۲۰۲۴ کرده اند. نظرسنجی اخیر نشان می دهد که شهروندان آمریکایی نیز همین احساس را دارند و فکر می کنند در سال آینده اقتصاد این کشور دچار رکود می شود.

اخبار مربوط به تعطیلی قریب الوقوع دولت، از سرگیری پرداخت های وام های دانشجویی و بی نظمی در بازار سهام نیز به نگرانی آمریکایی ها درباره اوضاع اقتصادی این کشور در آینده افزوده است.

به گفته پترسون اقتصاددان کنفرانس برد، کاهش اعتماد مصرف کننده در همه گروه های سنی به ویژه در بین مصرف کنندگانی با درآمد ۵۰ هزار دلار یا بیشتر مشاهده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha