۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85240518
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعلام آمادگی پاکستان برای همکاری‌های رسانه‌ای و فرهنگی با اعضای سازمان شانگهای

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان با هدف تعمیق مراودات فرهنگی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای آمادگی خود را برای گشایش فرصت‌های جدید همکاری میان اعضای این سازمان در حوزه‌های رسانه‌ای، هنری و سینمایی اعلام کرد.

به‌ گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تلویزیون ملی پاکستان، «غلام مرتضی سولنگی» وزیر اطلاع رسانی دولت موقت این کشور طی سخنانی در جشنواره تلویزیونی سازمان همکاری شانگهای به میزبانی چین اظهار داشت:کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از ظرفیت‌های بسیار گسترده و توانمندی‌های فوق العاده برای آغاز همکاری در بخش‌های جدید مانند سینما، تلویزیون و مبادلات فرهنگی برخوردارند.

وی تاکید کرد: اعضای شانگهای امروز نیازمند تعمیق مراودات فرهنگی هستند، لذا حوزه‌های رسانه، تلویزیون، سینما و کارهای هنری یک مسیر هموار جهت دستیابی به منافع مشترک تعبیر می‌شود.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان ضمن اعلام آمادگی این کشور برای همکاری‌های رسانه‌ای، فرهنگی و تلویزیونی با دیگر اعضای سازمان همکاری شانگهای، گفت: تبادل هیات‌های فرهنگی و رسانه‌ای به ویژه تقویت صنعت گردشگری اصلی ترین راهکار برای تقویت روابط فی مابین و حمایت از همکاری‌های مشترک میان اعضای سازمان همکاری شانگهای محسوب می‌شود.

وی اعلام کرد: پاکستان از دیگر اعضای سازمان شانگهای برای همکاری در حوزه رسانه و فضای مجازی، تولیدات مشترک در حوزه سینما و تلویزیون به ویژه مراودات فرهنگی و مردمی دعوت می‌کند.

جشنواره تلویزیونی سازمان همکاری شانگهای روز دوشنبه به میزبانی دولت چین در شهر توریستی "نانجینگ" مرکز استان جیانگسو گشایش یافت.
سازمان همکاری‌های شانگهای برای همکاری‌های چندجانبهٔ امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسماً به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر نام داد.

علاوه براعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.

در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۵ این سازمان با عضویت هندوستان و پاکستان موافقت نمود. این کشورها دو سال بعد همه شرایط را برای عضویت کامل در این سازمان اجرا کردند و عضویتشان در سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید.در۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ با سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران به دوشنبه پایتخت تاجیکستان و شرکت در اجلاس سران، این سازمان با عضویت ایران موافقت نمود که لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در  ۶ آذر ۱۴۰۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در کمتر از دو سال و همزمان با برگزاری اجلاس مجازی سران کشورهای عضو این سازمان در ۴ ژوئیه ۲۰۲۳ در هند عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان تصویب و اعلام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha