۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85240541
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راه‌اندازی هیات‌های صلح، کمک به کاهش پرونده‌های قضایی

سنندج- ایرنا- هیات‌های صلح با هدف ترویج فرهنگ صلح و سازش و کاهش ورودی پرونده‌های قضایی و شوراهای حل اختلاف ایجاد و تاکنون ۲۰ مورد در کردستان راه اندازی شده است.

به گزارش ایرنا، یکی دو سالی است که بحث ایجاد هیات‌های صلح در استان کردستان در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است، دفاتری که صلح و سازش طرفین دعوی را مد نظر دارند.

با استفاده از ظرفیت هیات صلح، ریش سفیدان و افراد معتمد هر منطقه شناسایی و در قالب صلح یاران، پیش از این که اختلافات در محاکم و یا حتی شورای حل اختلاف مطرح شود برای دعوت طرفین به سازش پادرمیانی می‌کنند.

این کار جدا از کاهش مراجعه طرفین دعوی به دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف، فرهنگ صلح و سازش را ترویج و هزینه ها نیز کاهش خواهد یافت.

هیات های صلح همزمان با صلح‌یاران در سال ۱۴۰۰ در کردستان تشکیل شد و ۲۰ هیات صلح در مناطق مختلف استان راه اندازی شده است.

۲۰ هیات صلح در کردستان فعال شد

هیات صلح روستای صلوات آباد سنندج گشایش یافت

راه‌اندازی هیات‌های صلح، کمک به کاهش پرونده‌های قضایی

سازس بیش از هزار و ۶۰۰ پرونده توسط هیات های صلح

مسئول دبیرخانه ستاد صبر استان کردستان در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هیات های صلح در محلات، ادارات و نهادهای مردمی و موسسات خیریه تشکیل می شود.

احمد فیضی تعداد اعضای این هیات ها را ۲ نفر اصلی و یک علی البدل اعلام کرد و گفت: کار هیات صلح‌ها، ایجاد صلح و سازش طرفین دعوی برای جلوگیری از ورود پرونده ها به شعب دادگستری و شوراهای حل اختلاف است.

وی یادآور شد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از سه هزار پرونده به هیات های صلح و صلح یاران ارجاع و هزار و ۶۳۲ پرونده منجر به صلح و سازش شده است.

مسئول دبیرخانه ستاد صبر استان کردستان، با اشاره به فعالیت هزار و ۵۰۰ صلح یار در استان، ادامه داد: پرونده های کیفری، حقوقی و خانواده از جمله قتل به هیات صلح ها ارجاع داده می شود

فیضی افزود: سال گذشته ۱۲ و امسال ۶ مورد رضایت اولیای دم در بحث قتل عمد توسط هیات های صلح و صلح یاران گرفته شد.

محکوم به قصاص در دهگلان از دار مجازات نجات یافت

سه محکوم به قصاص در کردستان با کمک صلح‌یاران از مجازات نجات یافتند

وی با بیان اینکه مراجعه به هیات های صلح در حال نهادینه شدن است، اضافه کرد: مراجعه به این هیات‌ها، ضمن کاهش ورودی پرونده به دادگستری و شوراهای حل اختلاف، به کاهش اطاله دادرسی و هزینه ها و سرعت در نتیجه کمک می کند.

مسئول دبیرخانه ستاد صبر استان کردستان گفت: اگر مراجعه مردم به هیات های صلح در جامعه نهادینه شود، نقش اساسی در کاهش پرونده های ورودی به دادگاه ها دارد و رسانه ها در این زمینه می توانند بسیار موثر باشند.

راه‌اندازی هیات‌های صلح، کمک به کاهش پرونده‌های قضایی

ترویج فرهنگ صلح و سازش از سیاست های دستگاه قضا

معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان هم گفت: ظرفیت بسیار بالایی برای استفاده از جایگاه معتمدان و ریش سفیدان در مقوله صلح و سازش در استان وجود دارد و تشکیل هیأت ‌های صلح می‌تواند کمک بزرگی به حل مشکلات و اختلافات بین مردم باشد.

بهادر اسدی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اصلی ترویج فرهنگ صلح و سازش در قوه قضاییه، راه اندازی دفاتر هیأت ‌های صلح است، افزود: هیات‌ های صلح کاملا مردمی هستند و به صورت افتخاری کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: قوه قضاییه اقدامات موثری در راستای اعتلای فرهنگ صلح و سازش در کشور انجام داده است.

معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان یادآور شد: از بدو تأسیس هیأت‌های صلح در کردستان، پرونده‌های مختلف و مهمی از جمله اختلافات ملکی، خانوادگی، قتل و نزاع‌های طایفه‌ای با همکاری و همیاری اعضای شورای حل اختلاف و ستاد صبر استان منتهی به مصالحه شده است.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت هیات صلح، ریش سفیدان و افراد معتمد هر منطقه شناسایی و در قالب صلح یاران، پیش از این که اختلافات در محاکم و یا حتی شورای حل اختلاف مطرح شود برای دعوت طرفین به سازش پادرمیانی می‌کنند.

با توجه به صحبت های مسئولان حوزه قضایی، نیاز است مردم با ساز و کار هیات های صلح آشنا شده تا از طریق آن، اختلافات و شکایات خود را پیگیری کنند که نقش مهمی در کاهش هزینه ها و اطاله دادرسی نیز دارد و رسانه ها نیز در رابطه با نهادینه کردن ارجاع مردم به این هیات ها نقش بسیار مهمی می توانند ایفا کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha