۸۰۰ هزار معتاد زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند

همدان- ایرنا- معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: ۸۰۰ هزار معتاد در کشور زیر پوشش خدمات بهزیستی در مراکز درمان سرپایی (ماده ۱۵)، مرکز ماده ۱۶ و مراکز «تی. سی. ام» و میان مدت ترک اعتیاد قرار دارند.

به گزارش ایرنا «فرهاد اقطار» روز چهارشنبه در حاشیه راه اندازی نخستین مرکز صیانت از بهبودیافتگان از اعتیاد در همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق قانون، معتادان در صورت مراجعه نکردن به مراکز ماده ۱۵ مجرم شناخته می شوند.

وی اظهار کرد: هفت هزار مرکز درمان سرپایی معتادان (ماده ۱۵) در کشور فعال است که این مراکز زیر پوشش بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه در این مراکز اقدام به درمان سرپایی معتادان زیر ۱۸ سال، دارای شغل و خانواده می شود اضافه کرد: در حال حاضر ۹۰۰ هزار معتاد زیر پوشش مراکز ماده ۱۵ متعلق به بهزیستی و وزارت بهداشت قرار دارند.

اقطار گفت: افراد بین ۱۸ تا ۶۵ سال که حمایت خانواده را دارد اما توان ترک اعتیاد در خانه را ندارد در مراکز «تی سی ام»، اقامتی میان مدت یا کمپ های ترک اعتیاد پذیرش می شوند و در مدت ۲۸ روز درمان سپس ترخیص می شود.

وی افزود: یکسری از مراکز «تی سی ام» تا چهار ماه و مراکز جامع تا یک سال خدمات درمانی به معتادان ارائه می دهند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با عنوان اینکه مراکز ماده ۱۶ نیز برای معتادان متجاهر بدون مکان برای زندگی دایر شده است ادامه داد: به تازگی سارق، خرده فروش موادمخدر، افراد دارای گواهی پاکی و افرادی که خانواده از آنها شاکی اند به این مرکز معرفی می شوند که این افراد معتاد متجاهر قلمداد نمی شوند.

اقطار افزود: ویژگی معتادان متجاهر حمایت نشدن از سوی خانواده و تجاهر به اعتیاد در کف خیابان است که پس از دستگیری، افراد از نظر سابقه مجرمیت و خانوادگی، غربالگری سپس به مرکز ماده ۱۶ ارجاع داده می شوند.

وی یادآوری کرد: سال گذشته هشت میلیون نفر روز معتاد متجاهر در ۸۴ مرکز ماده ۱۶ کشور متعلق به بهزیستی و سپاه و بسیج پذیرش شدند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: برخی خانواده ها تعهد به ترک اعتیاد معتادان در خارج از مرکز ماده ۱۶ می دهند که از محل تبصره ۲ ماده ۱۶، در ۵۰۷ مرکز درمان سپس با ارائه مدارک به قاضی ، حکم آنها لغو می شود.

اقطار اضافه کرد: مراکز توانمند سازی و صیانت از بهبود یافتگان بعد از خروج نیز پیش بینی شده است تا بهبود یافتگان بدون جا و مکان، بیمه و مدارک شناسایی فاقد حرفه، در آستانه جدایی از همسر ، در این محل پذیرش می شوند.

وی بیان کرد: مددکار با مراجعه به ثبت احوال پیگیر دریافت مدارک برای معتاد بهبود یافته می شود و در صورت نیاز به متادون با مراجعه به مراکز ماده ۱۵ متادون لازم را دریافت و در نهایت آماده بازگشت به خانه می شود.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۵ درصد بهبود پایداری درمان داشتیم امیدواریم تا یکسال آینده این رقم به ۳۰ درصد برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha