۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85240687
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۱۶ هزار تن کالا از گیلان صادر شد

۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰
کد خبر: 85240687
۵۱۶ هزار تن کالا از گیلان صادر شد

رشت - ایرنا - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه ۵۱۶ هزار تن کالا از گیلان صادر شده که عمده آنها محصولات کشاورزی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تیمور پورحیدری روز چهارشنبه در جلسه شورای گفت و گو و صادرات استان گیلان اظهار کرد: ارزش اقتصادی این میزان کالای صادراتی بالغ بر ۲۸۷ میلیون دلار است.

وی خاطر نشان کرد: صادرات پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۶ درصد افزایش و به لحاظ ارزش نیز هشت درصد کاهش دارد.

پورحیدری با اشاره به آمار یک میلیون و ۲۹ هزار تنی واردات گیلان ارزش آن را ۸۷۶ میلیون دلار ذکر و عنوان کرد: واردات پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۸۰ درصد و به لحاظ ارزش نیز ۸۷ درصد افزایش یافته‌است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان خاطرنشان کرد: طی این مدت ۸۳ کارت بازرگانی صادر، ۶۷ کارت تمدید و ۴۹ مورد نیز تعلیق شده‌است.

وی در ادامه با تشریح برخی موانع و چالش‌های زیرساختی تجارت خارجی گیلان در بخش صادرات بیان کرد: جدا از برخی موضوعات کلان کشوری چون تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، تورم، افزایش قیمت‌ها، مباحث مربوط به انتقال و بازگشت ارز و سیاست خارجی؛ برخی مسائل ساختاری نیز فعالیت‌های تجارت خارجی استان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی اضافه کرد: مسائل ساختاری حمل و نقل و لجستیک گیلان اعم از حمل و نقل زمینی از جمله فرسودگی ناوگان و کمبود در بخش کامیون‌های یخچالدار و کانتینری، حمل و نقل ریلی از جمله عدم تکمیل خط آهن رشت کاسپین و رشت آستارا، حمل و نقل هوایی و دریایی، مشکلات مربوط به امکانات و تجهیزات گمرکی و بندری و عدم وجود پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در گیلان و نمایشگاه بین‌المللی مناسب از جمله این مشکلات است.

پورحیدری خاطر نشان کرد: تقدیر از صادرکنندگان نمونه، حضور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور، برگزاری کارگاه آموزشی رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات با حضور معاون مدیرکل دفتر سیاست های ارز و مالی سازمان توسعه تجارت ایران و حضور معاون ارتقای کسب و کارهای بین الملل سازمان توسعه تجارت در استان و بازدید ازمنطقه آزاد و زیرساخت‌های صادراتی استان اعم این اقدامات است.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه به بهار صادرات در استان رسیده‌ایم، گفت: علاوه بر تولید محصولات راهبردی چای و برنج؛ کیوی یکی از تولیدات استان است که در این رابطه حرف برای گفتن داریم.

قاسم رضائیان با اشاره به رفع مشکلات حوزه صادرات کیوی اظهار کرد: اگر چه مشکلات در این بخش برطرف شده و شروع خوبی در صادرات این محصول اما رفع تمامی مسائل نیازمند توجه بیشتر است.

وی، عدم برنامه‌ریزی کامل برای بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و پتانسیل صنعت کیوی را یکی از مشکلات این بخش دانست و افزود: تهیه و تدوین مدارکی برای انتشار، اطلاع‌رسانی و ارائه در شورای گفت و گو در رابطه با ظرفیت های این صنعت از راهکارهای پیشنهادی است.

جلسه شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات گیلان امروز "چهارشنبه" به ریاست اسدالله عباسی استاندار گیلان و مدیران عضو برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha