۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۷:۵۶
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85240737
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دغدغه خانواده های لرستانی برای تامین سرویس دانش آموزان

خرم‌آباد - ایرنا - چگونگی رفت و آمد دانش آموزان به مدارس یکی از دغدغه های اصلی والدین در طول سال تحصیلی است که تلاش می شود تا مسیر خانه تا مدرسه با استفاده از سرویس های مدارس با بهترین شرایط ممکن طی شود.

به گزارش ایرنا، هرساله با آغاز سال تحصیلی از ثبت نام در مدارس تا خرید لوازم التحریر رنگارنگ ، سفارش و تهیه کتاب و آماده شدن لباس فرم مدارس که بگذریم و به نوعی برپایی ستاد مهر در بین خانواده هاست، تامین سرویس مدارس یکی از مهمترین اقدامات اولیا و مسوولان مدارس است تا بتوان سال تحصیلی بدون دغدغه و دلهره را پشت سر گذاشت.

اگرچه برخی والدین با حساسیت فراوان سعی می کنند خود را مکلف به رفت و آمد فرزندانشان در مسیر مدرسه کرده و با تحمیل سختی های بسیار به خود و سایر اعضای خانواده این وظیفه مهم را عهده دار می شوند ، اما این امر برای تمام خانواده ها مقدور نیست و ناگزیر باید به فکر تامین سرویس برای رفت و آمد فرزندان شد.

اما به راستی تامین سرویس مدرسه ایمن و مطمئن هفت خوانی است که باید در نخستین روزرهای سال تحصیلی طی شود تا بتوان مسیری ایمن و با آرامش را برای دانش آموزان رقم زد.

خودروی استاندارد، راننده ای سالم و با اخلاق، تعداد سرنشینان متناسب با ظرفیت خودرو و قیمت مناسب از جمله شاخص های نخست سرویس های مدارس است که در روزهای نخست سال تحصیلی تمام خانواده ها را به تکاپوی یافتن سرویسی مناسب برای دانش آموزان مجبور می کند.

با احترام به قانون مدرسه در گوشه ای از ورودی مدرسه منتظر به صدا درآمدن زنگ تعطیلی مدرسه بودم که حضور خودروهای سرویس مدرسه در میان تعداد کمتر خودروهای شخصی والدین به وضوح قابل مشاهده بود و رانندگان سرویس مدرسه در تکاپوی جمع آوری هر چه سریعتر دانش آموزان بودند تا بلکه بتوانند هر چه زدوتر از میان این ازدحام و شلوغی خارج شوند.

البته ترافیک چند کیلومتری خیابان منتهی به مدرسه نیز بی تاثیر در تعجیل رانندگان برای رفتن نیست و تازه پس از بیرون آمدن از ازدحام جمعیت دانش آموزان و خودروها باید نیم ساعتی نیز منتظر خروج از این ترافیک طولانی در این مسیر کوتاه بود که حتی برای والدین و رانندگان سرویس ها نیز قابل تحمل نیست، حال آنکه دانش آموزان پس از چند ساعت آموزش در مدارس علاقمند به رسیدن هر چه زودتر به منازل و تجدید قوا هستند.

اینگونه طی مسیر در صورتی ممکن است که راننده بتواند بدون اتلاف وقت و نبود ترافیک در دیگر خیابان های شهر به موقع دانش آموزان را به منازل برساند و تعداد سرنشینان خودروها به اندازه ظرفیت خودرو باشد و بچه ها مجبور نباشد این مسیرهای کوتاه اما زمانبر را ایستاده و یا چسبیده به بغل دستی خود طی کنند.

مادر زهرا دانش آموز مقطع ابتدایی نیز هنوز موفق به انتخاب سرویس مدرسه برای فرزندش نشده و در حالیکه مشغول صحبت با ناظم مدرسه بود از تعداد نامتناسب دانش آموزان با سرویس های هم مسیر منزل خود شاکی بود و افزود: چگونه می شود این مسیر به نسبت طولانی را دانش آموزان با تعدادی بیش از ظرفیت خودرو طی کنند ، نشستن روی صندلی به جدالی میان دانش آموزان تبدیل خواهد شد ولی بحث بسیار مهم ایمنی آنهاست.

وی با بیان اینکه برخی رانندگان سرویس ها از قیمت های مصوب معترض هستند و چاره ای جز پذیرش تعداد بیشتری از دانش آموزان برای به صرفه کردن مسیر سرویس های مدارس ندارند، ادامه داد: اینگونه برنامه ریزی بیش از هر کسی دانش آموزان را متحمل سختی ، خستگی و آسیب خواهد کرد.

ریحانه دانش آموز پایه ششم ابتدایی نیز می گوید: تعداد هم سرویسی های او بیش از ظرفیت مینی بوس است، بیشتر اوقات مجبور است مانند سال گذشته مسیر خانه تا مدرسه و برعکس را ایستاده طی کند و اغلب زمانی که سوار سرویس می شود صندلی ها پر شده و او نیز چاره ای جز ایستادن در مینی بوس ندارد ، برخی روزها از این وضعیت خسته می شود و با وجود اینکه والدینش با راننده سرویس صحبت کرده اند، اما اغلب روزها صندلی خالی برای نشستن در سرویس مدرسه وجود ندارد.

مادر پارسا دیگر دانش آموز لرستانی می گوید: امسال نرخ سرویس مدارس با همدیگر بسیار متفاوت است و قیمت مصوب شده با مبلغ درخواستی رانندگان سرویس های مدارس تفاوت دارد ، برخی رانندگان به ویژه در مقطع ابتدایی، بیش از ظرفیت خودروها دانش آموز پذیرش می کنند.

وی با ابراز گلایه مندی از وضعیت موجود سرویس مدارس در سطح شهر خرم آباد ادامه داد: تعداد زیاد دانش آموزان باعث ناراحتی و اذیت شدن آنان در مسیر رفت و آمد به مدرسه می شود و حتی ممکن است سلامت آنان را در معرض تهدید و خطر قرار دهد.

مادر پارسا اظهار داشت: تعداد زیاد دانش آموزان در یک خودروی سرویس مدارس باعث شده است رانندگان زمان بیشتری را صرف سوار کردن آنها کنند، بنابراین برخی دانش آموزان مجبور هستند خیلی زودتر از زمان شروع کلاس ها خود را به سرویس برسانند و برخی نیز زمان بیشتری را منتظر سوار شدن بمانند.

براین اساس در ماه بازگشایی مدارس یکی از چالش های جدی امر تعلیم و تربیت سرویس مدارس هستند که در استان هایی از جمله لرستان، گلایه مندی هایی از طرف والدین و دانش آموزان به دلیل نبود زیرساخت های لازم در این خصوص ایجاد شده است.

عدم تفاهم رانندگان سرویس مدارس با نرخ نامه مصوب، موجب اعلام قیمت های غیرمنطقی از طرف رانندگان و نرخ های متفاوت ، شمار زیادی از والدین را معترض کرده است، از طرفی بی توجهی به ظرفیت خودرو و تمرد از ظرفیت تعیین شده در کارت خودروها از دیگر مشکلات و موارد نارضایتی والدین است ، در حالیکه این مشکلات باید قبل از بازگشایی مدارس مرتفع شود تا دانش آموزان بدون دغدغه بتوانند به مدارس برسند.

دغدغه خانواده های لرستانی برای تامین سرویس مدرسه دانش آموزان

۲ هزار و ۳۳۰ تاکسی در اختیار سرویس مدارس دانش آموزان خرم آباد قرار گرفت

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد گفت: امسال در راستای تامین سرویس های مدارس استان ۲ هزار و ۳۳۰ تاکسی از سازمان تاکسیرانی شهرداری خرم آباد، ۳۴۰ مینی بوس و ۱۰ ون اختصاص یافته است.

"علی بخشی" با بیان اینکه تعدادی از این خودروها در حال بازسازی و پیوستن به ناوگان جابجایی دانش آموزان هستند، اظهار داشت: اقدامات لازم جهت تامین سرویس های ایمن براساس مصوبه شورای شهر با تعامل فرمانداری انجام شده است.

وی با بیان اینکه نرخ نامه بر مبنای کیلومتر تنظیم شده است، ادامه داد: این نرخ نامه در اختیار تاکسیرانی قرار گرفته و براین اساس قیمت ها به مدارس و خانواده ها اعلام شد، همچین نرخ گذاری سرویس های مدارس علاوه بر اینکه در فضای مجازی منتشر شده با استفاده از بنر در چندین نقطه شهر نیز اطلاع رسانی شده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد با تاکید بر اینکه با رانندگان سرویس های متخلف برخورد جدی خواهد شد و در این راستا چند مورد نیز شناسایی و به مراجع قانونی معرفی شده اند، عنوان کرد: رانندگان سرویس های مدارس براساس قانون مکلف به رعایت ضوابط مورد نظر هستند.

بخشی یادآور شد: همچنین به منظور تامین سرویس های مدارس براساس برگزاری مناقصه تامین سرویس ها و عقد قرارداد به یک شرکت مورد اعتماد و برنده مناقصه واگذار شده است.

دغدغه خانواده های لرستانی برای تامین سرویس مدرسه دانش آموزان

اجرای طرح امنیت ترافیکی پلیس راهور لرستان

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان نیز گفت: در راستای بازگشایی مدارس تمهیدات لازم در نظر گرفته شده که به این منظور مدارس طرح امنیت ترافیکی مدارس در سطح استان در حال اجراست.

سرهنگ "کریم فاخری" بیان کرد: جلساتی با همراهی آموزش و پرورش استان برگزار و مقرر شد حداقل در ۲ هفته نخست مهر ماه تمامی سرویس های مدارس تعیین تکلیف شوند و نسبت به تهیه معاینه فنی، تاییدیه اماکن و نیروی انتظامی و صحت و سلامت راننده سرویس ها اقدام شود.

وی اظهار داشت: همچنین تاکید شده است تعداد دانش آموزان سرویس های مدارس باید برابر با ظرفیت خودرو مطابق با کارت خودرو باشد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان ادامه داد: همچنین بر لزوم ایمن سازی ورودی و خروجی مدارس تاکید و تمام مدارس ابتدایی موظف به خط کشی و ایجاد سرعت کاه در مقابل درب مدارس شده اند تا دانش آموزان همزمان وارد خیابان ها نشوند.

سرهنگ فاخری با بیان اینکه بصورت روزانه طی روزهای گذشته از طریق صدا وسیما و رسانه ها بر ضرورت رعایت نکات ایمنی و آموزش های ترافیکی در استان تاکید شده است، اضافه کرد: تمام کارکنان راهنمایی و رانندگی در قالب طرح امنیت ترافیکی مدارس در میادین، تقاطع و معابر با حجم بالای ترافیک مستقر شده اند.

وی اظهار داشت: به منظور ایجاد امنیت ترافیکی در مکان های با ترافیک بالا مانند چهارراه فرهنگ، میدان تختی، خیابان ۱۷ شهریور، میدان ۲۲ بهمن، و میدان امام حسین ماموران راهنمایی و رانندگی استان مستقر هستند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان به والدین توصیه کرد سرویس های مدارس انتخاب خود از استانداردهای لازم برخوردار و دقت کنند خودروها و رانندگان معیارهای اخلاقی و مهارتی لازم را داشته باشند تا در طول سال تحصیلی شاهد حادثه در معابر نباشیم.

دغدغه خانواده های لرستانی برای تامین سرویس مدرسه دانش آموزان

نرخ مصوب سرویس مدارس لرستان ۲۰ درصد افزایش داشته است

مسوول اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان گفت: نرخ جدید سرویس مدارس استان با ۲۰ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته در کارگروه مربوطه مصوب شد.

"ابراهیم عزیزی" روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: نرخ کرایه با فرض چهار سرنشین برای سواری، ۱۰ سرنشین برای ون و ۱۶ سرنشین برای مینی بوس تعریف و برای مینی بوس تا مسافت ۲ کیلومتر، برای هر دانش آموز معادل سه میلیون ریال و چهار کیلومتر، چهار میلیون ریال مصوب شده است.

وی ادامه داد: نرخ کرایه ون تا ۲ کیلومتر برای هر نفر، چهار میلیون ریال و چهار کیلومتر، پنج میلیون ریال، همچنین قیمت کرایه سواری تا ۲ کیلومتر، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و چهار کیلومتر ۶ میلیون ریال اعلام شده است.

مسوول اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان بر لزوم سلامت و صحت رانندگان سرویس های مدارس تاکید کرد و افزود: بررسی های لازم در این راستا در حال انجام است و براساس مصوبه تا حد امکان از رانندگان متاهل در سرویس های مدارس استفاده می شود ، همچنین در مدارس دخترانه اولویت با رانندگان خانم است.

عزیزی گفت: نرخ گذاری سرویس مدارس براساس مولفه های مختلفی در نظر گرفته می شود تا سرویس دهی مناسبی در طول سال تحصیلی برای دانش آموزان فراهم شود ، در این راستا نرخ سرویس مدارس استان در کارگروه ماده ۱۸ متشکل از شورای اسلامی شهر، شهرداری و فرمانداری مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال براساس قانون وزارت کشور موضوع سرویس مدارس به شهرداری ها واگذار شده است ، تاکید کرد: آموزش و پرورش یکی از اعضای کارگروه ماده ۱۸ است که با کمک دیگر دستگاه های عضو در این راستا همکاری دارد.

مسوول اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان ادامه داد: تاکسیرانی شهرداری خرم آباد با همکاری یک شرکت اقدام به تامین خودروهای مورد نیاز برای سرویس مدارس کرده و اقدامات لازم، بررسی ها و تعهدات مورد نیاز در حال انجام است.

عزیزی با بیان اینکه امسال ۵۰۰ خودروی سواری و ون از طرف سازمان تاکسیرانی شهرداری خرم آباد برای سرویس مدارس در نظر گرفته شده است گفت: مابقی خودروهای مورد نیاز با همکاری مدیران مدرسه، معرفی سرویس های سال گذشته به سازمان تاکسیرانی و پس از تایید صلاحیت ها و اخذ تعهدات مورد نیاز تامین خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha