۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۷
کد خبر: 85240858
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اولین خودنمایی پاییز در استان سمنان

۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۷
کد خبر: 85240858
اولین خودنمایی پاییز در استان سمنان

سمنان- ایرنا- اداره‌کل هواشناسی استان سمنان با اشاره به احتمال بروز اولین ناپایداری جوی فصل پاییز و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی، هشدار زرد اعلام کرد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نفوذ هوای سرد و ادامه روند کاهش نسبی دمای هوا و فعالیت سامانه بارشی در مناطق مختلف این استان، افزود: شرایط نامساعد جوی از امروز پنجم تا هشتم مهرماه مهمان استان سمنان است.

ایرج مصطفوی ابراز کرد: رگبار، رعد و برق و احتمال تگرگ در برخی مناطق استان سمنان به ویژه در ارتفاعات از امروز چهارشنبه تا شنبه آینده دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: کاهش دمای هوا بین سه تا ۶ درجه سانتیگراد و دمای نزدیک به صفر درجه سانتیگراد در نواحی سردسیر و مناطق کوهستانی در پیش‌بینی هواشناسی استان سمنان از پنجم تا هشتم مهرماه است.

وی اضافه کرد: احتمال بارش تگرگ، سرمازدگی و خسارت در حوزه کشاورزی با توجه به شرایط نامساعد جوی در استان سمنان عامل اعلام هشدار زرد کشاورزی است.

مصطفوی بیان کرد: برداشت محصولات باغی، زراعی مانند سبزیجات، صیفی‌جات و ذرت علوفه‌ای در مناطق سردسیر و انتقال آن به انبارهای سرپوشیده، مهار سامانه‌های آبیاری بارانی و کنترل استحکام و سطوح پوششی سازه‌ها، تنظیم دما و رطوبت گلخانه‌ها و مرغداری‌ها و سالن‌های پرورشی به منظور پیشگیری از بروز خسارت ناشی از سرمازدگی توصیه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان تاکید کرد: دامداران از چرای دام در ارتفاعات در ساعات بعدازظهر به دلیل احتمال برق زدگی و تگرگ پرهیز کنند.

مصطفوی کمینه و بیشینه دمای هوای شهر سمنان را امروز ۱۸ و ۳۰ درجه سانتیگراد عنوان کرد و ابراز داشت: سردترین بخش استان سمنان امروز رضوان در شهرستان میامی با ۹ درجه و شهر شهمیرزاد با دمای ۱۰ درجه سانتیگراد است.

توصیه‌های پلیس راه سمنان

رییس پلیس راه استان سمنان با اشاره به پیش‌بینی ها از ناپایداری‌های جوی، گفت: به علت بارش های پراکنده در مناطق مختلف استان، جاده ها لغزنده و لازم است رانندگان به نکات ایمنی تردد در جاده های بارانی توجه کنند.

سرهنگ موسی بزرگی افزود: رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی، پرهیز از سبقت غیرمجاز، خودداری از انحراف به چپ خودرو و تردد با احتیاط به خصوص در پیچ های جاده از سوی رانندگان ضروری است.

وی تاکید کرد: رانندگان خودروهای باری نظیر تریلرها، کامیونت ها و وانت بارها در شرایط بارندگی بیشتر دقت کنند زیرا خطر واژگونی این قبیل خودرو ها محتمل‌تر است.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

در کنار تلفن گویای ۱۳۴، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شمار ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد را نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال کنید، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کد های ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کنید، همچنین لازم به ذکر است که می توانید به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی ارسال کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha