۷ مهر ۱۴۰۲، ۹:۴۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85241388
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ هزار ناشنوا در خراسان شمالی مستمری ماهانه دریافت می‌کنند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۲ هزار و ۷۲۲ نفر کم شنوا و ناشنوا زیر پوشش این سازمان حمایتی هستند که از این تعداد ۲ هزار نفر مستمری ماهانه دریافت می‌کنند.

محسن توحیدی مقدم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به هشتم مهرماه روز جهانی ناشنوا اظهار کرد: در مجموع ۲۱ هزار و ۶۴۴ نفر از معلولان این استان ماهانه مستمری دریافت می کنند که ۱۰ درصد گروه کم شنوا و ناشنوا را شامل می شود.

وی تصریح کرد: این سازمان خدمات توانبخشی، گفتار درمانی، کاشت حلزون، پرداخت هزینه های سمعک و سایر موارد را برای این گروه هدف ارایه می دهد که در سال گذشته ۴۰۵ سمعک با اعتبار ۶ میلیارد ریال برای ناشنوایان خریداری و در بین آنان توزیع شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی افزود: نیمه نخست امسال نیز ۶۵۰ سمعک با ۲۰۰ میلیار ریال اعتبار خریداری و در اختیار گروه هدف قرار گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه مرکزی در بجنورد با ظرفیت ۵۰ نفر ایجاد شده است و به گروه هدف خدمت ارایه می دهد افزود: خانواده های دارای کودکان ناشنوا و کم شنوا در این مرکز پذیرش خواهند شد و علاوه بر آموزش به کودکان خانواده ها نیز برای یادگیری زبان اشاره و سایر ارتباطات آموزش خواهند دید که کودکان سه تا ۶ سال در این مرکز جذب خواهند شد.

توحیدی مقدم افزود: در این خانه ها یک تیم شامل کارشناسان شنوایی، گفتار درمانی، مربی روانشناس و مربی ورزش حضور دارند و کودکان را مورد ارزیابی قرار می دهند و خانواده نیز آموزش لازم را فرا می گیرد.

وی با بیان اینکه یک کانون ناشنوایان نیز در بجنورد فعال است گفت: سازمان بهزیستی با این کانون تفاهم نامه دارد که در ازای آموزش به گروه هدف و ارایه خدمت به ناشنوایان برای دریافت انواع خدمات از سازمان ها و دستگاه ها هزینه پرداخت می کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی افزود: افراد کم شنوا و ناشنوا اگر برای حضور در اداره ها نیاز به رابط دارند، می توانند از این کانون خدمت رایگان دریافت کنند.

وی اظهار کرد: از اقشار مختلف جامعه می خواهیم در صورت علاقه مندی در آموزش های این کانون در خصوص مترجمی افراد کم شنوا و ناشنوا شرکت کنند و پس از کسب مهارت با این کانون همکاری لازم را داشته باشند.

توحیدی مقدم بر غربالگری نوزادان برای تست شنوایی تاکید کرد و افزود: اینک در استان ۱۰ دستگاه غربالگری وجود دارد و تمامی کودکانی که در زایشگاه متولد خواهند شد، پوشش داده می شوند.

غربالگری شنوایی افزون بر ۶ هزار نوزاد

وی افزود: پارسال ۱۳ هزار و ۱۳۴ نوزاد در طرح غربالگری پوشش داده شد که ۱۷۸ نوزاد که به نوعی مشکلات شنوایی داشتند به مراحل درمان ارجاع داده شدند که در نهایت ۲۲ نفر سمعک دریافت کردند و ۱۵۶ نفر نیز موارد های تخصصی از جمله عمل جراحی و سایر موارد به مراکز ارجاع داده شدند.

وی گفت: در این طرح یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای سمعک از سوی سازمان هزینه شد و همچنین یک دستگاه غربالگری نیز با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار خریداری و تحویل مرکز جاجرم شد.

توحیدی مقدم تصریح کرد: در نیمه نخست امسال نیز ۶ هزار و ۱۰۰ نوزاد زیر پوشش طرح غربالگری قرار گرفته اند، امسال نیز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای خرید سمعک و پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای خرید دستگاه غربالگری مرکز طرف قرار داد هزینه شد.

وی خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۸۵۳ کودک سه تا پنج سال نیز در سال گذشته مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۸۱ نفر برای درمان به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند که در این بازه زمانی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برای کاشت حلزون هزینه شد.

۱۱۴ هزار و ۳۵۱ نفر از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی زیر پوشش خدمات اداره کل بهزیستی استان قرار دارند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha