۲هزار و ۲۰۰ خانه محیط زیست درکشور راه اندازی شد

ساری- ایرنا- معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از راه اندازی ۲هزار و ۲۰۰خانه محیط زیست درشهرها و روستاها  با هدف ارتقاء مشارکت و مردمی سازی حفظ وحراست از محیط زیست خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نورالله مرادی روز پنجشنبه در حاشیه آیین افتتاح همزمان ۷۰ خانه محیط زیست مازندران که به صورت نمادین درکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آمل برگزار شد، درگفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: درحال حاضر به طور میانگین در هر استان از ۸۰ تا ۱۰۰ خانه محیط زیست شهری و روستایی راه اندازی شده که در برخی از استانها این تعداد کمتر و برخی استانهای دیگر بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه خانه های محیط زیست به عنوان مکانی برای هم اندیشی گروه ها وانجمن های محیط زیستی برای شناسایی ورفع مشکلات زیستی محیطی هرمنطقه راه اندازی می شود، تصریح کرد: تا پایان امسال برنامه افزایشی خانه های محیط زیست وجود ندارد، اما کیفی کردن برنامه ها درخانه های محیط زیست برای مشارکت بیشتر مردم وتولید محتوا دراین بخش به صورت جدی در دستور کار است.
معاون آموزش ومشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید براین نکته که این سازمان اساسا مردم پایه است، افزود: به علت تعداد کم نیروها ومحیط بان ها برای انجام ماموریت ها، نیاز جدی به همراهی نیروهای مردمی ومشارکت آنها درپیشبرد اهداف محیط زیستی درکشور هستیم.
وی، هدف جدی از راه اندازی خانه های محیط زیست درهر شهر و روستاها را به همین رویکرد ونگاه مردمی سازی اعلام کرد.
مرادی، یکی دیگر از برنامه های جدی درجذب مشارکت های مردمی درحمایت وهمراهی با فعالیت های محیط زیست را دعوت از چهره های مردمی وماندگار بخش های مختلف کشور عنوان کرد ویادآورشد، امسال چهره های مردمی وماندگار محیط زیست درکشور معرفی خواهند شد وبا این معرفی بیشتر از تجربه وهمراهی آنها در پیشبرد برنامه ها استفاده کنیم.

۲هزار و ۲۰۰ خانه محیط زیست درکشور راه اندازی شد

همچنین مدیر کل محیط زیست مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه پیش از این ۳۰ خانه محیط زیست درشهرهای این استان افتتاح شد، گفت: با بهره برداری از خانه های جدید محیط زیست درمازندران، تعداد خانه های بهره برداری شده دراین استان به ۱۰۰ خانه افزایش یافته است.
عطاالله کاویان با بیان اینکه ازمجموع خانه های بهره برداری شده ۹۰ خانه محیط زیست روستایی و۱۰ خانه شهری است، تصریح کرد: مازندران از استانهای پیشرو در راه اندازی خانه های محیط زیست درکشور بوده که توانسته این طرح را اجرایی وافتتاح کند.

وی به اهداف راه اندازی خانه های محیط زیست اشاره کرد وادامه داد: خانه های محیط زیست با هدف توانمندسازی و جلب مشارکت حداکثری شهروندان و تحقق اهداف محیط زیستی در محلات سطح شهر فعالیت می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه ایجاد خانه های محیط زیست درشهرها وروستاها می توانند موجب افزایش مشارکت شهروندان در حفاظت از محیط زیست شوند، تصریح کرد: با ایجاد خانه‌های محیط زیست ضمن فراهم شدن بستر تعامل مشترک مدیریت شهری و شهروندان برای شناسایی و رفع مسائل زیست محیطی، با ارتقای اطلاع رسانی و آگاهی شهروندان، بستر جلب مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های زیست محیطی و بهره‌گیری از حضور داوطلبانه و ابتکارات شهروندان در این زمینه فراهم می‌شود.
کاویان، با اشاره به اینکه محیط زیست هر روستا یا شهری باید از طریق مردم مراقبت شود، گفت: زمانی که مردم در خصوص مسائل زیست محیطی حساس شوند و آگاهی لازم را در این خصوص داشته باشند می‌توانند همراه با دستگاه‌ها و نهادهای متولی بسیار تأثیرگذار عمل کنند.
وی درادامه با تاکید براینکه درکنار تشکلهای مردمی، نقش رسانه ها دراطلاع رسانی از تحولات زیست محیطی امری بسیارمهم وغیرقابل انکاراست، گفت: باید از ظرفیت رسانه های مکتوب ومجازی وتصویری درجهت همراهی وحساس کردن جامعه نسبت به اهمیت رعایت موازین زیست محیطی استفاده کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین درخصوص آیین افتتاح همزمان ۷۰ خانه محیط زیست استان به میزبانی شهرستان آمل گفت، شهرستان آمل پیشنه قوی در فرهنگ، هنر و محیط زیست طبیعی مازندران وکشور دارد وقرار داشتن قله دماوند نماد ایران و استان و رودخانه هراز و نیمی از صنایع استان در این شهرستان، این آیین ازاین نظر درآمل انجام شد.
کاویان با تاکید براینکه نیاز جدی بود که الگوهای حفظ محیط زیست را از مردم حتی درروستاها با توجه به اشرافیت آنها و دانش های بومی به محیط زیست منطقه دارند، در راستای کیفی سازی حفاظت ها داشته باشیم.
وی یادآورشد، امیدواریم که با مشارکت جدی مدیران خانه های محیط زیست، این خانه ها فقط یک تابلو کافی نباشد و با برنامه هایی که به آنها داده شده، با گزارش دهی هفتگی وماهانه، ماموریت های حفاظتی خود را به درستی انجام دهند.

۲هزار و ۲۰۰ خانه محیط زیست درکشور راه اندازی شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha