۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85241650
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۰۰ کارگاه سازسازی در ملایر فعال است

۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۳
کد خبر: 85241650
۲۰۰ کارگاه سازسازی در ملایر فعال است

همدان- ایرنا- رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر گفت: هم اینک ۲۰۰ کارگاه ساز سازی در این شهرستان شناسایی شده که به طور میانگین در هر کارگاه سه نفر مشغول به کار است که در مجموع بیش از یک‌هزار هنرمند در این حوزه فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «فرشاد کشاورزیان» روز پنجشنبه در آئین گشایش نمایشگاه ساز شهرستان ملایر اظهار داشت: موسیقی اصیل و سنتی جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و تمدن هر کشوری دارد.

وی افزود: موسیقی جان یک ملت است و به تنهایی می‌تواند خودش را معرفی کند و نیاز به هنر دیگری ندارد و این به معنای استقلال و اصالت موسیقی است.

وی با بیان اینکه موسیقی از صدر اسلام بوده و می‌تواند به همه چیز جان ببخشد، ادامه داد: موسیقی در زمان دفاع مقدس شکل و کارکرد ویژه‌ای داشت و به عنوان عاملی روحیه‌بخش برای رزمندگان بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با اشاره به جایگاه ویژه این شهرستان در هنر ساز سازی، گفت: بدون شک با توجه به ویژگی‌های موسیقی و تعداد زیاد کارگاه‌ها و سازندگان سازها و ادوات موسیقی، ملایر می‌تواند قطب ساز سازی کشور باشد.

کشاورزیان برندسازی در ساخت ادوات و آلات موسیقی، بسط و گسترش نمایشگاه‌ها و معرفی هنر موسیقی و سازگران را از اهداف مهم برپایی این نمایشگاه عنوان کرد و افزود: است روند برگزاری نمایشگاه‌های ساز در این شهرستان ادامه دارد و به طور جدی از هنرمندان این رشته حمایت می‌کنیم.

۲۰۰ کارگاه سازسازی در ملایر فعال است

ملایر صاحب مهر اصالت تار

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر ارایه هنرکارت، پرداخت تسهیلات، بیمه و برپایی نمایشگاه را از جمله اقدامات حمایتی از هنرمندان در حوزه‌های مختلف همچون موسیقی عنوان و بیان کرد: در زمان همه‌گیری کرونا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکسال هزینه بیمه هنرمندان را پرداخت کرد.

کشاورزیان با بیان اینکه این نمایشگاه با دلیل نوع سازها و ادوات موسیقی دست‌ساز؛ در سطح بالایی برگزار شده، نوع ادوات و سازهای موسیقی ارائه شده در نمایشگاه را شامل تار؛ سه تار، کمانچه، ویولون، سنتور، نی، قیچک، بالابان، گیتار، تنبور، سُرنا و دف عنوان کرد.

به گفته او؛ تمامی سازهای موسیقی عرضه شده در این نمایشگاه هنر دست هنرمندان ملایری است و مهر سازنده نیز بالای هر اثر نصب شده و بسیاری از هنرمندان ساز و موسیقی ملایر در سطح کشوری و جهانی شناخته شده و دارای مهر اصالت هستند.

کشاورزیان با اشاره به فعالیت چهار آموزشگاه موسیقی همراز، ایران مهر، آوانا و آوای هنر در ملایر، اظهار داشت: این نمایشگاه به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی ملایر و با همکاری آموزشگاه موسیقی همراز با مدیریت «علی میرشاهولد» سنتورنوار مطرح ملایری دایر شد که از سال ۱۴۰۱ تاسیس شده و بیش از ۳۰۰ هنرجو در رشته‌های مختلف در این آموزشگاه آموزش می‌بینند.

۲۰۰ کارگاه سازسازی در ملایر فعال است

سهمیه ۵۵ میلیارد ریالی مشاغل خانگی به هنرمندان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز صدور مجوز برای هنرمندان از جمله حوزه موسیقی و سازسازی، بیمه حمایتی، ارائه تسهیلات از منابع مختلف همچون مشاخل خانگی، تبصره ۱۶ و ۱۸ و برندسازی را از جمله موارد حمایتی از هنرمندان عنوان و بیان کرد: تاکنون یک‌هزار و ۶۰۰ نفر از هنرمندان بیمه شده‌اند.

«ابراهیم جلیلی» با اشاره به اقدامات حمایتی دولت سیزدهم از هنرمندان، گفت: امسال ۵۵ میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات به هنرمندان، سهیمه داشتیم که به حدود ۷۰ نفر می‌توانیم پرداخت کنیم.

وی برپایی این نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنری را اقدامی برای برندسازی آثار هنری همچون سازهای موسیقی دانست و ادامه داد: ملایر در زمینه تار، مهر اصالت دارد.

جلیلی برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای هنری را یکی از راهکاری‌های معرفی ظرفیت‌ها، هویت دادن به آثار هنری و احیای آداب و رسوم دانست و گفت: صنایع دستی ملایر بعد از کشاورزی، بیشترین اشتغال این شهرستان را به خود اختصاص داده و به طور مستقیم بیش از ۱۲ هزار نفر فقط در رشته مبلمان منبت فعالند.

۲۰۰ کارگاه سازسازی در ملایر فعال است

ملایر؛ قطب سازسازی ایران

نماینده انجمن موسیقی ملایر نیز گفت: این نخستین نمایشگاه ساز شهرستان ملایر و دومین در استان همدان است که به مدت ۲ روز در ششم و هفتم مهرماه در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد ملایر برپا است و آماده بازدید علاقه‌مندان است.

«رضا قدسی» با بیان اینکه فراخوان برگزاری نمایشگاه به منظور آماده‌سازی سازگرها برای حضور در نمایشگاه از تیرماه اعلام شد، افزود: بر اساس اعلام آمادگی هنرمندان، ۱۵ غرفه برای عرضه سازهای موسیقی در نمایشگاه آماده شد.

وی معرفی و حمایت از سازگرها و هنرمندان موسیقی ملایر، آشنایی نسل جوان و نوجوان با حوزه موسیقی و سازهای ایرانی، برندسازی، فروش اینترنتی و طراحی سایت را از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه برشمرد و ادامه داد: هدف نهایی ما در برپایی این نمایشگاه این است که با کمک حمایت دستگاه‌های متولی، ملایر را به عنوان پایلوت سازسازی ایران معرفی کنیم.

نماینده انجمن موسیقی ملایر با اشاره به اینکه از هنرمندان موسیقی همدان، نهاوند، تویسرکان، بروجرد و اسدآباد برای حضور در این نمایشگاه دعوت کردیم، یادآور شد: برآورد ما این است که بیش از ۱۵۰۰ نفر از این نمایشگاه بازدید کنند.

قدسی همچنین برگزاری دوره آموزشی برای برندسازی، اجرای برنامه با حضور ۱۵ نفر از تک‌نوازان آموزشگاه همراز با حضور خانواده‌ها و برگزاری نخستین همایش هنرجویی آموزشگاه همراز با حضور ۱۰۰ نوازنده و خوانند در قالب ۳۰ تک‌نواز و ۷۰ گروه‌نواز در دومین روز برپایی نمایشگاه را از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه عنوان کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha