راه‌اندازی نخستین هنرستان هنرهای زیبای فارس؛ بهار  هنری دخترانه در مهر ماه

شیراز - ایرنا – داشتن هنرستان مستقل هنرهای زیبا سال‌ها خواسته دیرینه دختران شیراز بود تا بتوانند در هنگام انتخاب رشته با آسودگی خاطر رشته‌های هنری مورد علاقه‌شان رادر فضایی تخصصی دنبال کنند؛ در هنرستان‌هایی که در هر نقطه ایران که راه‌اندازی شده آزمون خود را به شایستگی پس داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که چندین سال از فعالیت هنرستان هنرهای زیبای شهیدآوینی برای پسرهای شیراز می‌گذرد اما چنین ظرفیت برای دخترای مرکز فارس فراهم نبود.

دختران شیرازی علاقمند به رشته‌های هنری هنرهای زیبا اگر چه به صورت محدود و پراکنده این امکان را داشتند تا در هنرستان‌ها برای ادامه تحصیلشان این رشته‌ها را برگزینند اما نبود هنرستان مستقل و معتبر هنرهای زیبا کمبودی بود که در پایتخت فرهنگ، ادب و هنر کشور به روشنی خودنمایی می‌کرد.

یکی از مهمترین انتخاب‌های هر فرد در هنگام تحصیلات مدرسه‌ای انتخاب رشته تحصیلی است که باید متناسب با استعداد، توانایی و البته علاقمندی فرد رقم بخورد چرا که در غیر این صورت، بی علاقگی به رشته انتخاب شده منجر به افت تحصیلی و در نهایت ترک تحصیل و هدر رفتن سرمایه‌های ارزشمند جامعه می‌شود.

در این میان علاوه بر اینکه ایهدایت تحصیلی باید آگاهانه رخ دهد، وظیفه مسئولان نیز فراهم کردن بسترهای لازم است تا دوستداران هر رشته تحصیلی بتوانند علاقمندی خود را دنبال کنند و در ان به موفقیت برسند.

رشته‌های هنری هنرستان‌ها دوستداران و علاقمندان خود را در میان دختران و پسران دانش‌آموز دارد؛ اما در فارس در حالی که پسران مرکز استان از ظرفیت هنرستان مستقل هنرهای زیبا بهره‌مند هستند، دختران سال‌ها چشم انتظار مانده بودند.

اکنون خبر خوش هنری این روزهای دختران مرکز و جنوب فارس آغاز به کار هنرستان هنرهای زیبا در شیراز و لارستان است که نخستین گروه از دانش‌آموزان رابه خود فراخوانده و مراسم افتتاح رسمی ان نیز قرار است شنبه با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود.

دختران پایتخت فرهنگ و هنر ایران هنرستان هنرهای زیبا می‌خواستند

آنطور که رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس به خبرنگار ایرنا گفت: هرچند این رشته‌ها به صورت محدود در برخی هنرستان‌های فارس فعال بود اما ظرفیت جوابگوی نیازمندی‌ها نبود، دختران خواستار یک هنرستان هنرهای زیبا بودند و وجود این محدودیت در فارس سبب شده بود که حتی برخی از دختران برای تحصیل در هنرستان هنرها زیبا راهی دیگر استان‌ها می‌شدند.

یحیی علیرضا پور توضیح داد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش راه اندازی هنرستان مستقل هنرهای زیبا دیگر از سوی آموزش و پرورش امکان‌پذیر نبود و ایجاد این هنرستان‌ها باید از سوی دستگاه متولی یعنی فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شد تا آموزش و پرورش تنها مربی درس‌های عمومی را تامین کند.

او ادامه داد: طی ۲ سال اخیر تعامل سازنده‌ای میان آموزش و پرورش و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شکل گرفت و با صدور مجوز لازم، هنرستان هنرهای زیبا برای نخستین‌بار در فارس آغاز به کار کرد.

علیرضا پور تاکید کرد: کمبود هنرستان هنرهای زیبا در شهر شیراز با آن جایگاه برجسته در فرهنگ و هنر بیش از همه احساس می‌شد.

به گفته او مدرسه هنرهای زیبای دخترانه شیراز در هر پایه ۲۸ نفر ظرفیت پذیرش دارد هر چند امسال به دلیل ثبت‌نام دیرهنگام، با دانش‌آموزان کمتری آغاز به کار کرد اما بی شک با توجه به شمار دانش‌آموزان دختر علاقمند به تحصیل در رشته‌های موسیقی، گرافیک و نمایش در سال آینده ظرفیت آن تکمیل می‌شود.

دختران شیرازی و لارستانی از امسال با تلاش مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یزدهم این اقبال را داشتند تا در هنرستان معتبر و خوش سابقه هنرهای زیبا در رشته هنرهای موسیقی، نمایش و گرافیک تحصیل کنند و در واقع مهر ۱۴۰۲ پایان چشم انتظاری دختران دانش‌آموزان فارس برای برخورداری از زیرساخت آموزشی بود که به واقع مستحق ان بودند.

راه‌اندازی نخستین هنرستان هنرهای زیبای فارس؛ بهار  هنری دخترانه در مهر ماه
عکس آرشیوی

هنرستان هنرهای زیبا، فضایی تخصصی و معتبر برای هنرآموزی دختران فارس

سید رسول موسویان‌نژاد، معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس درباره اهمیت هنرستان هنرهای زیبای دخترانه به خبرنگار ایرنا گفت: تخصصی‌ترین و معتبرترین مدرسه برای رشته‌های هنری، هنرستاهای هنرهای زیبا در سطح کشور هستند و اگر به سوابق برگزیدگان کنکور سراسری در رشته هنر نگاهی بیندازیم بیشترین رتبه‌های یک و ۲ رقمی را دانش‌آموختگان هنرستان‌های هنرهای زیبا ازآن خود کرده‌اند که این نشان دهنده کیفیت آموزشی این مدارس است.

او ادامه داد: خرجی این هنرستان‌ها از سطح کیفی بالایی برخوردار است و هنرمندان اموزش دیده در هنرستان‌های هنرهای زیبا همواره از برترین‌های کشور در رشته هنری خود بوده‌اند.

این توضیحات اهمیت جبران یک کمبود آموزشی را برای دختران ارس به ویژه پایتخت فرهنگ و ادب کشور بیشتر و بیشتر روشن می‌سازد.

معاون امور سینمایی و هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس درباره ۲ هنرستان هنرهای زیبای فارس گفت: هنرستان‌های هنرهای زیبای "کیمیای هنر" شیراز در سه رشته گرافیک، نمایش موسیقی از دانش آموزان ثبت نام کرد و فعلا در هر پایه ۱۵ دانش‌آموز را پذیرش کرده است.

موسویان نژاد با بیان اینکه دختران دانش آموزا هم اکنون مشغول تحصیل در این هنرستان هستند، افزود: همزمان به دنبال تجهیز بیشتر کارگاه‌های این مدرسه هستیم.

به گفته او معلمان دروس تخصصی این هنرستان‌ها را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تامین کرده و دبیران دروس عمومی انها از معلمان اموزش و پرورشی هستند.

او درباره هنرستان هنرهای زیبا لارستان نیز گفت: صدور مجوز هنرستان هنرهای زیبا در غیر از مراکز استان‌ها با محدودیت‌هایی مواجه بود اما با توجه به احساس نیاز با پیگیری و دستور مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میسر شد.

آنطور که معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت هنرستان دخترانه لارستان امسال مجوز آغاز به کار با ۲ رشته گرافیک و نمایش را دریافت کرده که البته برای سالهای اینده قابل افزایش است.

با توجه به نیازمندی و مطالبه دیرینه دختران هنردوست فارس، راه اندازی ۲ هنرستان هنرهای زیبا برای نخستین بار در این استان اقدامی شایسته است که فصلی نو را در آموزش دانش آموزان این خطه رقم زد و می‌توان گفت با افتتاح این هنرستان‌ها در ابتدای پاییز امسال بهاری هنری در آموزش و پرورش دختران فارس وزید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha