۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85241818
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخست وزیر پاکستان: غرب برای مهار چین بیش از حد وسواس دارد

اسلام‌آباد - ایرنا - نخست وزیر موقت پاکستان رفتار غرب با این کشور را ناعادلانه خواند و با تاکید بر تداوم رویکرد بی طرفی اسلام‌آباد در قبال جنگ اوکراین، گفت: تلاش غربی‌ها برای مهار چین، بیش از حد وسواس است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، رسانه‌های پاکستانی اظهارات «انوار الحق کاکر» را در مصاحبه وی با روزنامه واشنگتن پست و در جریان سفر اخیرش به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل منتشر کردند.

نخست وزیر موقت پاکستان با رد هرگونه معامله تسلیحاتی با اوکراین حتی از طریق طرف ثالث، افزود: اسلام‌آباد همچنان پایبند به موضع بی طرفی در بحث جنگ روسیه و اوکراین است از این رو گزارش رسانه‌ها مبنی بر ارسال سلاح از پاکستان به اوکراین صرفا اتهامات بی اساس می‌باشد.

وی با انتقاد از رویکرد غرب در قبال‌ پاکستان گفت: غربی‌ها از ۳۰ سال گذشته با ما رفتار ناعادلانه داشته‌اند، درحالی که هر ملتی حق انتخاب دارد، ما زمانی در کنار شوروی (سابق) قرار گرفتیم و پس از یازده سپتامبر به غرب ملحق شدیم که البته هزینه زیادی برای پاکستان به دنبال داشت.

نخست وزیر پاکستان اظهار داشت: ما چرا باید نگران این رقابت (آمریکا و چین) باشیم؟ این بین دو قدرت و دو تمدن بزرگ است که پیامدهای آن بر بیش از ۱۵۰ کشور تأثیر می گذارد که پاکستان تنها یکی از آنهاست.

وی با اشاره به موضع بی طرفانه پاکستان در قبال اوکراین ادامه داد: این بحران چالش ها و در عین حال فرصت هایی را در منطقه ایجاد می کند و ما از هر دو طرف به آن نگاه می کنیم.

انوار الحق تاکید کرد: پاکستان برای هیچ معامله‌ فروش سلاح که مستقیم برای اوکراین در نظر گرفته شده باشد، حتی از طریق شخص ثالث، اقدام نکرده‌ است.

وی گفت: وسواس غربی‌ها برای مهار چین بیش از حد است، درحالی که پاکستان بدون انتخاب طرف در رقابت قدرت‌های بزرگ، بر منافع خود تمرکز می‌کند.

نخست وزیر موقت پاکستان اظهار داشت که این کشور مسیری را برای خود ترسیم می کند که از گرفتار شدن در رقابت بین غرب و روسیه و چین جلوگیری می‌کند از این رو اسلام آباد قصد ندارد در رقابت فزاینده آمریکا و چین به هیچ کدام از این دو اردوگاه ملحق شود.

وی تاکید کرد: پاکستان قصد دارد در جنگ روسیه با اوکراین بی طرف بماند و همزمان چین را نیز به عنوان "دوست در همه حال" و "شریک استراتژیک" خود می‌داند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha