۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۳
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85241915
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دستاورد ثبت جهانی کاروانسراهای خراسان رضوی توسعه گردشگری است

گناباد-ایرنا- معاون گردشگری مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت:‌ ثبت هفت کاروانسرای این استان در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو ظرفیت مهم و بسترساز توسعه گردشگری منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف بیدخوری روز پنج شنبه در حاشیه بازدید ۵۵ نفر از راهنمایان گروههای گردشگری و مدیران آژانسهای مسافرتی و سیاحتی استان خراسان رضوی از کاروانسرای «فخرآباد» بجستان طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا از کاروانسراها به عنوان گنجینه های تاریخی و فرهنگی این استان یاد کرد و افزود:‌ باید با اطلاع رسانی دقیق بستر معرفی هر چه بییشتر این آثار تاریخی را به گردشگران فراهم کرد.

وی ادامه داد:‌ خراسان رضوی بعد از اصفهان، دومین استان از نظر تعداد کاروانسراهای تاریخی است و شهرستان بجستان این استان هم از ظرفیتهای خاصی در این بخش برخوردار است.

معاون گردشگری مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت:‌ این اداره کل در راستای وظایف خود آثار تاریخی را به گردشگران معرفی می کند و سفر جمعی از مسوولان و راهنمایان گردشگری این استان به بجستان، به دنبال ثبت کاروانسرای تاریخی فخرآباد در فهرست آثار جهانی در همین راستا است.

بیدخوری تاکید کرد:‌ آثار تاریخی به عنوان هویت تاریخی و فرهنگی استان خراسان رضوی باید بیش از پیش به گردشگران معرفی و از همه ظرفیتهای موجود در این ارتباط بهره گرفته شود.

قابلیتهای گردشگریبسجتان با ثبت کارونسرای «فخرآباد» افزایش یافت

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بجستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت:‌ ثبت کاروانسرای فخرآباد این شهرستان در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو قابلیتهای گردشگری این شهرستان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی را افزایش داده است.

مهدی جمالی اظهار داشت:‌ استفاده حداکثری از پتانسیل ثبت این کاروانسرا در فهرست آثار جهانی یونسکو و معرفی آنها به گردشگران داخلی و خارجی مورد توجه خاص قرار دارد.

وی ادامه داد:‌ بجستان با برخورداری از هشت کاروانسرای تاریخی بیشترین تعداد کاروانسراها را در بین شهرستانهای استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است و ثبت کاروانسرای فخرآباد در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو موجب معرفی هر چه بهتر این ظرفیتها به گردشگران داخلی و خارجی می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بجستان با اشاره به اینکه بدنبال ثبت کاروانسرای فخرآباد در فهرست آثار جهانی، حفاظت و مرمت این اثر و جلوگیری از ساخت و سازها در حریم آن در دستور کار قرار دارد، از دهیاری فخرآباد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مسوولان ذیربط خواست که به این مساله توجه خاص داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد:‌ پرونده ثبت کاروانسراها در فهرست آثار جهانی یونسکو همچنان باز است و کاروانسرای قاسم آباد شهرستان بجستان هم قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی را دارد.

جمالی از تخصیص ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت آثار تاریخی بجستان طی سالجاری خبر داد و افزود:‌ این اعتبار برای آثار تاریخی که نیاز به بازسازی اضطراری دارند، هزینه می شود و پیگیریها برای جذب اعتبار حفاظت از کاروانسرای فخرآباد در دست انجام است.

۵۵ نفر از راهنمایان گروههای گردشگری و مدیران آژانسهای مسافرتی و سیاحتی استان خراسان رضوی روز پنج شنبه از کاروانسرای فخرآباد بجستان که به تازگی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو ثبت شده و همچنین برخی از جاذبه های تاریخی بجستان در روستای «مرندیز» بازدید کردند.

در چهل‌ و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO)، پرونده ۵۴ کاروانسرای تاریخی کشور بررسی و با تصویب اعضای کمیته به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

از این تعداد هفت کاروانسرا مربوط به استان خراسان رضوی است.

از مجموع ۱۵۸ اثر تاریخی شهرستان بجستان ۵۰ اثر در فهرست آثار ملی و کاروانسرای فخرآباد هم به تازگی در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

مرکز شهرستان بجستان در فاصله ۲۷۸ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha