بازدید ناشنوایان و بانوان دوچرخه‌سوار از «موزه پمپ بنزین»

تهران- ایرنا - همزمان با آغاز هفته گردشگری ٢ گروه ناشنوایان و دوچرخه‌سواران سنگلج از موزه پمپ بنزین دروازه دولت بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران همزمان با روز جهانی ناشنوایان (هشتم مهر) در هفته گردشگری (۵ تا ١١ مهر) میزبان یک گروه ناشنوایان و همچنین گروه بانوان دوچرخه‌سوار سنگلج بود.

در این برنامه که با هدف ترویج گردشگری برای گروه‌های مختلف جامعه و با همکاری ایکوم ایران انجام شد، تلاش شد ابن پیام به جامعه داده شود که موزه ها فضایی فرهنگی تاریخی برای همه اقشار حتی گروه های خاص جامعه باید برنامه داشته باشند و بازدید آنها باید تسهیل شود .
در این برنامه علاوه بر بازدید از بخش‌های مختلف تاریخچه و ویژگی‌های موزه پمپ بنزین توسط کارشناسان توضیح داده شد و برای ناشنوایان به زبان اشاره ترجمه شد.

بازدید از یک موزه صنعتی در حوزه نفت برای ناشنوایان جذاب بود و از کارشناسان درباره تاریخچه و بنای موزه و این که مخازن این پمپ ها در قدیم چه حجم و گنجایشی داشتند و الان چقدر افزایش پیدا کرده یا کجا قرار دارند سوالات زیادی می پرسیدند.

بازدید ناشنوایان و بانوان دوچرخه‌سوار از «موزه پمپ بنزین»

موزه پمپ بنزین دروازه دولت از زمان گشایش تاکنون تلاش کرده است برای طیف وسیعی از مخاطبان از دانش‌آموزان و دانشجویان گرفته تا گروه های خاص جامعه مانند ناشنوایان، نابینایان و معلولان امکان بازدید و شرایطی را فراهم کرده تا همه علاقه‌مندان با تاریخچه صنعت نفت و فرآورده‌های نفتی تاریخ تهران بیشتر آشنا شوند.

تاریخچه موزه

جایگاه سوخت شماره ۶ یا همان پمپ بنزین دروازه دولت تهران در سال های پایانی دهه ۱۳۱۰ هجری شمسی مقارن با دوره پهلوی اول، توسط شرکت نفت انگلیس و ایران جهت توزیع فرآورده های نفتی همچون نفت سفید، بنزین و امشی احداث شد. ساختمان این جایگاه که سال ها به صورت متروکه رها شده بود، پس از شروع فعالیت مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در دستور کار موزه شدن قرار گرفت و در تیرماه سال ۱۳۹۸ افتتاح شد. در هریک از بخش های این موزه به موضوعات مختلفی اعم از تاریخچه محله دروازه دولت، نحوه شکل‌گیری و فعالیت جایگاه پرداخته شده است و همچنین عکس‌ها، اسناد، نقشه‌ها و فیلم‌های تاریخی مرتبط با این مکان، نمونه اشیای مربوط به توزیع، حمل و تخلیه سوخت و نمونه دستگاه های پمپ بنزین در این موزه به نمایش درآمده اند. این جایگاه در مردادماه سال ۱۳۹۳ به شماره ۳۱۷۱۱ در فهرست آثار ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت ملی رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha