نماینده مجلس: بهسازی راههای ورودی به مشهد همواره مورد غفلت قرار گرفته است

مشهد-ایرنا- نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش های احمدآباد و رضویه مشهد گفت: اصل محرومیت در استان مربوط به همین اطراف مشهد می شود به طوری که بهسازی راه های ورودی به مشهد همواره مورد غفلت قرار گرفته و اعتبارات مربوط به محورهای ارتباطی اطراف مشهد همیشه به فاصله های دورتر از این شهر اختصاص یافته است.

سید احسان قاضی زاده هاشمی روز جمعه در مراسم بهره برداری از باند دوم قطعه اول محور مشهد – سرخس در حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: دلیل این موضوع آن است که هزینه بهسازی ورودی های مشهد نسبت به مسیرهای دورتر از آن چند برابر و گرانتر بوده و تملک زمین و جابه جایی انشعابهای آب و برق و گاز دشوارتر است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در ایام اوج مسافر در مشهد، ترافیک مسیرهای ورودی به این شهر به بیش از ۷۰ هزار در یک روز می رسد و همین تردد بالا منجر به افزایش تصادفات شده است و تقریبا هفته ای نیست که در ورودی های مشهد تصادفی رخ ندهد.

این نماینده مجلس اظهار کرد:استان خراسان رضوی به شدت بحران راه دارد، هم اکنون آزاده حرم تا حرم از سمت قم ساخته و بهره برداری شده اما هنوز سمت حرم امام رضا(ع) ساخته نشده است و راه های چهار طرف مشهد نیازمند توجه مسئولان است تا وضعیت راه های آن بهتر شود.

قاضی زاده عدد اعتباری مورد نیاز برای تکمیل ساخت محور مشهد – سرخس را بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال دانست و گفت: فقط برای تکمیل ۳۰ کیلومتر از آن پنج هزار میلیارد ریال نیاز است.

نماینده مجلس: بهسازی راههای ورودی به مشهد همواره مورد غفلت قرار گرفته است

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: این استان در بخشهای مختلف دچار چالشهای جدی است، بویژه محورهای ارتباطی اطراف حرم از جمله محور مشهد – سرخس است که اگر ساخت آن هر چه سریعتر تکمیل نشود، به زیرساختها و ابنیه آن خسارت وارد و هزینه های تکمیل آن دو برابر می شود، ضمن این که تصادفات و نارضایتی مردم از آن نیز افزایش می یابد.

یعقوبعلی نظری افزود: درست است که محدودیت منابع مالی داریم اما محدودیت منابع نداریم و مولدسازی و تبدیل سرمایه های مانده روی زمین می تواند نقص منابع مالی پروژه ها را جبران کند.

وی اضافه کرد: وضعیت ترافیکی جاده های منتهی به مشهد سنگین می شود و شرایط سختی برای تردد خودروها و مردم به وجود می آورد لذا درخواست مشخص خراسان رضوی تکمیل ساخت محورهای ارتباطی به ویژه جاده مشهد – سرخس و ورودیهای مشهد است تا بتوانیم پذیرایی مناسبی از ۳۰ میلیون زائر در سال داشته باشیم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: ۹۰ درصد از حمل و نقل در این استان وابسته به جاده ها است و در مقابل مشکل اصلی این استان کمبود آزادراه و فرسودگی راه هاست.

جعفر شهامت افزود: این در حالی است که فقط در ۶ ماهه نخست امسال ترانزیت خروجی از مرزهای استان ۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، در مقابل سوانح و کشته های ناشی از آن در جاده های استان آمار بالایی دارد و هفته ای سه یا چهار مرتبه شاهد بروز تصادفهای زنجیره ای در محورهای منتهی به مشهد هستیم که ناشی از عدم انطباق ترافیک با راه یا انسداد راه به دلیل حجم بالای خودرو است.

وی بیان کرد: خراسان رضوی استان سوم کشور به جهت حجم بالای آسیبهای محورهای ارتباطی است، مصوبات سفر نخست هیات دولت مردمی به این استان نیز پنج سرفصل در حوزه راه داشت که عمدتا به طرح تحول راه و ایمن سازی آنها مربوط می شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: هرچند در هفته دولت امسال ۹۵ پروژه با اعتبار ۲۶ هزار میلیارد ریال در حوزه راه به بهره برداری رسید اما هنوز عقب ماندگیهای زیادی وجود دارد.

شهامت افزود: جاده سرخس – مشهد ۱۳۰ کیلومتر است که ساخت آن ۲۵ درصد پیشرفت دارد و برای تکمیل ۳۰ کیلومتر از آن به پنج تا هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

.ی ادامه داد: این محور در چهار قطعه تعریف شده است که اکنون پیمانکاران در ۵۰ درصد از محورهای آن مشغول فعالیت هستند و در صورتی که اعتبار مورد نیاز تامین شود این محور در پایان سال ۱۴۰۳ قابل بهره برداری خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha