شهردار مشهد: جشنواره رسانه‌ای خورشید فرصتی برای بازشناسی ظرفیتهای بانوان است 

مشهد- ایرنا- شهردار مشهد گفت: نخستین جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید فرصتی است که بانوان خبرنگار از سراسر جهان مستقیم، شفاف و بی‌پرده، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بانوان و حضور آنان در عرصه‌های مختلف را مشاهده و به صورت آزادانه و واقع گرایانه در کشور خود روایت کنند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا قلندر شریف جمعه شب در نشست هم اندیشی بانوان نخبه رسانه ای ایران و ۴۰ کشور جهان در مشهد افزود: مشهد، شهر امام مهربانی‌ها، شهر عالم آل محمد، شهر مهد فرهنگ و ادب فارسی و شهر حکیم ابوالقاسم فردوسی بزرگ است.

وی اظهار داشت: بانوان توانمند ایرانی در طول تاریخ در کنار ایفای نقش والای مادری و همسری خود در بخش‌های مختلف ورزشی، هنری، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و از جمله رسانه ای فعال و تأثیرگذار بوده اند.

شهردار مشهد بیان کرد: مدیریت شهری مشهد میزبان برگزاری جشنواره بین‌المللی خورشید با حضور افزون بر ۱۰۰ نفر از بانوان فعال رسانه‌ای از ۴۰ کشور جهان به همراه تعداد زیادی از بانوان فعال رسانه‌ای ایران اسلامی بویژه بانوان توانمند رسانه‌ای مشهدی است.

وی خاطر نشان کرد: نقش رسانه و زن در جوامع بشری بر هیچ‌ کس پوشیده نیست، در طول تاریخ زنان و بانوان در قالب نقش مادری و همسری در حوزه پرورش و تربیت فرزندان و طراوت بخشیدن به خانواده با ابراز عشق و محبت مادرانه پایه‌های تمدن، توسعه معنوی و مادی جوامع بشری را بنا نهاده‌اند.

قلندر شریف اضافه کرد: اما زنان غیور در کنار نقش مادری و همسری اکنون در تمام عرصه‌های مختلف جامعه به صورت فعال حضور دارند و نه تنها دوشادوش مردان و حتی جلوتر از مردان در جوامع فعال هستند و می‌درخشند.

زمینه برای رشد بانوان ایرانی در همه عرصه ها فراهم است

شهردار مشهد گفت: با توجه به همین نقش، بانوان توانمند این سرزمین دارای جایگاه والا و ویژه‌ای در جمهوری اسلامی هستند و زمینه برای رشد و تعالی آنان در همه عرصه‌ ها با توجه به فرهنگ اسلامی و ایرانی ملت بزرگ ایران فراهم‌ شده است تا بزرگ بانوان ایران‌ زمین در کنار ایفای نقش مادری و همسری با حفظ کرامت انسانی و به‌ دور از نگاه مادی، تبلیغاتی و تجاری بتوانند توانمندی‌ های خود را در عرصه‌های مختلف اجتماعی بروز دهند.

قلندر شریف تصریح کرد: بانوان ایرانی در جمهوری اسلامی ایران در کنار ایفای نقشهای مزبور، در نقش مادران و همسران شهدا، جانبازان و ایثارگران پرورش‌ دهنده غیور مردانی هستند که در برهه‌های گوناگون همچون رستم‌ها و سهراب‌ها و آرش‌ها لباس رزم بر تن  و از مام میهن دفاع کرده و جان شیرین خود را فدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه جهان شهر برکت و کرامت، شهر خورشید رضوی نیز بانوان توانمند بسیاری را در طول تاریخ و عصر کنونی به خود دیده و به وجود آنان مفتخر است، ادامه داد: بانو گوهرشاد یکی از بانوان توانمند تأثیرگذار در طول تاریخ مشهد است که یکی از یادگارهای باشکوه این زن پاک‌دامن در کنار بسیاری از موقوفات دیگر، مسجد تاریخی گوهرشاد در حرم مطهر رضوی است.

شهردار مشهد بیان کرد: زنان غیور نوغان و مادران و همسران بزرگوار شهیدان همانند سرداران شهید کاوه، برونسی و هزاران شهید و جانباز مشهدی نیز از دیگر بانوان تأثیرگذار مشهدی هستند.

وی افزود: در کنار این بانوان کم نیستند بانوان توانمند مشهدی که در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و کارآفرینی و همچنین رسانه حضوری درخشان و الهام آفرین دارند و باعث افتخار مشهدی ها هستند.

قلندر شریف گفت: نقش رسانه از گذشته تاکنون بر همگان روشن است، این نقش در زمان حال که در عصر دیجیتال و رسانه‌های مجازی قرار داریم بسیار پررنگ‌تر است و می توان از این ظرفیت در راستای الگوسازی بسیار مناسب و همچنین تببین نگاه معنوی، مادرانه همراه با کرامت به بانوان در سراسر جهان استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به نقش و جایگاه والای زن و همچنین رسانه در جوامع امروز، شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد توجه بسیار ویژه‌ای به حوزه بانوان و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای داشته و دارد.

شهردار مشهد اضافه کرد: احداث فضاهای ویژه بانوان در بوستانهای شهر، توجه به توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار با همکاری بانوان کارآفرین، توجه به‌ سلامت بانوان و در اختیار قراردادن ظرفیت‌های درمانی شهرداری جهت غربالگری سرطان بانوان، توجه به نشاط بانوان با ایجاد فضاهای ورزشی اختصاصی و توجه ویژه به ظرفیت‌های بالای بانوان در ابر سازمان شهرداری مشهد، بخشی از اقدامات مدیریت شهری جهان شهر مشهد در حوزه بانوان است.

وی گفت: میزبانی جشنواره بین‌المللی خورشید به همت شهرداری، می‌تواند نشانی دیگر از اهمیت جایگاه رسانه و بانوان برای مدیریت شهری مشهد باشد.

هشتم مهرماه امسال حدود ۱۰۰ نفر از بانوان و فعالان رسانه ای از ایران و حدود ۴۰ کشور جهان در قالب نخستین جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید در مشهد گرد هم می آیند.

نخستین جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید با شعار "زنان روشنگری می کنند" به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» برنامه ریزی شده است که به دست رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید.

شیرین ابوعاقله (۳ آوریل ۱۹۷۱ – ۱۱ مهٔ ۲۰۲۲) خبرنگار فلسطینی بود که به مدت ۲۵ سال در شبکه عربی زبان الجزیره فعالیت می‌کرد. او یکی از خبرنگاران فعال در خاورمیانه بود که که اخبار مرتبط با فلسطین را پوشش می‌داد. در ۱۱ مهٔ ۲۰۲۲ درحالی که مشغول پوشش اخبار حمله نیروهای ارتش اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری بود مورد هدف نیروهای اسرائیلی قرار گرفت و به دلیل اصابت گلوله به سر جان باخت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha