«وقف‌های نوظهور» در مازندران؛ از تحقیقات هسته‌ای تا تولید واکسن

ساری- ایرنا- مازندران عنوان دار موقوفات در کشور از نظر تعداد نیت از سوی واقفان بوده که در سالهای اخیر آگاهی بخشی در خصوص ضرورت پرداختن به موضوعات جدید باعث شده تا این اواخر شاهد افزایش وقف ها بامحوریت مسائل روز از جمله در تحقیقات هسته‌ای تا تولید واکسن در این استان باشیم.

به گزارش ایرنا، ‌ ۱۵ هزار موقوفه، ۲۱۴ هزار رقبه، یک هزار و ۳۶۱ امامزاده، بیش از هشت هزار اماکن متبرکه شامل مسجد، تکیه، حسینیه و سقانفار از جمله موقوفات و اماکن مذهبی مازندران هستند که از نظر تعداد موقوفات بنا به گفته مسوولان امراین استان جز سرآمدان در این حوزه به شمار می رود.

همچنین بیشتر از ۷۰ درصد نیت وقف های موجود در مازندران مربوط به صرف هزینه برای عزاداری ائمه اطهار(ع) است که این موضوع نیز عشق و دلدادگی مردم دیار علویان به این بزرگواران را نشان می دهد.

وقف، هدیه ای ماندگار است که برای خدمت عمومی یا نگه داشتن اصل هر چیزی و جاری بودن سود ناشی از آن در مسیر خیر، نیکی و رضای خدا به کار می رود.

بر پایه تعریف قانون مدنی (ماده ۵۵) وقف به معنای «عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود» است. مال و زمین وقف شده، موقوفه و شخصی که مالی یا چیزی را وقف می کند، واقف نام می گیرد.

عمل وقف که از برترین و پردوام ترین نمونه های نیکوکاری به مردم و کمک به همنوعان است، به ۲ صورت وقف عام یا خاص انجام می شود. تمامی افراد می توانند از وقف عام بهره مند شوند، همچون هنگامی که واقف زمینی را برای ساخت مسجد اختصاص می دهد اما در وقف خاص تنها گروهی مشخص بر پایه نیت واقف می توانند از مال وقف شده یا سود ناشی از آن بهره مند شوند.
وقف در ایران پیشینه ای طولانی دارد اما نخستین نمونه های آن به صورت تشکیلات اداری به عنوان دیوان موقوفات یا دیوان اوقاف در دوره ی ساسانیان وجود داشته است که کار آن رسیدگی به امور مسجدها و زمین های موقوفه به شمار می رفت.
دین مبین اسلام نیز همواره یکی از ویژگی های انسان مومن را کمک به نیازمندان عنوان کرده است که این امر می تواند در قالب وقف به صورت شایسته و ماندگارتری انجام شود. انسان در این عمل خیر با بخشش قسمتی از اموال خود و صرف کردن آن در راه رضای پروردگار یکتا، به طرف کمال و سعادت رهنمون خواهد شد.

«وقف‌های نوظهور» در مازندران؛ از تحقیقات هسته‌ای تا تولید واکسن

در این پیوند مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به ثبت ۳۱۲ وقف جدید در استان خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده و تشریح موضوعات و مسائل جامعه و نیاز به وقف در این زمینه ها خوشبختانه شاهد وقف با نیات جدید در استان هستیم.

حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی افزود:‌ موضوع کودکان بی سرپرست و بدسرپرست از جمله مسائل مبتلا به امروز جامعه ما است و یک واقف نیک اندیش در شهرستان نور مجتمع تجاری را برای کمک به بچه های یتیم کشور وقف کرده است.

وی ادامه داد :‌ تولید علم در زمینه درمان بیماری ها از دیگر مواردی است که مورد توجه واقفان مازندران قرار گرفته است و یک فرد خیر یک قطعه زمین کشاورزی را برای کشف واکسن بیماری‌های جدید و ناشناخته وقف کرده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران این نوع وقف را در نوع خود در کشور بی نظیر عنوان کرد.

وی گفت: همچنین بعد از شهادت دانشمند مطرح کشور شهید "فخری‌زاده"‌ فردی از منطقه چمستان نور کارخانه شالیکوبی و زمین کشاورزی به متراژ سه هزار متر مربع را برای صرف امور به کارهای تحقیقاتی انرژی هسته‌ای وقف کرده است.

حجت السلام حیدری جناسمی افزود: واقف نیک اندیش شهرستان بهشهر که از جامعه پزشکان نیز است ساختمان پنچ طبقه را برای درمان کودکان نارس و بیمار وقف کرده است.

وی اظهار داشت:‌ انجام این نوع وقف ها می تواند در رفع و رجوع بسیاری ا زمسائل جامعه تاثیرگذار باشد و به مردم کمک کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران ادامه داد: اوقاف در اجرای امور عمرانی ۴۳۶ طرح را در بقاع متبرکه و آستان مقدس در حال انجام دارد.

وی گفت: در سال‌های اخیر ۳۰طرح عمرانی موقوفات به ارزش چهار هزار میلیارد ریال کلنگ‌زنی شده و اکنون هم حدود ۱۰ طرح سرمایه‌گذاری در حال اجراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha