۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۸
کد خبر: 85243069
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چندین کشور اروپایی برای اوکراین تسلیحات سفارش می دهند

تهران- ایرنا- هفت کشور عضو اتحادیه اروپا به منظور برطرف کردن نیازهای کی‌یف و پرکردن ذخایر تسلیحاتی خود، سفارش خرید گلوله های توپخانه ای را به ثبت رساندند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رویترز نوشت: هفت کشور عضو اتحادیه اروپا بر اساس یک طرح خرید و به منظور برطرف کردن نیاز فوری اوکراین و پر کردن ذخایر اندک خود، سفارش خرید مهمات را داده اند.

این سفارش ها که بر اساس قراردادهای مذاکره شده توسط آژانس دفاع اروپا (EDA) انجام شده، مربوط به خرید گلوله های توپخانه ۱۵۵ میلی متری است که یکی از مهم ترین مهمات در جنگ فرسایشی جاری بشمار می رود.

طرح خرید گلوله های توپخانه ای ۱۵۵ میلی متری در واقع بخشی از یک طرح دو میلیارد یورویی است که در ماه مارس با هدف ارسال یک میلیون گلوله و موشک به اوکراین در مدت یک سال ارائه شد.

در پی تصویب این طرح اگرچه برخی مقامات و دیپلمات‌ها نسبت به تحقق اهداف آن ابراز تردید کردند، اما به باور بسیاری دیگر، این ابتکار گام مهمی در نقش فزاینده اتحادیه اروپا در امور دفاعی و نظامی است که به ویژه به دلیل جنگ در اوکراین به چالش کشیده شده بود.

آژانس دفاع اروپا تاکید کرده است که علاوه بر گلوله های توپخانه ای بسته به نیاز هر کشور سفارشات دیگری نیز ثبت می شود. این نهاد از ذکر نام هفت کشور عضو سفارش دهنده گلوله های توپخانه ای خودداری کرده اما در پاسخ به سوال رویترز تائید کرده است که نام لیتوانی و لوکرامبورگ در میان هفته کشور عضو قرار دارد.

فرانسه و آلمان راه را برای ساخت سلاح در اوکراین هموار می کنند

همزمان با انتشار گزارش رویترز مبنی بر خرید گلوله های توپخانه ای هفت کشور عضو اتحادیه اروپا و هشدار کارشناسان مبنی بر کاهش شدید ذخایر ارتش های غربی، نشریه پولیتیکو افزود: دولت ها بخش خصوصی را به همکاری با کی‌یف تشویق می کنند.

این نشریه آورده است: پایتخت اوکراین روز جمعه، میزبان مجمع صنایع دفاعی بود که یک نمایشگاه تسلیحات با حضور ۱۶۵ شرکت دفاعی از ۲۶ کشور است. در این رویداد، مقامات اوکراینی امکان دیدار مستقیم با شرکت‌های دفاعی را داشتند تا بتوانند بدون ورود به کشور غربی مربوطه، قراردادهایی را امضا کنند و اطلاعات خاصی در مورد نیازهای خود در میدان جنگ با روسیه ارائه نمایند.

اوکراین در چند ماه گذشته به دنبال تقویت صنعت تسلیحات خود بوده که تا حدی به دلیل انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و نگرانی از احتمال بازگشت دوباره دونالد ترامپ به قدرت است که اعلام کرده در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از کی‌یف حمایت نمی کند.

پاریس نیز از دیگر دولت های غربی است که اعلام کرده دیگر نمی تواند از دادن تسلیحات به اوکراین حمایت کند و در عوض مقامات اوکراینی را وارد صنعت دفاعی کشور خواهد کرد.

بر اساس گزارش دولت فرانسه، این کشور در سال ۲۰۲۲ تسلیحاتی به ارزش ۶۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به اوکراین تحویل داده است. سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه هفته گذشته اعلام کرد که دیگر نمی توان به صوزت نامحدود به اوکراین تسلیحات فرستاد، زیرا این امر به قابلیت های دفاعی ارتش و سطح آموزش نیروها صدمه می زند.

کشورهای آلمان، سوئد و انگلیس نیز در اقدامی مشابه به دنبال ایجاد خط تولید مهمات مورد نیاز اوکراین در خود این کشور هستند.

کی‌یف و سوئد در ماه اوت اعلام کردند که به دنبال ایجاد خط تولید تانک های (CV۹۰) در اوکراین هستند. به دنبال آن شرکت بریتانیایی بی‌ای‌ئی سیستمز (BAE Systems) نیز اعلام کرد که خط تولید گلوله های ۱۵۵ میلی متری در خاک اوکراین راه اندازی می شود.

شرکت آلمانی راین متال سازنده تجهیزات دفاعی و نظامی نیز این هفته از حضور خود در اوکراین برای سرویس و نگهداری تجهیزات نظامی در این کشور خبر داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha