۹ مهر ۱۴۰۲، ۸:۵۴
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 85243162
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا با تروریسم هم راهی به آزادی و دمکراسی هست؟

تهران- ایرنا - انتشار فیلمی در انگلیس از مجروحان جنگی اوکراین با پرچم گروه تروریستی داعش تردیدها نسبت به حقانیت ادعای پوشالی غرب برای استقرار آزادی و دمکراسی در این کشور جنگ زده تحت مدیریت غرب به ویژه آمریکا را بیشتر کرده است.

هر از چندگاهی اخباری از برخی مناطق جنگی اوکراین شنیده می شود مبنی براینکه گروههای تروریستی داعش در یک طرف این جنگ قرار می گیرند تا شاید تعادل قدرت در این منازعه تحت مدیریت غرب را به ضرر طرف مقابل تغییر دهند. جنگی که به ادعای غرب برای استقرار آزادی و دمکراسی در این کشور شرق اروپا علیه روسیه راه اندازی شده است.

از جمله روز جمعه روزنامه انگلیسی “سان” ویدئویی را منتشر کرد که خروج یک سرباز اوکراینی مجروح از میدان نبرد را نشان می دهد که با وجود آنکه از نیروهای امدادگر متعلق به تیپ ۲۴۱ نیروهای دفاع سرزمینی اوکراین است، پرچم سیاه گروه تروریستی داعش به وضوح بر روی سینه و بازوان این به اصطلاح “ناجی” دیده می شود.

چندی پیش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز مجموعه ای از تصاویر و یک ویدئو را پخش کرد که ظاهرا چند سرباز اوکراینی در خط مقدم جنگ در منطقه دونتسک اوکراین را نشان داد که در یکی از این تصاویر، یک نظامی که این خبرگزاری او را فرمانده یک واحد اوکراینی به نام "کورت" معرفی کرده بود، با نشان داعش روی بازوی چپش دیده می‌شد.

برخی گزارش های تصویری دیگر از این جنگ نیز نیروهایی از جننگجویان نئونازی از گردان "آزوف" اوکراین را نشان می دهند که با آرم "نازی ها"ی آلمان در جبهه ها ی جنگ اوکراین با روسیه حضور دارند.

البته این گزارش فقط تصاویر ماه های اخیر از جنگ اوکراین را در بر نمی گیرد، چون در ۷ ژوئیه ۲۰۱۵ نیز روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" در گزارشی از حضور یک نیروی داوطلب چچنی متشکل از هواداران داعش در مناطق مورد مناقشه جدایی‌طلبان روسیه و نیروهای اوکراینی در جنگ اول اوکراین که در سال ۲۰۱۴ آغاز شده بود و منجر به جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین شد، خبر داده بود.

آیا با ترویسم هم راهی به آزادی و دمکراسی هست؟

حتی سایت پارلمان اروپا نیز در همان ایام با استناد به گزارش رسانه ها و سازمان های اطلاعاتی کشورهای اروپایی به همین گزارش استناد کرده و نوشته بود که به نظر می رسد گروهای داعشی برآمده از جمهوری های خودمختار چچن و اینگوش از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی (سابق) آشکارا در کنار اوکراین قرار گرفته اند تا روسیه را تضعیف و مسکو را وادار کنند که نیروهای خود را در این کشور متمرکز کند و منابع را از جبهه های دیگری که در آن در مقابل گروه های تروریستی مختلف اسلامی قرار دارد دور کند.

قابل توجه اینکه هیچ یک از مقامات اوکراین نیز تا به امروز این گزارش ها را تکذیب نکرده و حتی داعشی ها را هم از کشورشان اخراج نکردند.

این قبیل گزارش ها از حضور تروریست های داعش به نفع غرب در جنگ اوکراین، منتقدان حتی بسیاری از غربی های آنها را نیز به یکباره وارد میدان کرده و از غرب به ویژه آمریکا می پرسند که چگونه می شود شعارهای آزادی و دمکراسی سر داد اما از تروریست های داعشی منفور افکارعمومی جهانی برای نیل به اهداف ضد تروریستی در اوکراین استفاده کرد؟

چون تجارب گذشته از ماهیت و جنایات تروریست های تکفیری در سوریه و عراق همچون داعش و یا جبهه النصره و یا گروه های ترویستی دیگر همچون القاعده و الشباب و یا بوکوحرام وابسته به القاعده هم پیشتر ثابت کرده بود این گروه های تروریستی ساخته و پرداخته و هدایت شده با اهداف خاص به هیچ وجه به موازین اخلاقی و انسانی در جنگ ها پایبند نیستند و لذا باید منتظر تکرار جنایات آنها البته این بار در اوکراین نیز بود.

چون آنها خود شاهد بودند که چگونه همین دولت مدعی دمکراسی و آزادی (آمریکا) با بهانه مبارزه با تروریست های (خود ساخته) داعش به عراق حمله کرد و همچنین متعرض خاک سوریه هم شده بود و وقتی با سیل انتقادات از داخل و خارج مواجهه شد، بار دیگر ادعا کرده بود که نیروهای آمریکایی متعهد شده اند تا زمانی که جنگجویان داعش را شکست ندهند و از کردها محافظت کافی نکنند، شمال شرق سوریه را ترک نخواهند کرد.

این درحالی بود که شواهد دیگر از جمله یک بیانیه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ سازمان اطلاعات خارجی روسیه نشان می داد که واشنگتن خود در بسیاری از نقاط این دو کشور از جمله در منطقه "التنف" سوریه مشغول آموزش همین گروه های تروریستی به عنوان نیروهای نیابتی برای اعزام به منطقه شرق اوکراین در دونباس است و همانگونه که روزنامه "سان" نشان داد آنها را برای انجام یک جنگ نیابتی دیگر در اوکراین علیه نیروهای روسی اعزام کرده است.

آیا با ترویسم هم راهی به آزادی و دمکراسی هست؟

در آن گزارش چنین آمده بود: «در پایان سال ۲۰۲۱ (اوایل دی ۱۴۰۰)، آمریکایی‌ها ده‌ها تروریست داعشی را از اتباع روسیه و کشورهای مستقل همسود آزاد و به پایگاه التنف تحت کنترل امریکا اعزام کردند تا در آنجا، تحت عملیات ویژه از جمله آموزش روش های انجام اقدامات خرابکارانه و تروریستی با تمرکز بر منطقه دونباس قرار گیرند و حتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و فرماندهی عملیات ویژه نیروهای مسلح آن کشور نیز به تشکیل واحدهای جدید داعش در غرب آسیا و کشورهای آفریقایی ادامه می‌دهند تا با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای ناتو آنها را به اوکراین منتقل کنند."

این گزارش و بسیاری گزارش های دیگر نشان می دهد که واشنگتن همانگونه که در دیگر کشورهای جهان از جمله عراق اقدام کرده بود در راستای اهداف کلان خود همچنان رویه پیشین خود در باره استفاده ابزاری و حمایت از تروریست ها ادامه می دهد، چون واشنگتن رویکرد مشابهی را در عراق نیز در پیش گرفته و حشد الشعبی بارها در باره حمایت های آمریکا از داعشی ها و نقل و انتقال آنها هشدار داده بود.

به همین دلیل تحلیلگران معتقدند که این گزارش و بسیاری گزارش های دیگر نشان دهنده تمایل واشنگتن برای “استفاده از هر وسیله لازم برای دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی خود” است.

حتی در اکتبر ۲۰۲۱ نیز گزارش‌هایی از سوی منابع نظامی رژیم صهیونیستی ثابت کرده بودند که حدود ۳۵۰ پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکا به همراه نیروهای انگلیسی و فرانسوی همچنان به ظاهر به عنوان “کارشناس اطلاعاتی” در التنف مستقر هستند و در باطن همچنان به آموزش این گروه های ترویستی می پردازند.

بنابراین باید اذعان داشت که اصرارهای این بار آمریکا هم مبنی بر اینکه واشنگتن هیچ نیرویی در اوکراین ندارد چیزی جز تکرار ادعاهای دورغین گذشته نیست چون همین تروریست های داعشی کسی جز نیروهای آمریکا در این جنگ ویرانگر با ابعاد جهانی نیستند که قبلا با اهداف خاص توسط همین غربی ها ساخته شده بودند.

آیا با ترویسم هم راهی به آزادی و دمکراسی هست؟

سوال اساسی دیگر منتقدان از آمریکا این است چگونه بعد از واقعه کذایی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ سعی کرد با راه اندازی این قبیل گروه های ترویستی چون القاعده با کمک رسانه های تحت امر خود موج گسترده ای از اسلام هراسی و اسلام ستیزی در سطح جهان راه اندازی کند و جامعه جهانی را با اهداف بلندمدت راهبردی خود به دو قطب "غرب خوب" و "شرق (بعضا اسلامی) بد" تقسیم کند، اما این بار همین گروه های تروریستی خود ساخته را در اوکراین مسلح می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد در آنجا برای خودش بجنگند؟

همانگونه که در باره گردان آزوف در اوکراین و یا در باره تروریست های سوریه و عراق اشاره شد، دولت آمریکا در دیگر کشورهای جهان نیز از همین تجربه غیرانسانی و غیر دمکراتیک استفاه کرده است، از جمله دولت های مختلف آمریکا سال ها برای تغییر حاکمیت در ایران از طریق تبلیغ و حمایت از گروه تروریستی مخالف دولت و ملت به ویژه منافقین (موسوم به مجاهدین خلق) و آنهایی که از طریق برنامه‌هایی مانند USAID تأمین مالی می‌شوند تلاش کردند به هر نحو ممکن به اهداف عیرانسانی خود در ایران دست یابند که البته تاکنون ناکام بوده اند.

دولت آمریکا با این راهبرد حتی تلاش کرد از تشکیلات غیرقانونی تایوان علیه دولت چین؛ استخدام ۵۰۰ مزدور شورشی (کنتراها) در نیاکاراگوئه و حتی شورشی های در کوزوو نیز حمایت کند و حتی در باره افغانستان نیز تا قبل از خروج از این کشور با پشتیبانی از تروریست های داعشی برای ضربه زدن به کشورهایی مخالف و رقیب خود که همجوار افغانستان هستند، همین رویه را دنبال می کرد.

بدین ترتیب به نظر می رسد که آمریکا و متحدانش که همواره معیارهای دوگانه ای را در قبال مساله تروریسم دنبال کرده اند و هر جا که در راستای منافع شان بوده به تقویت تروریست ها پرداخته اند، اکنون قصد دارند تا همین اقدام را در قلب اروپا و البته این بار علیه روسیه و متحدان اوکراینی آن صورت دهند.

یعنی آمریکا آماده است تا از هر وسیله ای برای دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی خود استفاده کند که این سیاست حمایت از گروه های تروریستی بین المللی را نیز مستثنی نمی کند و عواقب چنین اقداماتی را «حتی وقتی که امنیت متحدان اروپایی و حتی جان آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند» هم در نظر نمی‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha