طرح توسعه حرم حضرت سبزقبا(ع) باید ردیف اعتبار ملی بگیرد

دزفول - ایرنا - رییس هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع) با تاکید بر لزوم قرار گرفتن طرح تکمیل و توسعه حرم حضرت سبزقبا(ع) در ردیف اعتبارهای ملی گفت: هیات امنای حرم سبزقبا(ع) به طور جدی پیگیر تحقق ردیف اعتبار ملی برای این طرح هستند.

به گزارش ایرنا، سردار محمد رئوفی نژاد روز شنبه در نشست هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع) در حسینیه ثارالله دزفول، تشکیل هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع) را گامی مهم برای توسعه این حرم دانست و افزود: تشکیل هیات امنای این آستان مقدس با ترکیب فعلی توقع و انتظار برای انجام کار اساسی و بزرگ را ایجاد کرده است.

وی افزود: با استمرار وضعیت کنونی هیچ گرهی از حرم حضرت سبزقبا(ع) باز نمی‌شود به همین دلیل هدف گذاری گام به گام با تعیین زمان بندی مشخص برای اجرای کامل طرح جامع سبزقبا(ع) به عنوان اولویت در دستور کار است.

رییس هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع) ادامه داد: حدود ۳۰ سال از مصوبه طرح جامع حرم حضرت سبزقبا(ع) می‌گذرد و تامین نشدن اعتبار برای تکمیل این طرح موجب شده تا این آستان مقدس همچنان با عقب ماندگی‌های فراوان عمرانی مواجه باشد.

وی با بیان اینکه دولت برای توسعه و تکمیل بقعه‌های شاخص از جمله حرم حضرت سبزقبا(ع) مسوولیت قانونی دارد، گفت: تامین اعتبار ملی و همچنین بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی برای برای تکمیل حرم حضرت سبزقبا(ع) دنبال می‌شود.

سردار رئوفی نژاد تاکید کرد: راهبرد هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع) رساندن این آستان مقدس به جایگاه واقعی و تبدیل آن به چهارمین حرم اهل بیت(ع) در کشور است و در این مسیر اصلاح طرح جامع حرم حضرت سبزقبا(ع) متناسب با این راهبرد با بهره گیری از بهترین متخصصان به عنوان اولویت پیگیری می‌شود.

گام نخست توسعه حرم حضرت سبزقبا(ع) در چهار هزار مترمربع اجرا می‌شود

عضو هیئت امنای حرم مطهر حضرت سبزقبا(ع) نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت واقع نگری و پرهیز از طراحی رویایی و دست نیافتنی گفت: ضمن توجه به طراحی جامع و ترسیم چشم اندازهای بلند برای توسعه حرم، اجرای طرح‌های توسعه‌ای این آستان مقدس براساس اولویت و به صورت مرحله بندی باید تدوین و اجرایی شوند.

سردار مسعود مهردادی ادامه داد: با توجه به فرصت کم برای پیشبرد اهداف عمرانی حرم ضمن طراحی جامع حرم حضرت سبزقبا(ع) طرح‌های عمرانی باید بر روی اراضی تحت تملک به عنوان مرحله نخست طرح جامع این استان مقدس متمرکز باشد.

وی با بیان اینکه چهار هزار مترمربع زمین در محدوده حرم حضرت سبزقبا(ع) وجود دارد که در تملک این آستان مقدس است، تصریح کرد: تمرکز بر اجرای طرح عمرانی اولویت دار حرم در این زمین‌ها ضمن سرعت بخشی به توسعه حرم حضرت سبزقبا(ع) موجب تحول در وضعیت عمرانی حرم و بسترساز مشارکت مردم و جذب اعتبارات ملی می‌شود.

عضو هیئت امنای حرم مطهر حضرت سبزقبا(ع) تصریح کرد: همزمان با اجرای مرحله نخست طرح جامع، تدوین اسناد مطالعاتی طرح جامع حرم(ع) برای پیگیری تخصیص بودجه به عنوان اولویت در دستور کار باشد.

وی تاکید کرد: مرحله نخست طرح جامعه حرم حضرت سبزقبا(ع) در زمینی به وسعت چهارهزار مترمربع از اراضی تحت تملک این آستان مقدس اجرا می‌شود که در این مساحت بیش از ۳۰ هزار مترمربع ساخت و ساز انجام خواهد شد.

سردار مهردادی افزود: بسیج تمام ظرفیت‌ها برای اجرایی کردن این گام موجب تحول در حرم حضرت سبزقبا(ع) از نظر عمرانی می‌شود.

اصلاح طراحی حرم سبزقبا(ع) به بهترین مشاوران مذهبی قرارگاه خاتم واگذار شد

دبیر هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع) نیز در این نشست با بیان اینکه حرم حضرت سبزقبا(ع)کار اساسی نیاز دارد، گفت: هدف اصلی تشکیل هیات امنای آستان مقدس سبزقبا(ع) انجام کار اساسی، بزرگ و زیربنایی در این آستان مقدس به منظور تبدیل حرم محمدبن موسی الکاظم(ع) به عنوان چهارمین حرم اهل بیت(ع) در کشور است.

علیرضا زمانی‌راد افزود: تشکیل هیات امنای حرم حضرت سبزقبا(ع) پس از ۲۰ سال و با حضور نیروهای قوی مانند سردار رئوفی نژاد و حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امید برای کار اساسی در حرم حضرت سبزقبا(ع) را در مردم زنده کرده که این امر زمینه لازم را برای جلب مشارکت‌های مردمی و ایجاد تحول در این آستان مقدس فراهم کرده است.

وی با اشاره به ورود مشاوران مذهبی قرارگاه خاتم برای طراحی و تدوین نقشه‌های اجرایی حرم حضرت سبزقبا(ع) افزود: بازنگری طرح جامع حرم حضرت سبزقبا(ع) با استفاده از بهترین مشاوران و متخصصان قرارگاه خاتم آغاز شده است.

۲ هزار خادم افتخاری حرم سبزقبا(ع) جذب و ساماندهی می‌شود

مسئول خادمان افتخاری حرم حضرت سبزقبا(ع) نیز در این نشست گفت: برنامه ریزی برای جذب و ساماندهی ۲ هزار خادم افتخاری برای حرم حضرت سبزقبا(ع) انجام شده که در گام نخست تا پایان امسال حداقل ۵۰۰ خادم این آستان مقدس جذب می‌شود.

عظیم سرافراز جذب کودکان و نوجوانان به حرم حضرت سبزقبا(ع) در قالب خادمان افتخاری را مورد تاکید قرار داد و افزود: سهمیه خادمی حرم حضرت سبزقبا(ع) برای مدارس دزفول تعیین و زمینه جذب و فعالیت کودکان و نوجوانان در این آستان مقدس فراهم می‌شود.

به گزارش ایرنا، طرح جامع حرم حضرت سبزقبا مصوب ساله ۱۳۷۳ تنها طرح جامع بقاع شهرستان دزفول است که مصوبه کمیسیون ماده پنج استانداری خوزستان را دارد و تمام دستگاه‌های مرتبط در استان از جمله استانداری، میراث فرهنگی و اوقاف این طرح جامع را تایید کرده‌اند.

در این نشست دکتر علیرضا زربخش به‌عنوان مدیر اجرایی حرم مطهر حضرت امامزاده سبزقبا(ع)، عظیم سرافراز به‌عنوان مسئول خدام افتخاری و امیر خلفیان نیز به‌عنوان مسئول امور مالی منصوب و معارفه شدند.

محمد بن موسی کاظم (ع) ملقب به سبزقبا از فرزندان امام هفتم شیعیان و برادر تنی علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان است. سید محمد سبزقبا(ع) از اولاد امام موسی‌ ابن ‌جعفر(ع)، سیدی جلیل‌القدر و با کرامت بود که بر اثر ظلم و ستم خاندان پلید عباسی و به قصد تبلیغ افکار پدر و ترویج امامت برادرش از مدینه خارج شد و پس از عبور از بیابان‌ شبه جزیره عربستان از بصره به خرمشهر و از آنجا به اهواز و سپس وارد شهر دزفول شد و چون اکثر اوقات مانند دیگر علویان لباس سبز بر تن می‌کرد او را سبزقبا می‌گفتند.

حرم مطهر این امامزاده در خیابان امام خمینی(ره) شمالی دزفول قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha