۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۹
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85243428
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زیرساخت‌های گردشگری آستارا باید تقویت شود

آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: بحث ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری ۲ مقوله مهمی است که متاسفانه در این شهرستان باهم هم‌خوانی ندارد و باید نسبت به تقویت زیرساخت‌های گردشگری منطقه اقدام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا شهاب‌زاده روز شنبه در نشستی با چند نفر از فعالان و دست‌اندرکاران حوزه گردشگری آستارا اظهار کرد: ظرفیت‌های گردشگری شهرستان بسیار زیاد است و شاید جزو مهمترین شهرستان‌های کشور باشد؛ زیرا در کنار جاذبه‌هایی مانند دریا، کوه و جلگه جاذبه مرز را هم دارد.

وی افزود: مراوداتی که البته از مدتی پیش با کشور همسایه کم‌رنگ و کم‌رونق شده، آستارا را در مقایسه با شهرستان‌های دیگر ممتاز کرده، اما چیزی که موجب شده نتوانیم حق مطلب را ادا کنیم، بحث زیرساخت‌ها در حوزه‌های مهمان‌پذیرها، غذاخوری‌ها و امکانات این‌چنینی است.

فرماندار آستارا با تاکید بر اهمیت مدیریت زیرساخت‌ها، تصریح کرد: بحث کاشانه‌مسافرها و بی‌نظمی که سال‌هاست در این زمینه وجود دارد، مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ افرادی از این خانه‌ها به عنوان مسافر استفاده می‌کنند، در حالی که هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه آستارا شهرستانی مرزی است و حساسیت‌های ویژه خود را دارد، باید آمار مسافران و همراهان آنها همچنین محل و مدت زمان اسکانشان مشخص باشد؛ در حالی که الان چنین آماری نداریم و برخی گزارش‌ها در این زمینه نگران کننده است.

شهاب‌زاده، فقدان آمار رسمی در مورد فعالیت کاشانه‌مسافرها را یکی از نقاط ضعف تشکیلات گردشگری آستارا دانست و عنوان کرد: باید برای این موضوع راهکاری در نظر گرفته شود؛ البته اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تنهایی نمی‌تواند این معضل را مدیریت کند که در این زمینه آمادگی برای کمک به حل موضوع وجود دارد.

وی گفت: فعالان و دست‌اندرکاران حوزه میراث فرهنگی و گردشگری واجد صلاحیت اظهار نظر در این موضوع هستند و فرمانداری به طور حتم از دیدگاه‌های کارشناسانه در راستای ساماندهی کاشانه‌مسافرها پشتیبانی می‌کند.

فرماندار آستارا ادامه داد: هر یک از سرمایه‌گذاران و یا فعالان حوزه گردشگری که با دستگاه‌های اجرایی، اداری و خدمات‌رسان مشکل داشته باشند، در صورت برطرف نشدن مشکل از سوی دستگاه مربوطه، می‌توانند موضوع را در قالب نشست ستاد رفع موانع سرمایه‌گذاری شهرستان پیگیری کنند تا با حضور مسئولان دستگاه‌های مربوطه، بررسی و تصمیم لازم اتخاذ شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه زیرساخت‌ها و مدیریت گردشگری به‌شدت دچار مشکل هستیم، بیان کرد: اگر مساله‌ای در سطح شهرستان هم قابل برطرف کردن نباشد، پرونده مربوطه و نظر کارشناسی برای تصمیم‌گیری به معاونت‌های مربوطه استانداری گیلان فرستاده می‌شود.

شهاب‌زاده اظهار کرد: باید با کمک و همراهی هم بستری فراهم کنیم تا مسافرانی که امسال به آستارا سفر کردند، سال آینده هم به شهرستان سفر کنند که در این راستا بحث آموزش نحوه برخورد و پذیرایی از یک مهمان که تشریفات خاصی دارد، باید پیگیری شود.

وی افزود: هرچه بحث آموزش پذیرایی و نحوه برخورد بیشتر و در نهایت پذیرایی از مهمانان بهتر شود، مسافران بیشتری به آستارا مراجعه خواهند کرد، اما باید مدیریت منسجمی هم اعمال شود تا هر دستگاهی بخواهد با حوزه‌های گردشگری ارتباطی داشته باشد، تنها از طریق دستگاه متولی به عنوان مجرای اصلی وارد عمل شود.

فرماندار آستارا با بیان اینکه در اولین فرصت بازدیدی از اماکن و تاسیسات گردشگری شهرستان خواهد داشت، گفت: تلاش می‌کنیم تا حد امکان مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگرپذیری، وجود منطقه ویژه اقتصادی، فاصله کم تا منطقه آزاد انزلی، همجواری با کشور جمهوری آذربایجان و دسترسی به کشورهای مشترک المنافع از طریق زمینی، دریایی و ریلی در کنار نزدیکی به پایتخت در مقایسه با سایر نقاط مرزی کشور از جمله مزیت‌های آستارا است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha