کارشناسان بهداشت محیط همدان بر ۲۷ هزار مرکز مواد غذایی و اماکن عمومی نظارت دارند

همدان- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۲۶ هزار و ۸۹۸ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی زیر پوشش و نظارت معاونت بهداشتی هستند که به صورت ۱۰۰ درصد کنترل و نظارت لازم صورت می گیرد.

«فاطمه ترکمان اسدی» روز شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی بهداشت محیط با بیان اینکه کارکنان بهداشت محیط فعالیت های مهم و اثرگذاری در راستای سلامت جوامع بشری انجام می دهند افزود: آنها ارزیابی، کنترل، بهبود فرایندهای محیطی، بررسی بیماری های واگیر و غیر واگیر را عهده دار هستند و با فعالیت مفید و موثر، سلامت انسان را تضمین می کنند.

وی اضافه کرد: فعالان این مجموعه نقش مهم و کلیدی در حوزه سیاست گذاری نظام سلامت با ارائه پیشنهادها، آمار و اطلاعات دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: مجموعه علوم پزشکی نقش بزرگی در جریان شیوع ویروس کرونا ایفا کرد و مدیریت این بیماری و مهار شتاب این ویروس نتیجه تلاش اثرگذار حوزه بهداشت است.

ترکمان اسدی به بیان بخشی از عملکرد حوزه بهداشت محیط در تنش آبی سال ۱۴۰۱ شهر همدان و تلاش برای سلامت آب، طرح نوروزی، ماه رمضان و اربعین حسینی پرداخت و افزود: ۲۰۰ کارشناس بهداشت محیط، ۲۱ کارشناس بهداشت محیط در بیمارستان، ۹ هیات علمی بهداشت محیط، پنج کارشناس شاغل در گروه مهندسی بهداشت کار تامین سلامت مردم همدان را عهده دار هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: ۱۱۲ نیرو از دانشجویان مقاطع مختلف بهداشت محیط به زودی در این مجموعه جذب و مشغول به فعالیت می شوند.

ترکمان اسدی با بیان اینکه نتیجه کار تیمی معاونت بهداشتی، سلامت مردم است گفت: نظارت و کنترل مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی و اماکن مسیر راه ها، نظارت و کنترل آلودگی هوا، آب و فاضلاب، مواد غذایی، دخانیات و پسماند بر عهده این مجموعه است.

وی اضافه کرد: ۱۵۹ هزار و ۸۷۷ کُلرسنجی، هشت هزار و ۹۵۶ نمونه برداری میکروبی و ۸۵۳ مورد نمونه برداری شیمیایی از آب آشامیدنی این استان از مهر سال گذشته تا مهر ۱۴۰۲ صورت گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: ۷۰ کارشناس محیط بر سلامت آب استان همدان نظارت دارند و بیش از ۶۳ هزار نفر ساعت نظارت بر تامین و توزیع آب صورت گرفت.

ترکمان اسدی گفت: ۱۰۰ درصد مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی رصد و در صورت نیاز به آنها تذکر لازم داده شده است همچنین متخلفان به مرجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: اربعین امسال با توجه به گرمای هوا و تردد شمار زیادی از زائران از مسیرهای این استان، نگرانی هایی در زمینه سلامت آنها به همراه داشت که در این ایام سه هزار و ۴۷۹ مودد بازدید از ایستگاه های صلواتی صورت گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: یک هزار و ۴۷۹ نمونه برداری با مراجعه به موکب ها دریافت شد که برخی موکب ها مشکل بهداشتی داشتند و این مشکلات انعکاس، پیگیری و آموزش های لازم به موکب دارها ارائه شد.

چهارم مهر ماه هر سال مصادف ۲۶ سپتامبر توسط فدراسیون بین المللی بهداشت محیط به عنوان روز جهانی بهداشت محیط معرفی شده است و این فدراسیون هر سال شعاری به مناسبت این روز تعیین می کند که شعار امسال «آمادگی برای سلامت مردم، هر روز و همیشه" است.

در این آیین از ۲۵ نفر از فعالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha