خوشه خاتم برای روستای شیخ‌شبان شهرستان بن در نظر گرفته شد

شهرکرد - ایرنا- فرماندار شهرستان بن چهارمحال و بختیاری خاتم‌کاری را از جمله قابلیت‌های روستای شیخ‌شبان عنوان کرد و گفت: در همین ارتباط یک ناحیه صنعتی برای ایجاد خوشه صنعتی با هدف تبدیل این روستا به مرکز اصلی تولید خاتم ایجاد می‌شود.

به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از‎ ۴۰۰نفر در چهارمحال و بختیاری در رشته خاتم کاری فعال می کنند و سالانه بیش از ‎ ۳۰۰هزار گل یا قامه خاتم در استان تولید و روانه بازار می‌کنند و مواد اولیه این محصول شامل چوب، استخوان، سیم مسی و مفتول است.

رضا علی‌بیگی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:با توجه به ضرورت انتظار می‌رود شورای اسلامی و دهیاری روستای شیخ شبان با شرکت شهرک‌های صنعتی برای جانمایی این ناحیه صنعتی همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان با راه اندازی آن تمام عوامل تولید خاتم از صفر تا صد در این ناحیه تامین شود.

راه‌اندازی شهرک صنعتی تخصصی صنایع چوبی و سلولزی در شهرستان بن

فرماندار بن گفت: جانمایی شهرک صنعتی تخصصی صنایع چوبی و سلولزی و ارائه آموزش‌های لازم فنی و حرفه‌ای و کاردانش با همکاری آموزش و پرورش از دیگر رویکردهای این شهرستان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود از صفر تا ۱۰۰ تولیدات چوبی به عنوان برند در این شهرستان تولید شود.

علی بیگی بهره‌برداری از شهرک صنعتی تخصصی البسه در شهر یان‌چشمه در پایان آبان ماه را از دیگر برنامه های این شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: انتظار می‌رود مجموعه صنعت و تجارت در راستای هدایت سرمایه گذاران به سمت شهرک‌های تخصصی تلاش کند.

توسعه زیرساخت‌های گلخانه‌ای

فرماندار بن چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به راهبرد حرکت به سمت ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در این شهرستان تامین زیرساخت‌های این مجتمع‌ها شامل آب و گاز از اولویت‌های این شهرستان است.

علی بیگی گفت: شهرک گلخانه‌ای یان‌چشمه با ۱۹۸ هکتار به عنوان بزرگترین شهرک گلخانه‌ای چهارمحال و بختیاری قلمداد شده است که در زمینه تامین آب با مشکلاتی روبرو است که با توجه به پیگیری‌های انجام شده، قول‌هایی از طرف شرکت آب منطقه‌ای برای برطرف کردن این مشکل داده شده است.

وی در خصوص تامین گاز شهرک‌های گلخانه‌ای اظهار داشت: برای برطرف کردن این مشکل یک مسیر خط انتقال گاز در مسیر اجرا وجود دارد که امید می‌رود این خط هرچه زودتر به اجرا برسد.

فرماندار بن گفت: با تامین زیرساخت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای شامل آب و گاز ، انتظار می‌رود تا ۲ سال آینده این شهرستان به مرکز کشت‌ها و تولیدات گلخانه‌ای در استان تبدیل شود.

علی‌بیگی اظهار داشت: وجود برخی مشکلات در خصوص سند زمین‌های کشاورزی و صدور مجوز از سوی شرکت آب منطقه‌ای برای چاه‌های کشاورزی، از جمله دیگر مشکلات مطرح در بخش گلخانه‌ها در این شهرستان است.

وی کشاورزی را مهمترین منبع درآمد مردم شهرستان بن عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش بارش‌ها و خشکسالی‌های پیاپی مهمترین راهبرد این شهرستان هدایت کشاورزان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای است.

علی‌بیگی تسهیل‌گری در تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به گلخانه را ضروری اعلام و تاکید کرد: شهرستان بن قابلیت و پتانسیل راه‌اندازی گلخانه‌های کوچک و مجتمع‌های گلخانه‌ای را دارد.

ایجاد و تقویت مجتمع های دامداری و دامپروری

وی دامداری از دیگر قابلیت‌های شهرستان بن عنوان کرد و گفت: با توجه به ضعف پوشش گیاهان مرتعی شهرستان به‌علت چرای بی‌رویه و فشار دام بر مرتع، راه‌اندازی مجتمع‌های دامپروری و دامداری و تغییر رویکرد پرورش دام از سنتی به نیمه صنعتی از دیگر اولویت‌های این شهرستان به شمار می‌رود.

به گفته علی‌بیگی، با برطرف کردن مشکل آب و بسیاری دیگر از نیازهای مجتمع دام سبک شهر بن پس از ۱۱ سال، اکنون ثبت‌نام برای این مجتمع در حال انجام است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با بهره‌برداری از مجتمع دام سبک شهر بن و جمع شدن دام‌ها از منازل مردم، زمینه اشتغال جوانان در این بخش در این شهرستان فراهم شود.

علی‌بیگی گفت: همچنین افزون بر این در آینده نزدیک، دومین و سومین مجتمع دام سبک شهرستان بن در شهرهای وردنجان و یان‌چشمه و یک مجمتع نیز در روستای شیخ‌شبان راه‌اندازی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha