روایت آتش نشان بیرجندی از سوختن و ساختن + فیلم

بیرجند - ایرنا - آتش نشان بیرجندی می‌گوید: علیرغم همه کمبودهایی که در زمینه تجهیزات و نیروی انسانی داریم اما با عشق و علاقه به دل حادثه می‌زنیم تا جان هر موجود زنده‌ای را نجات دهیم.

به گزارش ایرنا، آتش‌ نشانی اگرچه یک شغلِ سخت و پرخطر است اما آتش نشانان همواره تا پای جان برای نجات انسان‌ها و هر موجود زنده‌ای قهرمانانه با آتش و حادثه می‌جنگندند. عشق به خدمت چنان شعله‌ای در وجودشان برافروخته که هیچ کمبودی مانع این خدمت رسانی نمی‌شود و همواره پنجه در پنجه سختی‌ها به دنبال آن هستند تا امید زنده بماند و خانه‌ای زیر آتش، خاکستر نشود.

مسعود محمدیان یکی از آتش نشانان شهر بیرجند است که ۲۱ سال سابقه کار در لباس آتش نشانی داشته و همچنان به این شغل علاقه دارد.

وی که از سال ۱۳۸۱ وارد حرفه آتش نشانی شده است، چند سال را آتش نشان بوده، به مرور به پست فرماندهی و رئیس ایستگاه رسیده و اکنون در مسند معاونت عملیات سازمان آتش نشانی از تلخی و شیرینی‌های این شغل برایمان می‌گوید.

تجربه حرف اول را می‌زند

از دیدگاه محمدیان، تجربه برای آتش نشان حرف اول را می‌زند لذا باید همواره آماده هرگونه حادثه‌ای باشد. به گفته این آتش نشان انواع حریق در ساختمان، خودرو، انبار، امداد ارتفاع و چاه از مواردی است که آتش نشانی موظف به ارایه خدمت است حتی زمانی که حیوانات موذی و وحشی نیز خطر ایجاد کنند باید به امداد شهروندان برسند.

روایت آتش نشان بیرجندی از سوختن و ساختن + فیلم

وی با اشاره به خطراتی که جان یک آتش نشان را تهدید می‌کند، می‌گوید: همه این حوادث تهدید است؛ از چاه‌های عمیق که ممکن است برگشتی در آن نباشد تا گربه‌ای که هاری گرفته و موجب می‌شود آتش نشان همواره با استرس زندگی کند از همین رو اغلب نیروهای آتش نشانی به مرور به ناراحتی‌های جسمی همچون فشار خون، مشکلات قلبی و قند خون دچار می‌شوند.

محمدیان که اکنون معاونت عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند را به عهده دارد، کمبود نیرو و تجهیزات را عوامل تاثیرگذار بر افزایش استرس کار عنوان می‌کند و می‌افزاید: آتش نشانان هیچ روز بدون حادثه‌ای ندارند و تقریبا روزانه بین ۶ تا هفت مورد حادثه را باید امدادرسانی کنند لذا در تمامی ۲۴ ساعت شبانه روز آماده باش هستند.

وی می‌گوید: شغل آتش نشانی بسیار سخت است حتی خانواده‌ها را هم درگیر می‌کند به خصوص الان که به خاطر کمبود نیرو سه ایستگاه آتش نشانی بیرجند به صورت ۲۴-۲۴ شده‌اند.


معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند که سال‌ها در نقش آتش نشان به مردم خدمت کرده خاطرات زیادی از این شغل دارد اما در این میان یک خاطره همواره در ذهنش مانده است.

وی می‌گوید: حتی جان حیوانات نیز برای ما مهم است به همین خاطر به یاد دارم حادثه گیر افتادن یک گربه چند سال پیش گزارش شد. وقتی به صحنه رسیدم دیدم این حیوان زبان بسته داخل لوله هواکش ساختمان گیر افتاده که عمق آن حداقل ۹ متر بود لذا با ترفند خاص و به کمک یک طناب و حوله توانستم گربه را بعد از سه روز اسارت نجات دهم.

محمدیان اضافه می‌کند: گربه بعد از اینکه نجات یافت اول فرار کرد اما بعد از حدود ۲۰ متر ایستاد و تا لحظه‌ای که از پشت بام رفتم نگاه می‌کرد تا با زبان بی زبانی تشکر کند!

روایت آتش نشان بیرجندی از سوختن و ساختن + فیلم

حوادث تلخی که فراموش نمی‌شود

وی با اشاره به حوادث دیگری که در ۲ دهه خدمت امدادرسانی کرده است می‌گوید: حادثه‌ای که همیشه ذهنم را درگیر دارد و همه ما از آن متاثر هستیم، خفگی در محدوده خیابان ظفر بود که چهار نفر از اعضای یک خانواده در این حادثه فوت کردند و چند نفر از عوامل اورژانس و آتش نشانی مصدوم شدند.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند می‌افزاید: حوادث مربوط به تصادفات به خصوص کمربندی سمت فرودگاه بیرجند که در یک حادثه پنج نفر و در حادثه دیگر سه نفر فوت کردند هم بسیار تلخ بود.

به گفته وی حوادثی که فرد داخل آتش سوزی مانده یا سوختن افراد داخل خودرو بسیار تلخ است که همیشه با آن رو به رو هستیم و روحیه آتش نشان را تضعیف می‌کند.

محمدیان درباره مشکلات کار آتش نشانی می‌گوید: مشکلات ما از اول تاکنون زیاد بوده؛ بحث‌های حقوقی، کمبود تجهیزات و نیرو هنوز هم وجود دارد ولی آتش نشانی را دوست دارم و اگر دوباره بخواهم شغلی را انتخاب کنم باز هم آتش نشان خواهم شد.

اما ۲ فرزندم شغلم را دوست ندارند و همواره تصور می‌کنند به شغلم بیشتر از آنها توجه دارم زیرا وقت‌هایی بوده که با خانواده در شهر بودیم و ناگهان ماموریت گرفتم و ساعت‌ها خانواده منتظر آمدن من ماندند.

وی تصریح می‌کند: اگر به وضعیت حقوقی و اقتصادی آتش نشانان رسیدگی شود قطعا انگیزه و امید نیروها مضاعف خواهد شد. مهمترین تاکید و توصیه به شهروندان هم رعایت نکات ایمنی است زیرا ایمنی بخشی از زندگی افراد شده است.

روایت آتش نشان بیرجندی از سوختن و ساختن + فیلم

یادی از آتش نشان شهید

این آتش نشان از همکار شهیدش «سعید ترابی» هم یاد می‌کند که چند سال قبل در حادثه نجات غریق بند گیوک به شهادت رسید و می‌افزاید: یکی از دلایل اصلی این حادثه کمبود تجهیزات نجات غریق بود که امسال با حمایت‌های شهردار بیرجند لباس غواصی ویژه خریداری شد و می‌تواند مشکل دید محدود و حضور در آب سرد که مناسب سدها و بندهای استان است را پوشش دهد.

وی یادآور می‌شود: قبلا وقتی غواص زیر آب می‌رفت هیچ ارتباطی با سطح آب و جهان بیرون نداشت ولی با خرید یک دستگاه ردیاب جدید امکان برقراری ارتباط تا عمق ۵۰ متر فراهم شده و این دستگاه از به‌روز ترین تجهیزات غواصی در کشور است.

محمدیان نیروی عملیاتی را از مهمترین نیازهای آتش نشانی بیرجند عنوان می‌کند و می‌گوید: تعداد زیادی از نیروهای چند سال اخیر بازنشسته شدند و به‌رغم پیگیری‌های متعدد از مراجع بالادستی مجوزی برای استخدام داده نشده البته به زودی با پیگیری‌های معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی و شهردار بیرجند ۱۰ نیروی آتش نشان جذب می‌شوند و امیدواریم با جذب ۲۷ نیروی دیگر تا پایان سال این دغدغه نیز رفع شود.

روایت آتش نشان بیرجندی از سوختن و ساختن + فیلم

ایمن زندگی کنیم

وی با تاکید بر اینکه باید همواره ایمن زندگی و ایمن مسافرت کنیم تا شاهد حوادث کمتر باشیم اضافه می‌کند: اگر شهروندان خودرو آتش نشانی را در خیابان می‌بینند باید راه را باز کنند تا زمان طلایی رسیدن به حادثه را از دست ندهیم، در معابر کم عرض نیز طوری پارک کنند که خودرو آتش نشانی بتواند وارد کوچه شود.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند تاکید می‌کند: باید شهروندان مکلف به نگهداری کپسول آتش نشانی در خودرو و ساختمان باشند زیرا به مهار به‌موقع آتش کمک می‌کند همچنین انتظار داریم مردم آتش نشانی را حمایت کنند نظر کارشناسی در محل حادثه ندهند تا اقدامات به‌موقع را بتوان انجام داد.

وی یکی از معضلات کار آتش نشانی را وجود مزاحمان تلفنی می‌داند که باعث هدر رفت وقت و انرژی آتش نشانان می‌شود و ادامه می‌دهد: اکثر مزاحمان تلفنی خردسالان، نوجوانان و جوانان هستند که نیاز است خانواده و مدرسه آموزش لازم را درباره تلفن ۱۲۵ ارایه کنند.

محمدیان می‌گوید: در خیلی موارد خودرو اعزام شده ولی حادثه‌ای نبوده است و برخی مزاحمان تلفنی به مراجع قضایی نیز معرفی شده‌اند اما باید فرهنگسازی شود که این حد مزاحمت نداشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha