۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۷
کد خبر: 85243699
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تقلای سوناک برای جلب آراء انتخاباتی

۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۷
کد خبر: 85243699
تقلای سوناک برای جلب آراء انتخاباتی

لندن- ایرنا- نخست وزیر انگلیس که طبق نظرسنجی‌ها شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات آتی ندارد، بعد از عقب‌نشینی از اجرای برنامه ملی مقابله با تغییرات اقلیمی، طرح بحث‌برانگیز دیگری را ارائه کرده که طبق آن اختیارات شوراهای شهر برای وضع قوانین دست‌وپاگیر علیه رانندگان محدود شود.

به گزارش ایرنا، وزارت حمل و نقل انگلیس روز شنبه با صدور بیانیه‌ای از طرحی رونمایی کرد که به اصطلاح ترمز قوانین علیه رانندگان کشیده شده است. در این طرح که جنگ با شوراهای شهر تعبیر شده، به مواردی همچون لغو برنامه کاهش سرعت رانندگی و وضع مالیات‌های سنگین برای اجرای پروژه‌های طولانی مدیریت شهری که باعث ترافیک در سطح شهر می‌شود، اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است: با توجه به ۵۰ میلیون شهروند دارنده گواهینامه رانندگی و بیش از ۴۰ میلیون وسیله نقلیه در سراسر بریتانیا، طرح جدید برای رانندگی آزادانه در سطح شهر و انجام امور روزمره زندگی حمایت می‌کند.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس امیدوار است که از این طریق حمایت میلیون‌ها راننده انگلیسی را در انتخابات آتی جلب کند.

وی در بیانیه‌ای گفت: برای مدت طولانی، سیاستمداران بر تصمیمات کوتاه مدت با توجه اندکی به تأثیر بلندمدت بر خانواده های سخت کوش تمرکز کرده اند. ما این را به طور مداوم در مورد آزادی های مردم در حمل و نقل دیده ایم.

سوناک عنوان کرد: سرکوب رانندگان، حمله‌ای به زندگی روزمره بیشتر مردم در سراسر بریتانیا است که برای رسیدن به محل کار یا دیدن خانواده خود به خودرو متکی هستند. بنابراین دولت بریتانیا این هفته برنامه‌ای بلندمدت برای حمایت از رانندگان ارائه کرد و ترمز اقدامات ضد خودرو در سراسر انگلیس را کشید.

نخست وزیر انگلیس مدعی شد: ما در حال اتخاذ تصمیمات لازم برای حمایت از رانندگانی هستیم که کشور ما را در حرکت نگه می دارند.

نکته قابل توجه این است که طرح یادشده، در آستانه برگزاری کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار ارائه می‌شود که از دید ناظران، آخرین شانس سوناک برای تغییر آرایش انتخابات آتی و جلب آراء عمومی بشمار می‌رود.

نخست وزیر انگلیس هفته پیش نیز با طرح این ادعا که این کشور در زمینه مقابله با تغییرات آب‌وهوایی نسبت به سایر کشورهای جهان پیشرو است، اصلاحات گسترده‌ای را در چشم‌انداز اهداف زیست محیطی اعمال کرد. بر اساس طرح جنجالی وی، خرید و فروش خودروهای جدید با سوخت فسیلی از سال ۲۰۳۰ به ۲۰۳۵ موکول شد و طرح پایان دادن تدریجی به استفاده از آب‌گرم‌کن‌های گازی نیز به تعویق افتاد.

وی با بیان این ادعا که انتشار گازهای گلخانه‌ای در انگلیس از سال ۱۹۹۰ میلادی ۵۰ درصد کاهش یافته، گفت که این میزان در فرانسه تنها ۲۲ درصد کاهش یافته، در آمریکا صفر درصد و چین ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

نخست وزیر انگلیس عنوان کرد که موضوع حفاظت از محیط زیست بین دو جریان افراطی مخالفان و موافقان گرفتار شده است «کسانی هستند که می‌خواهند طرح موسوم به صفر خالص (صفر کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰) را به‌کلی کنار بگذارند، چون هزینه‌ها بسیار زیاد است؛ و دیگرانی هستند که با اشتیاق ایدئولوژیک بحثی می کنند مبنی براینکه ما باید حتی سریعتر حرکت کنیم، و بدون توجه به هزینه و اختلال در زندگی مردم و صرف نظر از اینکه چقدر سریعتر از هر کشور دیگری در حال حرکت هستیم، فراتر برویم.»

وی با بیان اینکه هر دو طرف اشتباه می‌کنند، افزود: «هر دوی آنها واقعیت‌ها را در نظر نمی‌گیرند. البته رسیدن به صفر خالص دشوار است و ما را ملزم به تغییر خواهد کرد؛ اما این مساله باید در سطح ملی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»

نخست وزیر انگلیس با اشاره به هزینه‌های بالای ناشی از اجرای برنامه دولت قبل، عنوان کرد که طرح او زمان بیشتری را برای انتقال از وضع موجود به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر فراهم می‌کند.

روزنامه دیلی میل امروز در گزارشی نوشت که قمار سوناک برای اصلاح برنامه ملی مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و طرح ضدمهاجرتی انتقال پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا، نظر رای‌دهندگان را به‌جود جلب کرده است.

طبق نظرسنجی موسسه «سرویشن»، بیشتر مردم به مدیریت سوناک برای بهبود اوضاع اقتصادی و کاهش بدهی‌ ملی اعتماد بیشتری نسبت به کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر دارند. همچنین نیمی از آن‌ها از اصلاح برنامه اقلیمی حمایت کرده و تنها ۳۶ درصد مخالفت کرده‌اند.

اما در مجموع بیشتر مردم استارمر را گزینه بهتری برای نخست وزیری می‌دانند. طبق آمارها، ۴۳ درصد مردم عملکرد استارمر در حزب کارگر را تائید کرده و ۳۴ درصد مخالف بوده‌اند. در حزب حاکم محافظه‌کار آمارها به ترتیب ۳۱ و ۴۸ درصد گزارش شده و این مساله نشان می‌دهد که محبوبیت سوناک همچنان یک چالش جدی در انتخابات است.

کارشناسان معتقدند که سوناک برای پیروزی در انتخابات، به چیزی شبیه معجزه نیاز دارد. «لورا کنزبرگ» تحلیل‌گر ارشد شبکه بی‌بی‌سی در یادداشتی نوشت که سوناک با گفتمان اصلاحات در کشور تلاش می‌کند که حزب محافظه‌کار تحت رهبری خود را به‌عنوان میانجی معرفی کند. وی اما با اشاره به ۱۳ سال کشورداری محافظه‌کاران تصریح کرد که جا انداختن چنین روایتی، کار یک ابرقهرمان سیاسی است.

برآیند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب کارگر در انتخابات پیش‌رو، بر محافظه‌کاران غلبه خواهد کرد اما ناگزیر است که با یکی از احزاب کوچکتر ائتلاف کند. برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال ائتلاف این حزب و لیبرال دمکرات ها حکایت دارد هرچند، دو طرف به طور رسمی چنین ادعایی را رد کرده‌اند.

هر دو حزب مدتی است که کُری‌خوانی برای جلب آراء انتخاباتی و تصاحب سکان دولت را آغاز کرده اما با توجه به فصل برگزاری کنفرانس‌های سالانه احزاب سیاسی، به نظر می‌رسد که تنور کارزارهای تبلیغاتی طی چند هفته‌ پیش‌رو داغ شود.

تاریخ انتخابات دور آتی در انگلیس هنوز تعیین نشده اما طبق رویه‌های سیاسی، باید پیش از ۲۸ ژانویه ۲۰۲۵ برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha