واکاوی علت مشکلات تعطیلی نانوایی‌ها و کیفیت پایین نان در شرق کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - شهروندان شهرستان‌های شرقی کرمانشاه از چند هفته گذشته، برای خرید نان با شلوغی، بعضا تعطیلی نانوایی‌ها و کیفیت پایین نان مواجه هستند و وعده و وعید متولیان صنفی و اجرایی نیز برای رفع این چالش‌ها کارساز نبوده است.

به گزارش ایرنا، پایین بودن کیفیت نان و کاهش ساعت کار یا تعطیلی خودسرانه خبازی‌ها در شرق کرمانشاه یکی از بحث‌های و دغدغه‌های مردم این مناطق است که بارها نسبت به آن ابراز نارضایتی کرده اند.

به دنبال بازدید میدانی و بررسی‌های خبرنگار ایرنا، از برخی نانوایی‌ها، شهروندان شهرهای شرق استان کرمانشاه با تأکید بر لزوم افزایش نظارت‌ها از کیفیت پایین، کم‌فروشی و همچنین تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها گلایه دارند.

در این رابطه یک شهروند کنگاوری گفت: عجیب است که انگار ساعت کار نانوایی‌ها کم شده، چراکه گاهی مواقع در زمان معمول پخت نانوایی به سنگکی‌های محله پشت تربیت‌بدنی مراجعه می‌کنیم و با تعطیلی آنها مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه بیشتر نانوایی‌های کنگاور خیلی زودتر از ساعتی که باید پخت داشته باشند تعطیل هستند، ادامه داد: با توجه به گرانی برنج و کالاهای دیگری نظیر ماکارونی، سیب‌زمینی و حبوبات تهیه نان برای مردم ضروری است که آن هم در شرایط فعلی با مشکل مواجه شده است.

یکی از شهروندان هرسینی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن گلایه شدید از تعطیلی خودسرانه نانوایی‌های هرسین و یا کاهش ساعات ارائه خدمت از مسئولان شهرستان خصوصاً فرماندار و دادستان خواست به این مساله ورود کنند.

یکی از ساکنین شهر بیستون با ارسال پیامکی به خبرنگار ایرنا، گفت: من واقعا نمیدانم نانوایی‌های منطقه بیستون و چمچمال که ساعت ۷ ونیم شروع به فعالیت می‌کنند چه زمانی باید منِ کارگر نان را تهیه کنم و سرکار بروم؟

واکاوی علت مشکلات تعطیلی نانوایی‌ها و کیفیت پایین نان در شرق کرمانشاه

یکی از شهروندان سنقروکلیایی هم می گوید: بارها در رسانه ها خواندیم مسئولان به صورت سرزده از نانوایی ها بازدید کرده اند اما عملاً تغییری در کیفیت و کمیت نان مشاهده نکرده ایم از این رو لازم است مسئولان مرتبط مدیریت و نظارت بهتری را اعمال کنند همچنین کمبود آرد و تعطیلی مکرر نانوایی ها که باعث ایجاد نارضایتی مردم شده است را مرتفع سازند.

کاهش وزن نان، استفاده از جوش شیرین در برخی نانوایی ها به جای خمیر مایه و کیفیت پایین نان که باعث دورریزی بیشتر نان می‌شود، از دیگر مشکلاتی است که مردم به آن ها اشاره می کنند.

از طرفی دیگر رعایت نکردن موازین بهداشتی در برخی نانوایی‌ها و نبود نظارت کافی بر این امر بر گلایه های مردمی افزوده است.

صف های طولانی نان و نارضایتی مردم

بر اساس بررسی خبرنگار ایرنا، برخی از خبازی‌ها نان را به قیمت بیشتر به مغازه‌ها، کبابی‌ها و به طور کلی مکان‌های عرضه نان بسته‌ای می‌فروشند، این کار چند مشکل ایجاد می‌کند نخست اینکه نانوایی‌ها ساعات کار خود را جلو کشیده‌اند واز آن طرف تا ظهر بیشتر کار نمی کنند، اینگونه نانوایی‌های متخلف برای اینکه بتوانند نان را به راحتی به صنوف بفروشند، سحرگاه، زمانی که مردم عادی برای خرید نان حضور ندارند، حاضر می‌شوند و از ظهر به آن طرف هم نانوایی را تعطیل می‌کنند، بنابراین زمانی که مردم عادی بتوانند نان خریداری کنند بسیار محدود است و اگر مردم بعد از ظهر به این نانوایی‌ها سر بزنند با درهای بسته مواجه می‌شوند.

کمبود آرد؛ مشکل عموم خبازی‌ها

تقریباً همه نانوایانی که با خبرنگار ایرنا سخن می‌گویند، از سهمیه کم آرد شکایت دارند.

شاطر یکی از نانوایی شهر کنگاور در این راستا توضیح داد: اجاره مغازه بالاست، اما سهمیه آرد پایین است. اگر آرد داشته باشم، تا ساعت ۱۲ شب هم یکسره کار می‌کنم. این‌جا همیشه شلوغ است و ما مشتری داریم، اما آرد کافی نداریم که به همه نان بفروشیم. کارگر، اجاره مغازه، مایه، کنجد و... گران شده. من خودم صاحب مغازه‌ام، اما نمی‌توانم کارگر بگیرم و از صبح تا شب، خودم کار می‌کنم و حتی برای نصف روز نمی‌توانم کارگری بیاورم که جای من کار کند.

یک نانوا دیگر نیز در این باره گفت: اگر سهمیه را زیاد کنند، بیشتر هم پخت می‌کنیم و حتی شبانه‌روزی کار می‌کنیم.

واکاوی علت مشکلات تعطیلی نانوایی‌ها و کیفیت پایین نان در شرق کرمانشاه

این نانوا از یک مشکل دیگر هم رونمایی کرد که به زعم او، باعث کم شدن سهمیه آرد شده است: وقتی کارت تکراری می‌کشیم، اتحادیه نمی‌پذیرد و از سهمیه‌مان کم می‌شود. ما نان را به مردم می‌دهیم، اما عملاً ضرر می‌کنیم!

یک نانوای دیگر اما نظر متفاوتی دارد و کارت‌خوان‌های مخصوص نان «نانینو» را کم‌اشکال می‌داند: برای ما اتفاق افتاده که گاهی سهمیه را کمتر نشان داده، اما چند روز بعد درست شده است. خودم ندیدم، ولی شنیده‌ام که سهمیه بعضی همکارها به خاطر این دستگاه، کم شده است.

یک نانوای دیگر، تنها مشکل «نانینو» را نبود گزینه‌ای برای فروش نان کنجدی بیان کرد و گفت: باید مبلغ کنجدی را با دستگاه کارت‌خوان دیگر دریافت کنیم. قبلا البته این گزینه را داشت، اما نرخ آن پایین بود و نانواها اعتراض کردند. زمانی که دستگاه را به ما دادند، کنجد کیلویی ۳۵ هزار تومان بود و ناگهان شد کیلویی ۱۳۰ هزار تومان، در حالی که قیمت نان کنجدی بالا نرفته بود. به همین دلیل الان فقط گزینه فروش نان عادی دارد.

امام جمعه هرسین نیز در این راستا به خبرنگار ایرنا، ضمن تشکر از خدمات کارکنان زحمتکش جهاد کشاورزی که در این مدت نظارت‌های مستمری از خبازی‌ها داشته‌اند، اظهار کرد: بنده خودم بیش از ۳۰ نانوایی بازدید میدانی داشتم و این گزارش دریافتی نیست، بلکه چیزی هست که خودم از نزدیک دیده‌ام. نانوایی‌ها ساعت ۶ و۴۵ دقیقه صبح شروع به پخت می‌کنند؛ این خباز چه زمانی باید خمیر درست ‌کند و کی قرار است نان به دست مردم برسد؟ از آن طرف هم ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه تعطیل می‌کند.

حجت‌الاسلام«حسن رضایی» افزود:: یعنی عملا و رسما این خبازی‌ها نانی بی‌کیفت تنها در ۴۵دقیقه پخت می‌کنند، در حالی که تابلوهای ساعت کاری که بر سر نانوایی نصب کرده‌اند، فعالیت پخت نان از ساعت ۶تا ۸ صبح درج شده است.

ابطال مجوز در انتظار خبازی‌های متخلف هرسین

فرماندار هرسین در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه خبازی‌های متخلف در صورت تکرار تخلفات و عدم پایبندی به قانون، مجوز آنها در جلسه کارگروه آرد و نان باطل خواهد شد، اظهار کرد: عدم پایبندی تعدادی از نانوایی ها به وظایف خود باعث ایجاد نارضایتی عمومی شده و این موضوع شایسته مردم شریف هرسین نیست.

«ابوطالب ایتوندی» افزود: عدم رعایت ساعات پخت نان، کم فروشی، فروش غیر قانونی آرد و تولید نان بی کیفیت از جمله مواردی است که نانوایی‌های متخلف مرتکب می‌شوند.

فرماندار هرسین ادامه داد: مراجعه اهالی روستاهای اطراف بویژه بخش مرکزی به نانوایی های شهر هرسین باعث شلوغی های نامتعارف در نانوایی های ماشینی و بوجود آمدن صف‌های طولانی شده است.

وی همچنین بیان‌ کرد: متاسفانه برخی از خبازی ها با استفاده از کارت های بانکی که جمع آوری نموده اند اقدام به ایجاد تراکنش های صوری خرید نان می‌کنند و با توجه به تعداد و مقدار تراکنش ها سهمیه آرد را بصورت غیر قانونی به فروش می رسانند.

ایتوندی تصریح کرد: نانوایی هایی که با تراکنش های صوری سعی در جبران سهمیه آرد فروخته شده در سامانه را دارند شناسایی شده اند و برخوردهای قضایی با آنان انجام خواهد شد.

واکاوی علت مشکلات تعطیلی نانوایی‌ها و کیفیت پایین نان در شرق کرمانشاه

تشدید نظارت و بازرسی بر نانوایی های کنگاور

فرماندار کنگاور نیز بر لزوم طرح تشدید نظارت و بازرسی بر نانوایی های شهرستان تاکید کرد و گفت: رعایت ساعات پخت، عرضه خارج از شبکه، رعایت بهداشت و حفظ کیفیت نان از جمله نظارت ها است.

«ایرج صادقی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به فعالیت ۱۱۷خبازی در شهرستان کنگاور، گفت: تعداد ۸۷ خبازی در سطح شهر و ۳۰ واحد در سطح روستاها فعال هستند که از این تعداد ۷۴ واحد لواش، ۱۹ واحد سنگکی و ۱۴ واحد بربری است.

وی در ادامه به تأثیر مثبت بکارگیری سامانه نانینو در کاهش انحرافات واحدهای خبازی اظهار کرد: نتیجه اخذ شده از سامانه نانینو تأثیری بر دامنه نظارت‌ها نداشته و بازرسی دستگاه‌های متولی به صورت اختصاصی یا در اشتراک با سایر دستگاه‌ها با جدیت ادامه دارد.

صادقی حجم متقاضیان تهیه نان در روستاهای همجوار مبادی ورودی و خروجی شهرستان را قابل توجه دانست و ادامه داد: رفع مشکلات موجود در حوزه توزیع آرد و تقویت و نظارت بر ناوگان حمل و تحویل آرد، می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند.

واکاوی علت مشکلات تعطیلی نانوایی‌ها و کیفیت پایین نان در شرق کرمانشاه

پلمب سه واحد نانوایی متخلف در سنقروکلیایی

طی بازرسی مشترک کارگروه پایش آرد و نان شهرستان سنقروکلیایی که به منظور بازرسی، کنترل و نظارت بر نانوایی های سطح شهر انجام شد، سه واحد نانوایی متخلف به علت عدم رعایت ساعت کاری پلمب شد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری سنقروکلیایی در گفت و گو با ایرنا گفت: طی روزهای اخیر ساعت ۶ صبح از واحدهای نانوایی سطح شهر بازدید شد و واحدهایی که ساعت کاری را رعایت نکرده بودند، پلمب شدند.

«سید مصطفی امینی» با بیان اینکه نظارت‌ها بر واحدهای متخلف که برای آنان اخطار صادر شده بود، همچنان ادامه دارد، افزود: در صورت تداوم تخلف و عدم توجه به اخطارهای صادره با افراد خاطی برخوردهای جدی و قانونی خواهد شد.

وی گفت: با نانوایی‌هایی که از آرد یارانه‌ای استفاده کرده و اقدام به آزاد پزی و عرضه نان به قیمت‌های نامتعارف می‌کنند طبق قانون برخورد می‌شود حتی ابطال پروانه واحدهای متخلف نیز در دستور کار است.

وی اضافه کرد: سعی می‌شود تمام مسیرها و منفذهای تخلف در زمینه فروش خارج از شبکه آرد و نان مسدود شود البته در واحدهای نانوایی سنتی، صنعتی و آزاد پز این موضوع با نظارت مستمر پیگیری می‌شود.

واکاوی علت مشکلات تعطیلی نانوایی‌ها و کیفیت پایین نان در شرق کرمانشاه

امینی تصریح کرد: از شهروندان درخواست می‌شود هر گونه تخلفات صنفی اعم از گران فروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، احتکار و سایر موارد را به سامانه پاسخگویی ۱۸۶۶ جهاد کشاورزی، ۱۲۴ سازمان صمت یا ۱۳۵ تعزیرات حکومتی گزارش دهند.

وی تاکید کرد: نظارت‌های هوشمند در حوزه آرد و نان از طریق سامانه «نانینو» به صورت مستمر انجام و تراکنش‌های مشکوک بلافاصله توسط بازرسان بررسی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری سنقروکلیایی یادآور شد: کارتخوان‌های موجود در نانوایی‌ها هر روز گزارش‌گیری می‌شود و میزان فروش واحدها از طریق سامانه تحت نظارت است.

وی افزود: ساعت کاری تعریف شده برای نانوایی‌های استان براساس میزان آرد دریافتی است که با توجه به تراکنش‌های انجام شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha