۹ مهر ۱۴۰۲، ۹:۵۹
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85244109
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگذاریم سالمندی حسرتی برای نگاه های آشنا شود

کرج - ایرنا - سالمندان بازماندگان نسل های گذشته پس از سالها تلاش در روزهای پیری خود در انتظار محبت و عاطفه افرادی هستند که روزگار جوانی خود را صرف تربیت و رشد و بالندگی آنان کرده اند .

به گزارش خبرنگار ایرنا، این صورت ها و دستان چروکیده کوله باری از تجربه هستند که به جای انتظار کشیدن برای پایان زندگی هنوز هم می توانند پشتوانه نسل امروز باشند اما این روزها برخی از سالمندان به واسطه مشغله های کاری فرزندان خود در حسرت نگاه های آشنا به سرمی برند وبه بازبینی خاطرات گذشته می پردازند.

با نگاهی گذرا در کوچه ، پس کوچه های شهر می بینیم سالمندانی که در کنج پنجره خانه ها یا بر روی نیمکت بوستان ها در انتظار گپ وگفت با آشنایی به سرمی برند ؛البته دراین بین هستند سالخوردگانی که مورد بی مهری فرزندان قرار گرفته و به سرای سالمندان سپرده می شوند در مجموع آنچه باید به یک فرهنگ نهادینه تبدیل شود آن است که این افراد چه در خانه خود یا مراکز نگهداری سالمندان نباید فراموش شوند و از تغذیه عاطفی لازم برخوردار شوند .

اگرچه برخی از باورهای پسندیده خانوادگی درزمینه احترام به سالمندان در حال فراموش شدن است اما نباید از یاد برد که سالمندان به عنوان نماد احترام که نسل به نسل می چرخد درچرخه روزگار فراموش شوند.

نگذاریم سالمندی حسرتی برای نگاه های آشنا شود

ضرورت تکریم سالمندان به عنوان عضو مهم جامعه

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری البرز با تاکید بر ضرورت تکریم سالمندان به عنوان عضو مهم جامعه معتقد است این سپید مویان با تجربه متاسفانه با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده می شوند .

"محمد جواد کاظمینی" افزود: این روزها فضای بوستان ها و پارکها از تنهایی این سالمندان در استان البرز پرشده است اما این ستون های استوار خانواده بیش از هر چیز نیاز به گفت و گو دارند تا تنهایی خود را پرکنند .

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری البرز بیان کرد: به مجموعه دستگاه های متولی از جمله شهرداری ها پیشنهاد می شود تا با راه اندازی سالن های گفت و گو در پارک ها و بوستان ها بستر را برای بهره مندی از تجربه این عزیزان فراهم کنند .

مدیرکل فرهنگی، اجتماعی استانداری البرز همچنین از تصویب کلیات سند سالمندی استان خبر داد و گفت: این سند باید به جد در دستور کار اعضای شورای سالمندی قرار گیرد.

وی بیان کرد: در زمان حاضر به همت دانشگاه علوم پزشکی و برخی دستگاه های اجرایی استان اقدامات خوبی در این حوزه رقم خورده که می تواند استان البرز را در این حوزه سرآمد سایر استان های کشور قرار دهد.

کاظمینی با اشاره به روند فزاینده جمعیت سالمندی کشور از جمله استان البرز، تاکید کرد: رعایت پیوست فرهنگی- اجتماعی حقوق سالمندی می تواند این فصل از زندگی را برای افراد در معرض سالمندی پربارتر کرده و امید را در میان این قشر فرهیخته پررنگ کند.

وی یاد آورشد: هر یک از سالمندان دنیایی از تجربه و خاطرات را به همراه دارند، خاطراتی تلخ و شیرین که شاید بهترین خاطرات آنها مربوط به دوره ای است که فرزندان خود را بزرگ می کردند بنابراین فرزندان باید لحظات تنهایی آنان را حتی چند دقیقه پر کنند تا بتوانند گوشه ای از ایثاراین گنجینه های تاریخی را جبران کنند .

کاظمینی گفت: هنگامی که سالمندی ببیند که تجربیات ارزشمند او در خانواده و اجتماع استفاده می شود انگیزه بیشتری برای زندگی خواهد داشت بنابراین باید از تجربیات این عزیزان هرچه بیشتر در مسیر پیشرفت و توسعه بهره برد .

نگذاریم سالمندی حسرتی برای نگاه های آشنا شود

سالمندی پایان زندگی نیست

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری البرز تاکید کرد: با رشد فناوری زندگی برای افراد سالمند که بیشترین عمر خود را در دوران سنتی زندگی کرده اند سخت تر می شود بنابراین باید با تامین مایحتاج آنان در جامعه و خانواده مانع از سرخوردگی این افراد شد .

کاظمینی افزود: در هرصورت به دلیل اینکه یکی از بیماری هایی که سالمند را تهدید می کند آلزایمر است باید هرچه بیشتر در وفق دادن این افراد با محیط تلاش داشت و مشکل تنهایی آنان را با تکریم و آموزش های لازم برای همسو شدن با جریان زندگی حل کرد .

وی بیان کرد: برای جلوگیری از سرخوردگی که در دوران سالمندی به دلیل کهولت سن به وجود می آید می توان این افراد که در کنار نسل جوان بیش از پیش قرار داد تا نسل امروز نیز از تجربیات این گنجینه های گرانبها هرچه بیشتر بهره ببرد .

انزوا و تنهایی سلامت سالمندان را به خطر می اندازد

مدیرکل بهزیستی استان البرز نیز معتقد است که انزوا و تنهایی سلامت سالمندان را به خطر می اندازد بنابراین به رغم مشکلاتی که درنگهداری این عزیزان در خانواده ها وجود دارد باید تلاش کرد که اوقات تنهایی را درآنان کاهش داد .

" وجیهه محمدی فلاح " افزود: سالمندان به علت کهولت سن و بیماری‌ها و مشکلات مختلفی که درگیر آن هستند، توانایی‌های گذشته را ندارندو این باعث می‌شود که نتوانند بسیاری از کارهای روزمره‌ی خود را به درستی انجام دهند.

وی تاکید کرد: داشتن مکالمات درطول روز با برنامه ریزی دقیق و همراه کردن این عزیزان در دورهمی ها و معاشرت ها می تواند نقش موثری را در جلوگیری از تنهایی سالمندان داشته باشد .

۱۰درصد جمعیت البرز را سالمندان تشکیل می دهند

مدیرکل بهزیستی استان البرز با بیان اینکه ۳۰۰ هزار سالمند در البرز وجود دارد، گفت: نرخ رشد سالمندی دراین استان از متوسط کشوری بالاتر است و ۱۰ درصد جمعیت آن را سالمندان تشکیل می دهند .

محمدی فلاح افزود: اکنون ۱۸ مرکز شبانه روزی سالمندان در استان البرز فعالیت دارند که به یک هزار و ۲۰۷ سالمند زیر پوشش بهزیستی دراستان البرز خدمات ارایه می دهند.

وی ادامه داد: همچنین ۲ مرکز به صورت مکان سالمندی برای این عزیزان درنظر گرفته شده است .

مدیرکل بهزیستی استان البرز یاد آورشد: تعداد سالمندان مجهول الهویه مقیم مراکز شبانه روزی سالمندان ۱۴۷ نفر هستند که به صورت رایگان و با هزینه بهزیستی نگهداری می شوند.

محمدی فلاح بیان کرد: اکنون خدماتی در مراکز شبانه روزی شامل اقدامات توانبخشی ، توانپزشکی، کاردرمانی و فیزیوتراپی ، مددکاری، روان شناسی و خدمات مراقبتی و پرستاری و پزشکی به سالمندان ارائه می شود.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ۱۷۹ سالمند البرزی خدمات در منزل دریافت می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اعلام اینکه برای مشارکت اجتماعی سالمندان در بهزیستی برش استانی مرتبط با سند ملی سالمندان طراحی شده و درتلاش هستیم تا به اهدف شهر دوستدار سالمند برسیم گفت: ۱۴۷ سالمند به صورت رایگان و با هزینه بهزیستی نگهداری می شوند که از سالمندان مجهول الهویه مقیم مراکز شبانه روزی هستند .
سخن پایانی:

این گرد پیری بر صورت تمام ما خواهد نشست و روزگاری را در تنهایی سپری خواهیم کرد بنابراین چه نیکوست از همین الان به فکر ساختن جامعه ای زیبا در کنار افراد سالمند باشیم تا در آینده ای نزدیک خود دچار مشکل نشویم بخش اعظمی از ساختن دوران خوب سالمندی مرهون فرهنگسازی است که با تلاش تک تک اعضای جامعه مهیا می شود بنابراین از همین گروه های کوچک باید در خانواده های خود فرهنگ احترام و تکریم به سالمند به عنوان عضوی موثر درجامعه را در پیش گرفت .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha