پدیده «پادکست» رادیو را پشت سر گذاشته است/ رویدادی برای ترویج تولید پادکست‌های فارسی

تهران- ایرنا- داور اولین رویداد ملی پادکست فارسی گفت: امروز و پس از یک دهه، پادکست به عنوان یک پدیده شناخته شده است و به نوعی رادیو را پشت سر گذاشته و مسیر خودش را پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، نشست خبری اولین رویداد ملی پادکست فارسی با حضور وحید اسدی، دبیر جشنواره فرزاد حسنی، مجری اسماعیل باستانی، علی بیاگوی و سیاوش صفاریان پور اعضای هیات داوران در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، اسماعیل باستانی فعال رسانه‌ای و داور این جشنواره اظهار کرد: امروز و پس از یک دهه، پادکست به عنوان یک پدیده شناخته شده است و به نوعی رادیو را پشت سر گذاشته و مسیر خودش را پیدا کرده است. ترکیب جذابی از محتوای پادکست و رادیو وجود دارد که با ترکیب این دو فضا، می‌توانید یک فضای جذاب و جدید را تجربه کنید.

سیاوش صفاریان پور یکی دیگر از هیئت داوران این جشنواره هم گفت: اصلی ترین تفاوت بین پادکست و رادیو به عنصر سفارش‌دهنده باز می‌گردد. می‌دانیم که رادیو رسانه گرمی است و همچنان جایگاه خودش را با همه فراز و نشیب‌ها حفظ کرده است. پادکست یک رسانه کوچک و فردی است. و همچنین ارتباط ناگسستنی پادکست با شبکه‌های اجتماعی هم در نوع خودش وجه تمایز پادکست با رادیو است. با این حال تولید پادکست همه قواعد برنامه‌سازی رادیو را هم در دل خود دارد. پادکست نکته اتکای خود را روی طمانینه قرار می‌دهد و نه تعجیل و سریع عبور کردن.

پدیده «پادکست» رادیو را پشت سر گذاشته است/ رویدادی برای ترویج تولید پادکست‌های فارسی

ارتقای مهارت‌های تولید محتوای صداپایه

وحید اسدی دبیر جشنواره پادکست فارسی نیز درباره هدف این جشنواره بیان کرد: هدف اصلی این رویداد، تشویق تولید پادکست‌های فارسی است و چندین اهداف از جمله ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان پادکست فارسی، استعدادیابی و ارتقای مهارت‌های تولید محتوای صداپایه، ظرفیت‌سازی در زمینه تولید پادکست و افزایش اثربخشی تولیدات صداپایه در فضای مجازی را در نظر دارد. معیارهای داوری پادکست‌های فارسی شامل اصالت و پژوهش، سوژه‌یابی و خلاقیت، کیفیت روایت‌گری، بهره‌مندی از ابزارها و سکوهای انتشار، خلاقیت و نوآوری در گرافیک و طراحی، کنش‌های کاربران و کیفیت به‌کارگیری ابزارها و ملزومات پادکست حرفه‌ای است.

اسدی درباره موضوعات پادکست اشاره کرد: موضوعات گوناگونی از جمله؛ آموزش، علم، فناوری، کسب‌وکار، نمایش، طنز، ورزش، سرگرمی، سفر، موسیقی، فرهنگ، هنر، ادبیات، تاریخ، بهداشت و سلامت، مهارت‌های زندگی، خانواده، آشپزی و کودک، سیاست، حکمت، فلسفه، و اندیشه اسلامی است. بخش ویژه این رویداد با محوریت سرمایۀ اجتماعی و با هشتگ #ایران تعریف شده و در آن، موضوعاتی نظیر روایت پیشرفت و دفاع مقدس مورد توجه قرار می‌گیرند.

پدیده «پادکست» رادیو را پشت سر گذاشته است/ رویدادی برای ترویج تولید پادکست‌های فارسی

جایزه ویژه آرای مردمی

وی افزود: برای شرکت در این رویداد، پادکسترها می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه رویداد ارسال کنند و در بخش اصلی رویداد شرکت کنند که شامل پنج جایزه است. پس از ارسال، آثار توسط هیئت داوران بررسی و امتیازدهی می‌شوند و پنج پادکستر برتر از هر بخش برای دریافت جایزه نخست و لوح تقدیر در آیین پایانی رویداد معرفی می‌شوند. همچنین، یک جایزه ویژه نیز برای پادکستی که بالاترین امتیاز را از نظر داوران بخش ویژه کسب کرده باشد، در نظر گرفته شده است و همچنین جایزه ویژه آرای مردمی نیز وجود دارد، این جایزه براساس بازخورد و نظر مخاطبان درباره پادکست‌ها در نظر گرفته شده است.

اسدی دبیر جشنواره پادکست فارسی در ادامه بیان کرد: تمامی پادکست‌هایی که به مرحله نهایی داوری رسیده‌اند، در بخش جایزه آرای مردمی شرکت می‌کنند. مخاطبان می‌توانند از طریق تارنمای اختصاصی رویداد وارد صفحه جایزه آرای مردمی شده و پادکست منتخب خود را انتخاب و به آن رأی دهند. پادکستی که بیشترین آرای مردمی را کسب کند، به عنوان برگزیده این بخش از رویداد معرفی خواهد شد. مهلت ارسال اثر برای شرکت در رویداد تا پانزدهم آبان ماه امسال است و می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه رویداد ارسال کنند. برای ارسال به وب‌سایت رویداد با آدرس مراجعه نمایند.

پدیده «پادکست» رادیو را پشت سر گذاشته است/ رویدادی برای ترویج تولید پادکست‌های فارسی

به گزارش ایرنا، رویداد ملی پادکست فارسی بهمن ماه امسال به همت شبکه رادیویی جوان برگزار خواهد شد. در این آیین پایانی، برگزیدگان و نفرات برتر این رویداد معرفی و تجلیل خواهند شد. علاوه بر همه اینها، همزمان با برگزاری رویداد، کارگاه‌های آموزشی در زمینه ساخت پادکست نیز برگزار خواهند شد. این کارگاه‌ها شامل عناوینی مانند اسپانسرینگ برای پادکست، مسایل حقوقی و کپی‌رایت در پادکست، هویت‌سازی و برندینگ برای پادکست، اصول فنی صدابرداری برای پادکست و تکنیک‌های بازاریابی در دنیای پادکست خواهند بود. تمام علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وب‌سایت رویداد به محتوای این کارگاه‌ها دسترسی پیدا کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha