برچیدن مزارع آلوده به فاضلاب در فارس/ نابودی ۴۵هکتار از کشت های آلوده گِردخون

شیراز-ایرنا-جلوگیری از آبیاری اراضی کشاورزی فارس با آب فاضلاب در ماه‌های اخیر شتاب گرفته است به گونه‌ای که در ششمین مرحله از امحا مزارع آلوده به فاضلاب خام و پساب‌های شهری در شهرستان شیراز، قلع و قمع نزدیک به ۴۵هکتار از مزارع برنج و ذرت در حومه کلان شهر شیراز با دستور مراجع قضایی و با حضور نیروهای انتظامی و نمایندگان دستگاه های مرتبط آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی با فاضلاب شهری و تصفیه نشده یکی از چالش‌هایی است که سال‌هاست مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته است.

برچیدن مزارع آلوده به فاضلاب در فارس/ نابودی ۴۵هکتار از زمین‌های کشاورزی گردخون

در باور بسیاری از افراد ریشه گیاه قابلیت جداسازی مواد غیرضروری و ناسالم را از خاک دارد و می‌توان آن را با هر آبی آبیاری کرد.

این باور اشتباه که ناشی از عدم‌آگاهی کشاورزان است به همراه بحران آبی گسترده‌ای که سراسر کشور را فراگرفته، موجب شده که بخشی از مزارع استان فارس نیر با آب‌های فاضلاب شهری و روستایی آبیاری شوند.

در حقیقت استان فارس نیز نزدیک به ۲دهه است که با این مشکل روبه روست.

غیرقانونی بودن آبیاری مزارع با آب فاضلاب

برخی کشاورزان معتقدند عدم حمایت از معیشت آنها و نبود برنامه‌ریزی درست برای اجرا و پیاده‌سازی سیستم‌های نوین آبیاری موجب شده تا آنها برای ادامه فعالیت خود و آبیاری مزارع از آب‌های فاضلاب بهره‌مند شوند اما به طور کلی آبیاری مزارع با آب فاضلاب غیرقانونی است.

قانون چه می‌گوید؟

براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هرکسی که سلامت مردم را تهدید کند برای آن در قانون جرم انگاری شده و با فرد خاطی برخورد می‌شود و حتی در صورت لزوم، مزرعه معدوم خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شیراز در اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد که حدود ۵۰ هکتار از مزارع منطقه شرق شهر صدرا مشهور به قره پیری که با فاضلاب آبیاری شده بود با دستور قضایی قلع و قمع و کانال‌های آبیاری به طور کامل تخریب شد

برچیدن مزارع آلوده به فاضلاب در فارس/ نابودی ۴۵هکتار از زمین‌های کشاورزی گردخون

دستور دستگاه قضایی فارس برای جلوگیری از این اقدام

همچنین برابر گزارش های متعدد دریافتی مبنی بر آبیاری محصولات کشاورزی در ۲منطقه غرب و جنوب شیراز با فاضلاب نیز دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس خردادماه سال ۱۴۰۲ در اقدامی قاطع دستور بررسی موضوع و انجام تکالیف قانونی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای متولی صیانت از سلامت و بهداشت عمومی به منظور پیشگیری از ورود محصولات کشاورزی غیربهداشتی به چرخه غذایی شهروندان را صادر کرد.

این اقدام در نهایت موجبات تخریب ۲۳۰ هکتار از کشتزارهای آبیاری شده را فراهم کرد و با این کار ۲کانون اصلی این اقدام غیر بهداشتی با نظارت مستقیم دادستانی شیراز امحاء و پاکسازی شد.

برچیدن مزارع آلوده به فاضلاب در فارس/ نابودی ۴۵هکتار از زمین‌های کشاورزی گردخون

پاکسازی مزارع کازرون

گرچه در هفته‌های اخیر خبرهایی مبنی‌بر نابودی زمین‌های کشاورزی آبیاری شده با فاضلاب در حاشیه شهر شیراز خبر خوشایندی بود اما ماجرای آبیاری زمین‌های کشاورزی شهرستان کازرون با فاضلاب خام به عنوان دغدغه مردم و رسانه‌ها همچنان مطرح بود که انجام اقدامات در این زمینه در نهایت منجر به امحاء حدود ۴۵هکتار مزارع شامل کشت گوجه فرنگی ذرت و کدو تحت شرب با آب های نامتعارف شد.

امحای مزارع آلوده به آب فاضلاب در منطقه گردخون

بدین ترتیب مبارزه با این نوع کشاورزی غیرمجاز و مضر که از شهر شیراز آغاز شد،به ششمین مرحله در سال ۱۴۰۲ رسید که در نهایت منجر به امحای مزارع آلوده به فاضلاب خام در شیراز شد.

در این مرحله مزارع آلوده منطقه گردخون در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری شیراز در حال امحاست که این اقدامات پیشگیرانه در جهت تضمین سلامتی عموم مردم جامعه تا ریشه کنی کامل کشت با آب های نا متعارف ادامه می یابد.

برچیدن مزارع آلوده به فاضلاب در فارس/ نابودی ۴۵هکتار از زمین‌های کشاورزی گردخون

جمع‌آوری ادوات آبیاری

طبق اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس؛ افزون بر امحاء سطوح زیر کشت مزارع، ادوات آبیاری از جمله دستگاه‌های پمپاژ آب و لوله‌های آبرسانی نیز قلع و قمع و جمع‌آوری شده است.

بر اساس این گزارش، تا پیش از این در سال جاری بالغ بر ۳۵۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با آب های نا گمتعارف در شهرستان شیراز که عمدتا مزارع گندم بوده است با شکایت دستگاه های متولی مانند شبکه بهداشت و درمان و محیط زیست و دستور مقام قضایی امحاء شده است.

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به کشاورزان توصیه کرد که به شدت از آبیاری مزارع توسط فاضلاب و آب های نامتعارف خودداری کنند.

برچیدن مزارع آلوده به فاضلاب در فارس/ نابودی ۴۵هکتار از زمین‌های کشاورزی گردخون

جلوگیری از آبیاری مزارع در مسیر فاضلاب، امری مهم است که در نتیجه بی‌توجهی می تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد لذا تخریب و مسدود کردن کانال‌هایی که کشاورزان به صورت غیرقانونی حفر کردند باید در دستورکار قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha