دانش‌آموزان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در برابر آنفلوآنزا آسیب پذیرتر هستند

همدان- ایرنا- مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دانش آموزان و افراد دارای بیماری زمینه ای بیش از دیگر افراد جامعه احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را دارند و در برابر این ویروس آسیب پذیر هستند.

دکتر یعقوب اندامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حضور یک دانش آموز مبتلا به آنفلوآنزا در سر کلاس درس می تواند همه دانش آموزان کلاس بلکه مدرسه را به این ویروس مبتلا و بیمار کند.

وی اضافه کرد: برخی خانواده ها با وجود مشاهده علائم آنفلوآنزا در فرزندشان به عللی همچون نبود فردی در خانه برای نگهداری دانش آموز یا پیشگیری از عقب افتادن درس، فرزندشان را به مدرسه می‌فرستند در حالیکه این اقدام آنها موجب ابتلای دیگر دانش آموزان به آنفلوآنزا می شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: مدیر و معلمان مدارس در صورت مشاهده علائم آنفلوآنزا در دانش آموزان بلافاصله آنها را برای استراحت اجباری راهی خانه کنند تا دیگر دانش آموزان و حاضران در مدرسه به آن ویروس مبتلا نشوند.

اندامی بیان کرد: افراد مسن، افراد دارای بیماری زمینه ای از جمله پیوند عضو، اچ.آی.وی ایدز، دیابت، بیماران قلب و عروق، مادران باردار به علت پایین بودن سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس آسیب پذیر هستند و واکسن آنفلوآنزا رایگان به این افراد در مراکز بهداشتی تزریق می شود.

وی گفت: شیوع آنفلوآنزا با ورود به فصل سرد سال امری طبیعی است اما امسال سه هفته زودتر از سال های گذشته این ویروس شیوع یافت و میزان درگیری افراد با این ویروس نیز شدت بیشتری نسبت به سال های گذشته دارد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره علل افزایش مبتلایان اظهار کرد: پس ۲ ماه تعطیلی مراسم های جشن به علت قرار داشتن در محرم و صفر هم اینک شاهد برگزاری شمار زیادی از آیین های جشن و شادی از جمله عروسی هستیم که در این مراسم ها به علت ازدحام و شلوغی احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزا بسیار بالا است.

اندامی اضافه کرد: علائم آنفلوآنزا با کووید ۱۹ یکسان است و تنها از طریق انجام تست های مورد نیاز می توان این ۲ را از یکدیگر تشخیص داد.

وی افزود: پایان اپیدمی کرونا منجر به عادی انگاری مسائل بهداشتی و کم توجهی مردم نسبت به رعایت پروتکل ها شده در حالیکه برای پیشگیری از ابتلا و شیوع آنفلوآنزا باید از حضور در مکان های پر ازدحام و بدون تهویه مناسب خودداری همچنین در صورت ضرورت حضور در اماکن شلوغ ضمن رعایت فاصله اجتماعی از ماسک بر محافظت از خود استفاده کرد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در صورت تزریق واکسن آنفلوآنزا، حدود ۸۰ درصد بدن افراد آسیب پذیر در برابر این ویروس ایمن می شود.

اندامی اضافه کرد: هم اینک در بین مبتلایان به آنفلوآنزا از طیف های مختلف سنی و جنسی از کودک ۶ ماه تا پیرمرد ۹۲ ساله دیده می شود و بیشتر مبتلایان افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای هستند.

وی شایع ترین علائم آنفلوآنزا را سرما خوردگی معمولی، تب و لرز، سردرد، آبریزش بینی، کوفتگی، تهوع، استفراغ و اسهال دانست.

استان همدان حدود ۳۲۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha