اسناد مالکیت ۶۶ هزار هکتار اراضی وقفی در کردستان تک برگ شد

سنندج- ایرنا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: براساس قانون حدنگار(تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگ) سال گذشته ۶۶ هزار هکتار سند مالکیت اراضی وقفی در استان صادر شد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام محمد کاروند روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان در سنندج با بیان اینکه در زمینه صدور سند تک برگ استان کردستان در کشور، رتبه اول را به خود اختصاص داد، اظهار کرد: اخذ اسناد مالکیت از ضروری‌ترین اقدامات اوقاف در راستای تثبیت مالکیت موقوفات است و در چند سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه در استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پدیده موقوفه خواری و مسجد خواری در بخشی از استان وجود دارد، افزود: در این راستا ۴۵۰ پرونده تخلف تشکیل شده است که این پرونده‌ها تعدادی در مرحله بدوی، تجدیدنظر و دیوان بوده و در حال پیگیری است.

۳۲۰ میلیارد ریال برای تعمیر و مرمت مساجد هزینه شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان ادامه داد: یکی از وظایف ذاتی اوقاف در استان در راستای اجرای امینانه نیات واقفان خدمت به برخی از مساجدی است که موقوفه دارند که در این راستا در یکسال گذشته، ۳۲۰ میلیارد ریال در راستای تعمیر و مرمت مساجد استان هزینه شد.

وی اضافه کرد: از این میزان اعتبار هزینه شده برای مساجد، ۱۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و ۱۴۰ میلیارد ریال نیز از محل موقوفات مساجد هزینه شده است که بیشترین آن به مصلای نماز جمعه مریوان اختصاص یافته است.

حجت الاسلام کاروند اختصاص ۴۵ میلیارد ریال اعتبار به اجرای پروژه مدرسه خدیجه الکبری اهل سنت خواهران سقز، کمک ۱۵۰ میلیارد ریالی به روحانیون اهل سنت از محل موقوفات مرتبط به روحانیون اهل سنت و اجرای پروژه امامزاده هاجر خاتون در سنندج را از دیگر اقدامات اوقاف و امور خیریه استان اعلام کرد.

ایجاد بازارچه‌های محلی

وی یادآور شد: ایجاد بازارچه‌های محلی از دیگر اقدامات اوقاف استان است که برای نخستین بار سه پروژه در شهرستان‌های سقز، سنندج و بیجار در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون پروژه بیجار ۶۰ درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌کنیم عملیات اجرایی ۲ پروژه دیگر را نیز اجرایی کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان افزود: در زمینه کمک به تامین زمین برای نهضت ملی مسکن نیز در چهار شهر قروه، سقز، مریوان و بانه اراضی ما معرفی شده و مورد پذیرش قرار گرفته است.

وی انجام خدمات در حوزه پزشکی و درمانی، اجرای رزمایش سلامت در شهر دزج و مالوجه، خرید ۲ دستگاه دیالیز و۱۰ تخت بیمارستانی برای بیمارستان شهید بهشتی قروه، اجرای پروژه گردشگری و راه اندازی کارگاه های خیاطی و قالیبافی برای زنان سرپرست خانوار را از دیگر اقدامات انجام شده از محل موقوفات اعلام کرد.

حجت الاسلام کاروند همچنین برنامه‌های دهه وقف در استان اشاره کرد و گفت: در این دهه همایش یاوران وقف، نشست‌های صنفی با اصناف، تولید محتوا، محافل با انس با قرآن، اختتامیه مسابقات قرانی و برپایی نمایشگاه انجام خواهد شد.

امسال از دهم مهر تا ۱۶ مهر به عنوان هفته (دهه) وقف نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha