مواضع رهبر معظم انقلاب درباره حادثه هشت مهر زاهدان گویای عدل و انصاف بود

زاهدان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مواضع رهبر معظم انقلاب درباره حادثه هشت مهر زاهدان نمونه‌ای از عدل، انصاف، و رحمت نبوی بود، گفت: برخی بر خلاف احکام دینی، اخلاق اسلامی و حتی رسم بلوچی جهت دستیابی به منافع خود اجازه پیگیری پرونده شهدا را به خانواده‌ها ندادند و خواستند با خون شهدا کاسبی کنند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، آیت‌الله مصطفی در همایش محوری آیین برداری که به مناسبت آغاز هفته وحدت در شهرستان چابهار برگزار شد با اشاره به اینکه وحدت و انسجام امت اسلامی مهمترین ابزار برای حفظ قدرت و شوکت جامعه اسلامی است، اظهار کرد: این تعامل و همکاری موردنیاز همه جامعه اسلامی، همه پیروان مذاهب و یک همکاری برد، برد است که همه به آن نیازمند هستیم اینگونه نیست که یک مذهب نیازمند باشد و سایر مذاهب بی‌نیاز چرا که وقتی آتش به ساختمانی بیفتد همه آسیب می‌بینند و در مقابل سود این کار هم برای همه است.

وی با بیان اینکه نباید اشتراکات فراوان خود را فدای اندک موارد اختلاف کرده و یا تحت‌تأثیر دشمنان دوست‌نما قرار بگیریم، افزود: محورهای وحدت فراوان است از اعتقادات مشترک از ایمان به مبدأ و معاد گرفته تا اعتقاد به پیامبر اکرم (ص)، قرآن کریم، اهل‌بیت (ع) تا معارف مشترکی که در فقه اخلاق و تفسیر داریم، به تعبیر برخی از علما حدود ۹۵ درصد اشتراکات داریم که البته اختلافاتی هم هست و قابل کتمان نیست و هر کس اعتقادات خود را دارد و به آن معتقد است.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای اینکه بتوانیم وحدت را تحقق ببخشیم عوامل مختلفی موثر است اما عدل، انصاف، اخلاق و رحمت از مهمترین عوامل و برگرفته از پیامبر اکرم (ص) است چرا که ایشان در میان عرب جاهلیت آن دوران توانستند تمدن اسلامی را پایه‌گذاری کنند و بنای اسلام را به گونه‌ای بگذارند که تا قیامت بماند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم وحدت را در جامعه تحقق ببخشیم باید از پیامبر اکرم (ص) درس بگیریم و به دنبال اجرای عدالت و حاکمیت اخلاق در جامعه خود باشیم.

امام‌جمعه زاهدان افزود: نظام اسلامی به رهبری داهیانه امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و اجرای عدالت، حاکمیت اخلاق و تعامل با پیروان مذاهب مختلف را سرلوحه کار خود قرار داد از تعامل با مسلمانان شیعه و سنی در خارج کشور، حمایت از مسلمان شیعه و سنی در لبنان و فلسطین تا رسیدگی به مناطق تلفیقی با اکثریت اهل‌سنت از استان کردستان گرفته تا سیستان و بلوچستان به گونه‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند «اولین مأموریت امام خمینی (ره) به بنده بعد از انقلاب اسلامی اعزام به سیستان و بلوچستان جهت رسیدگی به مشکلات این منطقه بود» که نشان از عنایت امام خمینی (ره) نسبت به این منطقه دارد.

مواضع رهبر معظم انقلاب درباره حادثه هشت مهر زاهدان گویای عدل و انصاف بود

وضعیت امروز سیستان و بلوچستان با قبل انقلاب قابل‌مقایسه نیست

آیت‌الله محامی گفت: تلاش نظام اسلامی رسیدگی به این مناطق بوده و وضعیت امروز سیستان و بلوچستان با قبل انقلاب قابل‌مقایسه نیست و این به معنای تلاش برای اجرای عدالت است که البته با وجود تمامی این خدمات بر اثر محرومیت تاریخی، کندی کار و تنبلی‌ها هنوز در بسیاری از شاخص‌های توسعه ذیل جدول هستیم از این جهت که سایر استان‌ها نیز بیکار نبوده و همواره در حال رشد و پیشرفت هستند.

وی موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب اسلامی در برابر حادثه هشت مهر زاهدان را یکی از نمونه‌های تلاش برای اجرای عدل، انصاف، اخلاق و محبت عنوان کرد و ادامه داد: از زمان ارائه گزارش به مقام معظم رهبری، ایشان حساس شده و پیگیری کردند گزارش‌های مختلف را خوانده و نپذیرفتند و فرمودند «حقیقت ماجرا را به من بگویید»، در ادامه گزارش دیگری تقدیم ایشان شد و وقتی گزارش را دیدند شخصاً پیگیری کرده و کار را به شورای‌عالی امنیت ملی ارجاع دادند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در ادامه از سمت دفتر مقام معظم رهبری جلسه گذاشته و پیغام مقام معظم رهبری را به بنده ابلاغ کردند مبنی بر اینکه ایشان تأکید داشته‌اند نماینده من باید به دنبال احقاق حق مردم باشد و در این جهت ملاحظه هیچ‌کسی را نکند.

وی اضافه کرد: بنده به همراه جمعی از مسوولان سیستان و بلوچستان به دبیرخانه شورای امنیت ملی دعوت شدیم و مطالبات استان را بیان کرده که تصویب و در نهایت به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و ابلاغ شد، رهبر معظم انقلاب بر احقاق حق مردم و مجازات مجرمان و متخلفان تأکید و در ادامه بیان داشتند «دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند؛ اما با این حال من هیاتی را برای دلجویی به استان می‌فرستم و به اعضای هیات دستور دادند که حرف مردم را شنیده و از آن‌ها دلجویی کنید و از خانواده‌های داغدار دلجویی کنید».

آیت‌الله محامی بیان کرد: هیات اعزامی از سوی معظم له به سیستان و بلوچستان آمد و در این بین پیگیری‌های شخصی مقام معظم رهبری عجیب بود، بعد از اتمام سفر هیات نیز خواستار ارائه گزارش در خصوص میزان اجرایی‌شدن مصوبات سفر هیات و اعلام وضعیت شهدا و جانبازان شدند، پیگیری‌های مکرر داشتند که بنده نیز گزارش را ارائه و ایشان مجدداً کار را به رئیس‌جمهور، قوه قضائیه و شورای‌عالی امنیت ملی ارجاع کردند.

وی گفت: در همین اواخر که وضعیت رسیدگی در دادگاه را از رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح پیگیری از کندی کار گلایه داشتم در جواب عنوان کردند «مقام معظم رهبری در این خصوص حساس هستند و کار را پیگیری می‌کنند»، این نشان‌دهنده همان سیاست کلی نظام اسلامی یعنی عدالت و انصاف، اخلاق و رحمت است.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان عنوان کرد: وقتی هیات اعزامی از سوی مقام معظم رهبری وارد شهرستان‌های استان شد مظهر دلدادگی مردم به انقلاب بود و مردم به بیان مشکلات شهرستان خود پرداخته و خواستار دیدار با مقام معظم رهبری بودند که در نهایت منجر به دیدار تاریخی و فراموش‌نشدنی مردم با رهبر معظم انقلاب شد جلسه‌ای که پر از عاطفه و ابراز محبت و علاقه ۲ طرفه مردم به رهبر معظم انقلاب و معظم له به مردم استان بود.

وی تأکید کرد: در این دیدار مردمی مقام معظم رهبری شناسنامه سیستان و بلوچستان را بیان و این استان را به عنوان استانی انقلابی معرفی کرده و بیان کردند «سیستان و بلوچستان منطقه انقلاب، منطقه شهید دادن و منطقه حرکت در راه خداست» که این نمونه‌ای از تلاش برای اجرای عدالت و انصاف است.

مواضع رهبر معظم انقلاب درباره حادثه هشت مهر زاهدان گویای عدل و انصاف بود

گلایه امام‌جمعه زاهدان از روند کند پیگیری پرونده هشت مهر

آیت‌الله محامی خاطرنشان کرد: در این میان عده‌ای بر خلاف احکام دینی، اخلاق اسلامی و بر خلاف رسم بلوچی که نسبت به میهمان برخورد ویژه دارد دچار کج‌رفتاری شده و به اسم دفاع از حقوق خانواده داغدیده به دنبال منافع خودشان بودند و خواستند با خون شهدا کاسبی کنند و نگذاشتند خانواده شهدا به طور جدی پیگیر احقاق حق خود باشند.

وی تأکید کرد: این عده موانع ایجاد کردند و با التهاب‌آفرینی و زمینه‌سازی برای آشوبگری با هنجارشکنی و سخنان هنجارشکنانه در زمین دشمن بازی کردند و توجه‌ها را از این پرونده به جای دیگر منحرف کردند که باعث شد تا مسیر رسیدگی به پرونده هشت مهر کند شود که البته ما ساکت نبوده‌ایم و پیگیری امور را از طریق دفتر مقام معظم رهبری، ریاست قوه قضائیه، ریاست‌جمهور و فرماندهی انتظامی دنبال کرده و می‌کنیم.

امام‌جمعه زاهدان با بیان اینکه پرونده هشت مهر همچنان در جریان است، ادامه داد: بنده از کندی روند پیگیری گلایه دارم البته دوستان در دادگاه هم موانعی را برای خود بیان می‌کنند که امیدوارم زودتر نتیجه‌بخش باشد تا کار پایان‌یافته و نمونه‌ای از اجرای عدالت و انصاف باشد تا شائبه ایجاد نشود که به دلیل قومیت و مذهب حق کسی گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مسوولان سازمان قضایی نیروهای مسلح به سیستان و بلوچستان آمده و تأکید کردند که رسیدگی به پرونده هشت مهر و تخلف‌های صورت‌گرفته حکم خدا، حق مردم و تأکید مقام معظم رهبری است و ما در این جهت کوتاهی نخواهیم کرد.

مواضع رهبر معظم انقلاب درباره حادثه هشت مهر زاهدان گویای عدل و انصاف بود

سیستان و بلوچستان؛ مظهر وحدت کشور

آیت‌الله محامی تصریح کرد: امیدوارم با تقویت وحدت و امنیت در سیستان و بلوچستان که به عنوان مظهر وحدت کشور شناخته شده بتوانیم هر چه سریع‌تر زمینه اجرای عدالت و احقاق حق مردم و نیز زمینه رشد اقتصادی و عمرانی استان را فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته و در جلسات مختلف هشدار داده بودم با توجه به موقعیت سیستان و بلوچستان که از شمال تا جنوب تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده، باید تلاش کنیم تا فضای استان آرام باشد تا زمینه جذب سرمایه‌گذار بیشتر شود چرا که اگر ناامنی رخ دهد ترمز قطار پیشرفت کشیده می‌شود و بیشتر از همه مردم استان ضرر می‌کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: پس از گلایه مقام معظم رهبری مبنی بر عدم اجرا و پیگیری مصوبات سفرشان به استان دولت به میدان آمده تا آن مصوبات اجرا شود و در داخل استان هم پیگیری‌هایی صورت‌گرفته که امیدواریم توفیق پیدا کنیم تا با وحدت و همدلی بتوانیم خدمات بیشتری به مردم خوب، شریف، نجیب و صبور استان ارائه کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha