مدیرکل اوقاف خراسان رضوی: نیت واقف بدون دخل و تصرف اجرا می‌شود

مشهد-ایرنا-مدیر کل اوقاف خراسان رضوی با بیان اینکه جامعه باید آثار وقف را بیشتر بشناسند، گفت: ملزم به اجرای امینانه نیات واقفان هستیم و اجازه دخل و تصرف در غیر نیت واقف را نداریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده روز یکشنبه و در نشست خبری به مناسبت هفته وقف با بیان اینکه «سرباز نیت» واقفان هستیم، افزود: بر همین اساس اگر در گذشته واقفی پیرامون تهیه «بوریا و یا روغن روشنایی» معرفی شده بود، اکنون نزدیک ترین عمل نسبت به نیت واقف به طور مثال تهیه فرش و روشنایی در این زمینه باید تشخیص داده و اجرا شود.

وی با بیان اینکه وقف از احکام پیشرفته و متعالی اسلام است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید بسیار دارند، اظهار کرد: بر طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز وقف از ۲۷ صفر به ۱۶ربیع الاول تغییر یافته است و به مناسبت این روز ۱۰ تا ۱۶ مهر سال جاری را هفته وقف نامیده‌اند.

این مقام مسوول ادامه داد: از سوی دیگر متناسب با نیازهای روز جامعه، عرصه های جدید همچون وقف در موضوع خانواده و فرزندآوری در کنار وقف‌های گذشته در موضوع آموزش، ساخت مدرسه و تهیه منزل برای ایتام وجود دارد.

وی گفت: حدود ۸۰۰ نیت در هفت عرصه کلی موقوفه وجود دارد و باید وقف در موضوعات دانش بنیان نیز که نیاز به همراهی و حمایت دارد، پیگیری شود و بر همین اساس شاهد طراحی و نصب دستگاه آب شیرین کن در روستاهای دارای مشکل آب خراسان رضوی هستیم.

حجت‌الاسلام احمدزاده با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته ۱۳۰ وقف جدید در خراسان رضوی به ثبت رسید، افزود: سال گذشته ۱۷۵ میلیارد تومان در اجرای امینانه نیات واقفان توسط هیات امنای مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و درمانگاه‌ها مورد اجرا قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس اجرای نیات واقفان ۳۲۴ کمک جهیزیه، ۶۰ هزار بسته معیشتی، چهار هزار بسته لوازم التحریر و همچنین آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اجرایی شده است.

۵۲ نیروگاه خورشیدی وقفی در خراسان رضوی

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی گفت: هزار و ۳۰۰ مبلغ مذهبی در سال گذشته به اماکن متبرکه و مناطق محروم استان اعزام شدند. از سوی دیگر در ایام اربعین حسینی و دهه آخر ماه صفر نیز ۷۵ موکب خدمت رسان بر اساس نیت خیران، آماده سازی و مورد استفاده قرار گرفته است.

او اظهار کرد: تاکنون ۳۵هزار متر مربع طرح عمرانی و ۶ هزار متر مربع طرح سرمایه گذاری به ارزش ۱۲۹ میلیارد تومان هزینه شده است.

حجت‌الاسلام احمدزاده گفت: با فعالیت ۵۲ نیروگاه خورشیدی وقفی با ظرفیت ۲ هزار و ۶ کیلووات ساعت برق در حال تولید است.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۱ نفر «امین موقوفات» شناسایی و جذب شده‌اند، افزود: آنان در کنار اعضای هیات امناء وظیفه اداره موقافات را بر عهده دارند که این اقدام آنان باعث رشد چهار درصدی عوائد موقوفات در یک سال گذشته شد.

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین بیش از ۹۰ درصد اسناد اجاره‌ای وقفی استان تثبیت مالکیت شدند و ۳۲ هزار ۱۲۸ رقبه نیز اسناد اجاره آنان در استان به‌روز رسانی شد. از سوی دیگر هفت هزار رقبه و ۶۹۵ برگ جدید موقوفات تنظیم و ۴۴۷ فقره سند مالکیت «کاداستر» نیز صادر شد.

او اضافه کرد: با اجرای گشت حفاظت از اراضی و برخورد با پدیده موقوفه‌خواری، تاکنون ۱۸۵ مورد موقوفه به مساحت ۱۱۰ هکتار رفع تصرف شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha