۱۲ مورد وقف جدید به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در نوشهر و چالوس ثبت شد

نوشهر- ایرنا - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت از ثبت ۱۲ مورد وقف جدید به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان در این منطقه غرب مازندران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رشید رضاپور عصر یکشنبه به بهانه پاسداشت هفته وقف در گفت و گو با خبرنگاران افزود : تعداد هشت مورد از این موقوفات در زمینه کشاورزی و صرف عایدات آن برای ترویج کارهای فرهنگی و بقیه هم در زمینه حسینیه و صرف عزاداری و امور خیریه بوده است

وی اظهار کرد : افزون از هفته وقفه سال گذشته تا هفته وقف امسال از محل در آمدهای موقوفات بیش از یک میلیارد تومان بابت آیین های عزاداری سیدالشهدا (ع )و سایر ائمه معصومین (ع هزینه شده است .

وی خاطرنشان کرد : حدود ۷۰ درصد در امدهای حاصل از موقوفات این منطقه صرف عزاداری سیدالشهدا ع و آیین های دینی ومذهبی می شود.

۱۲ مورد وقف جدید به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در نوشهر و چالوس ثبت شد

رییس اداره اوقاف و امور خیریه نوشهر، چالوس و کلاردشت گفت: امروز اعتبارات فرهنگی پاسخگوی نیازها نبوده و دولت هم با توجه به محدودیت های مالی توان مساعدت در این حوزه را ندارد.
رضاپور افزود: از آنجایی که این نهاد حدود ۴۶۳ باب مسجد ، ۹۷ باب امامزاده را زیرپوشش دارد بنابراین در بازدید ها و گزارش کارشناسان پی برده شد اغلب این مکان های مذهبی به ویژه در نقاط سخت گذر کوهستانی و سردسیر در آستانه تخریب قرار گرفته و با داشتن تعداد سه نیروی انسانی ، بعد مسافت و گستردگی جغرافیایی امکان مراقبت ، مرمت و بازسازی این بناها ممکن نیست.

این مسوول در باره آخرین وضعیت بقعه امامزاده سلطان محمد کیا (دبیرصالحانی ) در روستای صالحان بخش تاریخی و کوهستانی کجور هم گفت : با همکاری خیران حدود ۱۵ میلیارد ریال بابت ساخت سردرب، دیواره و محوطه سازی این مکان مذهبی هزینه شده است.

بقعه امامزاده سلطان محمد کیا (دبیرصالحانی ) در روستای صالحان بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر واقع است.
حسین بن زید نیز داماد امامزاده سلطان محمد کیا و یکی از پسران این امامزاده نیز داماد حسین بن زید بود. این بزرگواران هر دو از نسل امام حسن مجتبی (ع ) هستند و امامزاده محمد کیا (دبیرصالحانی ) مدتی وزیر حسن بن زید بود.

رضاپور افزود :براساس بازدید ها و گزارش ها ، از انجایی که این بقعه در تمامی فصول به ویژه نیمه نخست سال خاستگاه شمار زیادی از دلدادگان به ائمه اطهار (ع ) ، زائران و گردشگران است و نکته دیگر آنکه هرسال در ۱۴ آبان ماه در قالب روز مازندران همایش ملی در این مکان مذهبی برگزار می شود بنابراین ضرورت دارد برای ساماندهی قبور در محوطه مسقف ، احداث نرده های آهنی ، مرمت راه دسترسی ، ساخت سرویس های بهداشتی ، مراکز رفاهی و اقامتی در این منطقه تدابیر ویژه ای از سوی مسوولان امر اندیشیده شود.

وی در خصوص روند ساخت مجتمع فرهنگی امامزاده محمدد(ص ) نوشهر خاطرنشان کرد: روند اجرای این طرح که سال گذشته آغاز شده حدود ۴۰ درصد پیش رفته و تاکنون بابت گام نخست آن حدود ۶ میلیارد صرف شده و پنج میلیارد تومان هم برای تکمیلش اعتبار نیاز است و امیدوارم امسال به سرانجام برسد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های نوشهر ،چالوس و کلاردشت گفت : امروز راهبرد سازمان اوقاف و امور خیریه تغییر کرده و بیشتر رویکردها در واگذاری و ثبت وقف جدید منطبق با نیازهای ضروری و حیاتی جامعه است.

رضاپور توضیح داد: تمام تلاش و سعی این نهاد مقدس جمهوری اسلامی آن است از جویندگان کار در نقاط روستایی، تامین و تجهیز مراکز درمانی ، کمک به بیماران لاعلاج ،ازدواج جوانان ، حمایت از نخبگان و دانش آموختگان در شرکت های دانش بنیان حمایت کند.

وی ، نواختن زنگ وقف ، دیدار با امامان جمعه ، سخنرانی در خطبه های نماز جمعه ، محفلی انسانی با قرآن ، نشست با دانشجویان و دانش آموزان با هدف جهاد تبیین و ترویج فرهنگ وقف، همایش یاوران وقف ، افتتاح بقاع متبرکه در منطقه هریجان چالو س را از جمله برنامه های پیش بینی شده هفته وقف در این شهرستان های غربی استان مازندران معرفی کرد.

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۶ ربیع‌الاول به‌عنوان «روز وقف» نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

در شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت خطه غربی مازندران افزون بر هزار موقوفه ثبت شده وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha