۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85245308
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۲۰ میلیارد ریال اعتبار سهم دستکند سامن از سفر رئیس جمهور

همدان- ایرنا- طبق اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان دستکند سامن یکی از پروژه‌های اولویت‌دار در حوزه میراث فرهنگی در سفر استانی رئیس جمهور بود که ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن مصوب شد.

به گزارش ایرنا؛ دستکند سامن مجموعه‌ای منحصر به فرد در استان همدان است که مرحله نخست این مجموعه برای حضور گردشگران مهیا شده و برای تکمیل و ادامه کاوش نیاز به اعتبار داشت که در سفر استانی رئیس جمهور این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به آماده‌سازی مرحله نخست دستکند سامن برای گردشگرپذیر شدن این مجموعه، در سفری که دیماه سال گذشته «عزت الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شهرستان ملایر داشت، مرحله نخست گردشگری شهرزیرزمینی سامن افتتاح شد.

این در حالی بود که وزیر میراث فرهنگی در بازدید از این مجموعه تاکید کرد تمامی پروتکل‌های لازم و موارد ایمنی برای بازدید عموم باید رعایت و سپس این مجموعه بازگشایی شود.

میراث فرهنگی استان همدان تیرماه امسال در همین رابطه اعلام کرد: تلاش می‌شود با اعتباری که از وزارتخانه ابلاغ شده، اقدامات باقی مانده همچون تکمیل خروجی و اصلاح نورپردازی دستکند سامن انجام و تا پایان تابستان به صورت آزمایشی بازگشایی شود.

۲۰ میلیارد ریال اعتبار سهم دستکند سامن از سفر رئیس جمهور

در همین رابطه معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان توضیح داد: با پیگیری‌های صورت گرفته و اختصاص اعتبار از سوی امور پایگاه‌ها، کارهای مرمت، رفع اشکال و تقویت نکات ایمنی همچون راه‌اندازی و اصلاح خروجی اضطراری، ایمن‌سازی پنجره‌ها و هواکش‌های سقف و تکمیل نورپردازی در حال انجام است.

علاوه بر رفع موارد ایمنی مورد تاکید وزیر میراث فرهنگی، معاون گردشگری استان نیروی انسانی را مشکل جدی دستکند سامن عنوان کرد و گفت: این موضوع به سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام شده و به محض رفع مشکل می‌تواند پذیرای گردشگران باشد.

دستکند سامن عید نوروز میزبان گردشگران است

در همین رابطه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت و گو با ایرنا، از گردشگرپذیر شدن دستکند سامن در ایام نوروز امسال خبر داد و پیش‌بینی کرد: دستکند سامن برای عید نوروز امسال میزبان گردشگران باشد.

"محسن معصوم‌علیزاده" تاکید کرد: در سفر سال گذشته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شهرستان ملایر، وی بر رفع موارد ایمنی این مجموعه و رعایت تمامی پروتکل‌های لازم برای بازدید عموم تاکید کرد.

وی ادامه داد: پس از آن پیشنهاد شد کارشناسان وزارت میراث فرهنگی بازدیدی از مجموعه داشته باشند و پیشنهادات و راهکاری‌های اجرایی خود را برای رعایت موارد ایمنی این مجموعه بیان کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تاکید کرد: در حال حاضر این بازدید انجام شده و به محض تایید برنامه تامین موارد ایمنی توسط وزارتخانه، طرح اجرا خواهد شد.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه این طرح طی ماه‌های آینده اجرا خواهد شد، گفت: تلاش ما بر این است که مجموعه دستکند سامن برای عید نوروز میزبان گردشگران علاقه مند از سراسر کشور باشد.

وی با بیان اینکه دستکند سامن به عنوان یکی از طرح‌ها در سفر استانی رئیس جمهور مطرح شد، گفت: برای اقدامات تکمیلی دستکند سامن حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی و از محل سفر رئیس جمهور مصوب شد که در صورت اختصاص، می‌توانیم به عنوان یک جاذبه گردشگری بی‌نظیر در این شهرستان و استان از آن استفاده کنیم.

۲۰ میلیارد ریال اعتبار سهم دستکند سامن از سفر رئیس جمهور

معصوم‌علیزاده در خصوص رفع مشکل نیرو برای دستکند سامن، بیان کرد: مذاکراتی با شهرداری سامن برای تامین نیروی انسانی این مجموعه انجام شده و با راه‌اندازی مرحله نخست دستکند سامن، مشکلی از نظر نیروی انسانی نداشته باشد.

به گزارش ایرنا؛ شهر زیرزمینی سامن، شهری دستکند در ۱۵ کیلومتری ملایر است که سال ۱۳۸۴ به طور اتفاقی در جریان حفاری‌های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد.

باستان شناسان هسته اولیه سکونتگاه را متعلق به دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌ است و در اتاق‌های کشف شده این اثر تاریخی، مقادیر زیادی اسکلت متعلق به دوره اشکانی بدست آمده که دست‌نخورده در جای خود باقی مانده‌ و در کنار اسکلت‏‌ها هدایای داخل قبور گذاشته شده و اسکلت‏‌ها به صورت چمباتمه‏‌ای تدفین شده‌‏اند که به احتمال زیاد تدفین‏‌ها مربوط به دوره تاریخی به خصوص دوره اشکانی است.

این مجموعه که در بستری از سنگ گرانیت کنده شده است، در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۶۲۲ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ در سی‌امین سفر استانی خود، وارد همدان شد، سفر رییس جمهور ۲۴ هزار میلیارد تومان رهاورد برای استان همدان به همراه داشت که شامل ۱۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و خدماتی و پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha