کارخانه قند مغان و مجتمع باغات کشت و صنعت مغان از ضرردهی خارج می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: کارخانه قند مغان و مجتمع باغات این شرکت جزو واحدهای ضرر ده است که احیای آنها با توجه به نیازمندی شرکت به افزایش درآمد و رونق اقتصادی در اولویت قرار گرفته است.

صمد بهزاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مدیریت جدید با توجه به درآمد و افزایش عایدی شرکت احیای واحدهای ضررده همچون کارخانه قند مغان و مجتمع باغات میوه را در دستور کار دارد و به‌زودی هم درباره چگونگی احیای این واحدها و توسعه دیگر واحدهای شرکت تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی اظهار کرد: طی سالیان متمادی از ظرفیت‌های خالی این بنگاه اقتصادی به‌خوبی استفاده نشده و حتی زمین‌های بایر این شرکت هم بدون استفاده باقی مانده که در این باره با مشاوران و کارشناسان زبده استان برای احیای این زمین‌ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

بهزاد درباره توسعه زراعت چوب در کشت و صنعت مغان ادامه داد: کاشت درخت صنوبر به‌عنوان کشت جدید در حوزه زراعت چوب با هماهنگی سازمان جنگل‌ها هدف‌گذاری شده که تحقق آن زمینه‌ای برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار در کشت و صنعت مغان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین با بیان اینکه تولید بذور به‌عنوان سود ده ترین محصول در بخش کشاورزی محسوب می‌شود ، افزود: مذاکرات لازم با موسسه گواهی بذر برای تولید چندین بذر استراتژیک در این شرکت صورت گرفته و به‌زودی مراحل مطالعاتی تولید بذور استراتژیک در کشت و صنعت مغان آغاز خواهد شد.

کشت و صنعت مغان محصول جدید علوفه‌ای تولید می‌کند

وی با اشاره به کشت علوفه مورد نیاز دام در کشت و صنعت مغان افزود: جهت تغذیه بیش از ۲۱ هزار راس دام مجتمع دامپروری، کشت علوفه مورد نیاز از جمله محصول جدید تریتیکاله (غله جدید) در دستور کار بوده و با این کار بخش اعظمی از نیاز شرکت به علوفه تامین خواهد شد.

بهزاد بیان کرد: در کنار آن کشت جو، ذرت و تولید کنجاله سویا که در افزایش استحصال شیر دام و به تبع آن درآمد شرکت از طریق تولید محصولات لبنی تاثیر قابل توجهی دارد ، در این شرکت توسعه می‌یابد.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha